En ny reise starter nå!

Jeg er laget slik at jeg elsker å sette igang prosjekter og i dag kan jeg verdsette den delen av min personlighet. Det å ha 100 ideer i hode på en og samme tid er krevende, men nå får jeg hjelp til å mappe de ut og gjennomføre dem. SPENNENDE!

Mette Thielemann og Steinar Larsen

Mette Thielemann og Steinar Larsen

Forrige uke skrev jeg avtale med Driv Inkubator her i Drammen. Sammen med Steinar og Mette skal vi nå planlegge nøye stegene i prosessen det er å starte et eget AS. Hva jeg må huske på, hva jeg skal gjøre de neste månedene og legge strategi for hele prosessen. SÅ viktig å spille på lag med flinke folk!

JEG ER SÅ SPENT!!!

Jeg har vært gjennom prosessen før, med eget AS, men da visste jeg ikke hva jeg gikk til. Nå gjør det sammen med noen som bistår gründere hele tiden og har lang erfaring med slik type rådgivning. Jeg har mange gode ideer, men vi starter med Digitalakademiet AS.

I går satt jeg inne på Altinn for å begynne med stiftelsesdokumentene og det er jammen viktig å holde tungen rett i munnen. Jeg har ordnet finansieringen og har en super kontakt i banken min som hjelper meg i den prosessen.

Trine Grung 170191 2.jpg.jpg

I løpet av neste uke er alle papirer klare og denne nye reisen kan starte. Digitalakademiet AS er et HOW TO videounivers innen alt det tekniske i de ulike verktøyene en bruker for å bruke sosiale medier til sin markedsføring. I Fase 1. Vi har en langsiktig plan for videreutvikling, men vi begynner der. Jeg starter dette fordi jeg ønsker å hjelpe andre og mange synes det tekniske er vanskelig.

Alle kan kjøpe seg en strategi for hva de skal publisere og hvordan en skal gjøre suksess i sosiale medier, men når den foreligger begynner prosessen med å faktisk bruke verktøyene. Og her er MANGE usikre og ufattelig mange vet ikke om de skjulte mulighetene som ligger i alle kanalene.

Det vet jeg og teamet mitt, og derfor starter jeg Digitalakademiet. Jeg er en hjelper og det blir en super support tjeneste i medlemssamfunnet. JEG GLEDER MEG SÅNN!!!

8 tips til suksess på Youtube

Å slå gjennom på Youtube er ikke bare enkelt, men det finnes noen elementer som virkelig kan booste deg og dine videoer. Alt handler om en god plan, hva videoene skal inneholde, en tydelig målgruppe og hvilken verdi videoene gir målgruppen. Lag gjerne serier som henger tett sammen slik at din kanal blir spisset på innholdet.

Under her er noen eksempler på viktige elementer å ta med seg i prosessen, om en velger Youtube som kanal:

  1. SEO

Det er ikke bare å laste opp en video til Youtube og dermed forvente at den går viralt av seg selv. Jobber en strategisk med alle mulighetene som finnes, rent teknisk , gjøres mye av jobben.

SEO står for "Search Engine Optimization" - dvs. Å optimalisere sitt eget innhold for hvilke søkemotorer som Google og Youtube veier i sin rangering av innhold. For SEO skyld er det viktig at en Youtube-videotittel, beskrivelse (spesielt de to første linjene) og kodene, inneholder så mange av de samme ordene som mulig.

Jo mer en mapper dette ut i forkant, jo høyere vil videoer rangeres når en bruker søker etter ord eller setninger som er inkludert i videoens tittel, beskrivelse og tagger.

2. TITTEL

Youtube-titler kan være lange - også gunstig for SEOs skyld. Det spiller ingen rolle at det er mye tekst i en tittel, for brukeren vil likevel normalt bare bli utsatt for en bit av tittelen på både laptop, skrivebord og mobil, siden Youtube bare viser første del av tittelen i videoforslag.

Man kan for eksempel dele en tittel i to eller tre elementer skilt av en bindestrek eller en emoji for øyets skyld. Hvis videoen er en episode i en serie, fungerer det best hvis episoden tittelen (selve innholdet) ligger foran serienes navn eller episode.

3. BESKRIVELSE

Det er ikke mange som leser beskrivelsen for en video på Youtube. Dette skyldes hovedsakelig det faktum at den må foldes ut slik at du kan se alt. 

Men de to øverste to linjene er alltid synlige på en bærbare datamaskinen og skrivebordet, og brukerne vil noen ganger klikke på disse linjene for å se om innholdet er interessant for dem. 

En bør umiddelbart under de øverste linjene i en episode av en serie (om en har flere episoder som henger sammen), sette inn en lenke til neste episode på Youtube. Bli SEO-klok, det knytter serien sammen. 

4. ABONNEMENT

Det er også vesentlig å få andre til å abonnere på kanalen din og dette kan du legge inn i selve videoen eller under i beskrivelsen. Bygger følgere på Youtube er ikke enkelt men det må kommuniseres som en del av strategien.

En slik lenke er opprettet via en liten finér, hvor du tar nettadressen fra sin kanal og legger til "? Sub_confirmation = 1" på baksiden av nettadressen. Når du klikker på den nylig genererte abonnementslinken, blir du spurt om du vil abonnere på kanalen. Ikke det viktigste i verden men verdt å ta med seg i planleggingen.

5. TAGS

Etiketter eksisterer for å hjelpe Youtube å forstå innholdet i videoen din. På denne bakgrunn kan Youtube bedre distribuere videoen til riktig publikum. Derfor må ikke etikettene holdes i for mange retninger, da dette bare forveksler Youtubes algoritmer.

Når du legger til koder i en video, bør du inkludere søkeordene og muligens ordene. setninger brukt i tittel og beskrivelse, spesielt de første linjene.

6. MINITYRBILDE

Miniatyrbilder er noen av de viktigste på Youtube! Miniatyrer er "bokomslaget", så vel som en sterk visuell teaser og en forventningskamp mellom seer og video. Konkurransen er enorm på Youtube. 

Derfor må våre miniatyrer skille seg ut, og noe må gjøres fra hvert enkelt bilde. Alle miniatyrbilder bør behandles i Photoshop eller lignende programvare. Skru opp minimum lys og kontrast.

Det kan være lurt å basere miniatyrbildet på et skjermbilde fra videoen. Det er ganske greit å blande to skjermbilder sammen for å få en mer interessant miniatyrbilde.

  • Nærbilder: Det blir ofte for vanskelig å dekode små miniatyrbilder med folk i totale bilder.

  • Interaksjon: Mellom to personer eller mellom et menneske, et dyr, en gjenstand eller en kroppsdel.

  • Følelser: Opplysning, overraskelse, misnøye, skepsis, tristhet, etc.

  • Mystikk og spenning: Enten gjennom mimicry eller noe som bare er halvt avslørt eller på vei til hånd.

  • Handling: Et bilde der noe vill eller dramatisk skjer.

  • Grafikk: Vennligst skriv videotittelen til en forkortet versjon, og sett den muligens inn. delenummer på.

7. SLUTTSKJERMER

Sluttskjermbilder er interaktive lenker på slutten av videoen som skal fungere som teasers for å se mer. Derfor er det også gunstig å kutte videoene sine slik at det bare er en slags uttak på slutten med plass til sluttskjermbilder.

8. TEKSTING

Du kan undertekst direkte på Youtube, som også gir forslag til tidskoder basert på hvor det høres ut som folk snakker i videoen (se nedenfor). Subtitling er en offentlig tjeneste bekymring for hørselshemmede, og i tillegg gir en .srt undertekstfil, som selvfølgelig inneholder de samme søkeordene som tittel, beskrivelse og tagger, også å gi videoen en god SEO boost.

ALLE vil ha oppmerksomhet nå

FERDEN FRA 2004

Jeg begynte denne bloggen i 2004 fordi jeg synes det var en morsom tanke å kunne publisere mitt eget innhold. Lage min egen lille avis hvor jeg bestemte.

På den tiden var det veldig uvanlig at enkeltmennesker skrev sin egen “avis” på nettet og meningene var delte. Ansatte i TV2 laget parodier av videoer fra Youtube-kanalen jeg opprettet i 2006, bloggen ble den “alle” snakket om og bak tastaturet satt jeg og koste meg med alt jeg lærte.

Jeg lærte meg overfladisk om koding av nettsider, hva som skapte trafikk, innhold som traff, hvordan den fikk oppmerksomhet, og vips så leste tusenvis daglig mine trivielle oppdateringer fra min hverdag. Så kom 2007 og kaoset tok virkelig fart. Facebook tok landet med storm, jeg flyttet inn på Twitter og lærte enda mer. Hele tiden testet jeg nye verktøy, lærte meg nye mekanismer og storkoste meg på reisen jeg var på.

Det gikk ikke en dag uten at denne bloggen ble oppdatert minst en gang og blant de unge bloggerne, som den gang allerede var online og i dag kalles infleunsere, ble jeg outsideren mye på grunn av alderen min.

NETTKURS

Jeg begynte med nettkurs i 2013 og flere såkalte eksperter på sosiale medier dømte valget nedenom og hjem. De flirte av meg og så ikke muligheten jeg så, som for meg var en naturlig del av læringskurven og reisen.

Jeg lanserte mitt første nettbaserte bloggkurs og lanseringsdagen solgte jeg 350 stykker til en pris på 3950,-. Jeg fikk sjokk og skjønte at mange ville lære seg det jeg hadde brukt år på å lære meg. SÅ STAS og så moro!! Facebookkurs ble laget og et nytt bloggkurs lansert etter det…tilsammen har flere tusen tatt mine nettkurs og det er jeg uendelig takknemlig for.

Ser jeg tilbake ville jeg i dag endret mye i kursene, men det handler jo om at jeg har lært så uendelig mye mer siden min første lansering, og derfor videreutvikler jeg meg forsatt. Lærer og observerer.

ALLE VIL BLI SETT

Det er så kjedelig på sosiale medier nå for ALLE vil ha oppmerksomhet. Det er mange om beinet og jeg synes ikke det er like moro lenger. Finnes det ikke et nytt mediet på trappene, hvor ikke alle skriker etter å bli sett? Kanskje jeg må lage det selv? Jeg utvikler Digitalakademiet og det er spennende, men jeg vil gjøre det på en ny måte, markedsføringen av det mener jeg da, og derfor holder jeg meg enn så lenge i ro.

Jeg liker å tenke nytt, gjøre ting ikke “alle” gjør, selvom alle vil og faktisk bør blogge nå. Jeg gjør det forsatt med stor glede, ene og alene fordi jeg liker å skrive. Mange mener jeg bør gjøre mer video og det kommer, men ikke enda. Jeg er i tenkeboksen og der liker jeg meg enn så lenge. Observerer og studerer, lærer og utvikler meg. Ser muligheter. Magefølelsen min vil si i fra når jeg er på riktig vei, det er jeg ikke i tvil om, men enn så lenge er den taus.

Influenseres "makt" raser

En influenser er enn så lenge et relativt nytt begrep som ikke mange forholder seg til i dag. Er du en person som ferdes mye på nettet har begrepet begynt å feste seg, men for folk flest kalles de enda en toppblogger eller en med mange følgere på f eks Instagram eller Facebook.

En influenser er en person med følgere med “makt “ til å påvirke disse til adferd, eller f eks markedsføre noe for en tredjepart. Forenklet versjon, men tror du forstår hva jeg mener.

Influenser eller influencer, i flertall influensere, influencere eller influencers, er et låneord fra engelsk der personbetegnelsen influencer betyr «påvirker».
— Wikipedia

Fra et bedriftsperspektiv kan det være veldig nyttig å markedsføre seg via såkalte Influensere og mange gjør dette med hell i dag. Caroline Berg Eriksen, Komikerfrue, Sophie Elise, Isabell Raad, med mange fler, lever av sin egen synlighet og sin følgerskare i dag.

De er altså såkalte influensere med en forretningsmodell hvor de har samarbeid med tredjepart som ønsker å nå deres følgere. De har mange følgere og de ønsker bedrifter å nå. Så enkelt.

Endring i markedet

Det kommer en endring snart, slik jeg ser det. Det er ikke antall følgere eller antall lesere som blir viktig, dette har enn så lenge litt wow effekt blant bedrifter som ønsker å nå ut, men snart vil dette være helt uvesentlig. Det er nisjene som vil slå seg opp og frem å utgjøre en faktisk forskjell.

Mange influensere i dag baserer forretningsmodellen sin på trafikk og antallet en eksponeres for, og slik jeg ser det vil dette fremover være uviktig. Hvor mange som leser er tildels viktig men enda mer viktig blir HVEM som leser. Det er noen få som har begynt å tenke i disse baner og utviklingen har enn så lenge ingen fasitsvar.

Micro-Influenserne kommer

Såkalte micro-influensere, disse med et mindre antall følgere men innen et gitt tema, er de som fremover vil gjøre den store forskjellen. Ikke minst har de MYE høyere troverdighet. Dagens influensere sliter allerede med troverdigheten fordi de markedsfører så mye ymse.

Det blir ikke like viktig hvem du er, men hva du deler og hvem målgruppen din er. Hvem er følgerne dine, de som er interessert i innholdet ditt? Da blir verktøyene som influenserne idag bruker, som blogg, Instagram, Snapchat, twitter eller andre, kun virkemidler for å faktisk nå ut med innhold mot en målgruppe.

Det er nå det blir interessant. Det er ikke vanskelig å bli en micro-influenser, som faktisk tjener penger på nettet, det kan alle lære seg. En god forretningsmodell må ligge i bunnen og den kan læres. Les gjerne mer om hvordan du kommer igang med innhold for å nisje seg HER.

Målgruppen blir vesentlig

Grunnen til at dette er viktig er fordi mange tror en må bygge mange følgere og at dette er vesentlig. Det blir det ikke fremover. Det er hva du skriver om, hvordan du nisjer deg og hvem du når som blir viktig. Målgruppen. Ergo en med 1000 følgere på f eks Instagram har veldig stor verdi om alle de 1000 er veldig interessert i ditt tema.

Jeg har mange følgere og skriver om mange tema. Men hadde jeg f eks valgt å nisje meg innen hudlidelsen jeg har Rosacea ville det vært veldig lett å kunne skape verdi for andre med rosacea og ikke minst fått samarbeidspartnere som ga verdi i banken for meg.

Til syvende og sist ønsker vi å ha forretningsmodeller i bunn som kan videreutvikles og fornyes, og her flopper dages influensere. De gjør fremdeles det samme som de gjorde når de begynte. De har kun en finere visuell profil og det er omtrent den endringer som har skjedd.

Supersnork.

Gjør endringer og våg å tenke nytt. Forretningsmodellen deres står for fall.

Mobilforbud i skolen?

Debatten skaper mye engasjement og jeg vil gjerne høre hvor du står og hva du tenker. Barn og ungdom i dag lever mye av livet sitt gjennom mobilen og hvem skal sette grenser for denne bruken? Er det hensiktsmessig med en form for tvang for å begrense det?

Mobil mobil mobil. “Se meg hele tiden” generasjonen

Mobil mobil mobil. “Se meg hele tiden” generasjonen

Alt skal dokumenteres og hele tiden skal de oppdateres. Ungdommen går med bøyde nakker, nesen ned i en skjerm og hva går de glipp av rundt seg når dette blir normen for hvordan de “ser” verden? Er ikke verden utenfor en skjerm også viktig?

Jeg kjenner på en skikkelig uggen følelse og synes det er rimelig ugreit. Leste en artikkel om skoler som innfører mobil-hotell på skolen, hvor mobilen leveres inn ved ankomst og de får den først utlevert når de skal hjem fra skolen. Det har jeg tro på som en god løsning.

Ikke fordi tvangen i seg selv er bra, men jeg tror mange av de unge i dag ikke selv klarer å begrense seg, skjønne når og hvordan de skal logge av. Ergo blir mobilen forstyrrende for den jobben de faktisk skal gjøre på skolen og oppmerksomheten blir ikke der den skal og bør være.

Når vår neste generasjon er på skolen så skal fokuset være der og ikke på mobilen hvor presset til å holde seg 100% oppdatert hele tiden er tilstede. De føler de må svare kjapt på alt som kommer inn og om mobilen er borte fra alle rundt dem så blir det ikke noe å oppdatere seg på. Er du ikke enig?

Er det vår foreldrejobb å sørge for dette i større grad? Absolutt. Men samtidig synes jeg det er vår jobb å støtte skolen om de velger en slik løsning. Ungdom i dag blir en generasjon det blir lite tak i om vi ikke stiller mer krav til de samtidig som mobil-hoteller i skolen blir mer og mer nødvendig for at fokuset skal være der det bør og skal være.

Hva synes du? Bør vi ikke kreve dette og støtte skolene? Innføre mobil-hoteller selvom ungdommen helt klart IKKE er enige? Selvom de er uenige så er de unge, ergo de skjønner ikke helt konsekvensene dette får for totalen. Vi som foreldre må ikke bli noen nikkedukker som tror vi “sårer” ungene våre om vi stiller krav til de, er du ikke enig? Hva tenker du?

Hva er Digitalakademiet?

Jeg håper alt er bra med deg.  Nyter du sommeren? Kanskje ferie? Det gjør jeg, nyter sommeren, men ikke ferie på meg nå! Jeg produserer som aldri før og er mer energisk enn noen gang.

Den siste månedene har jeg tenkt mye. På alt jeg har gjort før, dagens sosiale medier situasjon, jeg har snakket med mange av mine kunder og en rekke andre.

Samlet kom vi frem til at mye der ute (digital markedsføring, det tekniske, sosiale medier, epost markedsføring osv) - det er komplisert og lite oversiktlig.

Det jeg hører oftest fra disse gründerne og små-og mellomstore bedrifter er:

  • Mye usikkerhet rundt det tekniske

  • Hvordan vet en hva som er riktig

  • Hvor får en gode svar

  • Det tar ofte tid å få gode svar. Tid koster penger

  • Annonser som lover gull og grønne skoger

  • Mange snakker om muligheten å bli rike på sosiale medier

Hva tenker du? Kanskje du tenker dette over her? Da kan du forsette å lese. Basert på alt dette har jeg kommet frem til at jeg ønsker å hjelpe. På en ærlig måte.

Jeg kan ikke love millioner på 1-2-3, men det jeg kan hjelpe til med er:  

  • Hjelp deg bedre til å forstå alt det tekniske

  • Gi deg raskt gode og riktige svar basert på over 11 års erfaring

  • Gi deg konkrete råd og tips

  • Jeg kan gi deg forståelse for verktøyene, innsikt og trygghet i det tekniske og hvordan denne verden ser ut.

Det handler om å lære seg å bruke verktøyene og bruke de riktig.

Jeg lanserer Digitalakademiet og hva er det:

  • Et team av digitale hoder som hele tiden holder seg oppdatert for DIN utvikling.

  • Deler villig kunnskap

  • Svarer deg effektivt

  • Formidler tips og casestudy som har gitt gode resultater for andre

  • Tekniske opplæringsvideoer og verktøy som lærer deg å se helheten. Vi tror det gir bedre resultater. (ps. vi vet det)

Vårt mål er å ligge litt foran og bli lokomotivet som fører kunnskapen bakover i vognen. Har du lyst å hoppe på toget?

Vi ønsker å bygge Digitalakademiet sammen med deg, gi deg svar på det du lurer på og styrke deg på veien. Sånn at du blir trygg på det tekniske og ser  mulighetene som ligger der. I annonser ser en stadig de som selger et budskap hvor de skal hjelpe deg å tjene masse penger bare du velger deres måte å gjøre det på.

Jeg kan ikke fordra slike annonser og gjennomskuer dem fort. Ingenting kommer enkelt, men med mer kunnskap kommer mer.

Vi lover ikke mer enn det vi tenker å holde:  DU blir trygg på alt det tekniske slik at du slipper å gjøre feil. DU skal forstå mulighetene og lære deg å forstå hvordan du bruker de riktig.

Steg for steg med videoer som viser deg hvordan og du lærer i ditt tempo. Ingen millioninntekter, kun god forståelse av det sosiale medier faktisk er og hvordan du kan bli trygg på det tekniske. Hvordan du mestrer og forstår «reglene» for å lykkes.

I tillegg har vi en Facebook-gruppe hvor hele teamet står klar til å svare på dine spørsmål. Og ikke nok med det; fra høsten kommer det en rekke pluss artikler for medlemmene med casestudy og markedsføringstips steg for steg hvordan gå frem og hvilke verktøy du trenger og hvordan sette dette opp.

Er du med? Ved lansering nå i sommer ligger de beste designtipsene klare for deg samt Kvinner som våger som bonus. I løpet av juli og starten av august produseres alt om Facebookmarkedsføring og hvordan du får bedre nytte av bruken av Facebook. Det tekniske som må være på plass og litt til.

For gammel til å blogge?

Jeg fikk en kommentar på Instagram her om dagen og den satte noen tanker i sving.

- Du må jobbe for å tjene penger, skrev en yngre kar under en video hvor jeg snakket om et webinar jeg skulle holde. Jobbe? Er det ikke en jobb å blogge, inspirere via sosiale medier og gjøre det jeg har gjort i over 14 år?

Denne bloggen har betydd mye for meg i alle disse årene og den engasjerer fortsatt mange hver eneste dag. Det er klart den har endret seg mye de siste 10 årene, for jeg har vært i en enorm endring selv, men fokuset mitt er fortsatt sosiale medier og de muligheter som ligger der.

Jeg har solgt opp mot 1000 nettkurs, noe som tilbakemeldinger på min Facebookside viser. Mange har lært seg det generelle om digital markedsføring via mine nettkurs og det er jeg stolt av. Jeg tester ut de digitale flatene og bruker meg selv som forsøkskanin for å avsjekke hvordan enkelte medier fungerer.

Webinarer er moro, det skal jeg gjøre mer av i 2018. Jeg har hatt en pause fra å selge kursene mine, fordi jeg trengte det, enkelt og greit, men de er fokuset mitt nå. Jeg føler meg fortsatt ung og har masse å bidra med. Jeg har flere som er interessert å ha bloggen min inn i sine nettverk og jeg vurderer dette nå for å ta bloggingen opp et hakk.

Spennende tanke, for en er aldri for gammel selvom jeg er 47 år. Om det skal bli en issue blir jeg rasende for det er diskriminerende. Bloggen min handler mye om selvutvikling og det er fordi jeg har selv sett viktigheten av å se selv, stoppe opp i en ellers overfladisk verden og faktisk være ekte. Det er nok av det overfladiske på sosiale medier og jeg har alltid gjort mye for å være en motpol til dette.

La oss slå et slag for oss voksne kvinner som faktisk ønsker en stemme. Jeg har et budskap og det kommer flere nettkurs. Under digitalakademiet.no skal jeg lansere et bloggkurs som viser hvordan en blogger for business samt jeg skal lage flere tekniske kurs for det er så mange som mailer meg og lurer på hvor en trykker her og hvordan en skriver de. Jeg gleder meg!

Ser de unge mulighetene?

Jeg er tidlig på farten i dag for å holde kurs og foredrag for unge entreprenører. De går på videregående skole i Lørenskog og skolen heter Mailand. Tidligere i år holdt jeg kursdager for Ungt Entreprenørskap Akershus og det var så moro å se fjesene til lærere når de skjønte at mulighetene er så mange når en retter fokus mot digital markedsføring. De skrev og skrev de dagene hvor jeg var i aksjon og tusen takk til Akershus- gjengen som ga meg muligheten.

Nå er jeg på farten igjen for den dagen i våres ga flere muligheter. Tidlig oppe i dag for å varme opp stemmen når over 200 elever skal forhåpentligvis inspireres av det jeg forteller fra min egen digitale reise.

De ungen i dag leker naturlig med de ulike sosiale medier selvom det er Snapchat som nå er preferansekanal. Det de ikke forstår er omfanget av deres adopterte mediebruk og hva det faktisk betyr for veldig mange bransjer.

Snart skal de ut å leke selv som ansatt og kanskje bedriftseier, og da er det viktig at de holder tungen rett i munnen. Jeg håper min reise og mine erfaring med mine kunder kan inspirere de til å tenke nytt, se mulighetene og stå sterkere i seg selv og sine valg.

Mine kurs inneholder mye kunnskap og det er så moro. Planen for 2018 er lagt og jeg har spennende ting å fortelle om få dager. JEG GLEDER MEG! Håper du får deg en super dag!! Min startet på en heldig cafe som var tidlig oppe siden køen inn mot Oslo var levelig i dag. Jeg var bare en time for tidlig ute haha.

Les mer om kurset jeg holdt i vår, for lærere, her http://www.trinegrung.no/2017/04/19/kurs-for-laerere-sosiale-medier/

Når en mister all troverdighet.

Jeg skal formulere meg forsiktig i dette innlegget og vil starte med å si at jeg skriver kun med omtanke for en medblogger. Det er ment som et vennlig klapp på ryggen og digital omtanke, rett og slett. Mange av mine lesere vil nok stusse over hvorfor jeg gir Anna Rasmussen oppmerksomhet, men når vennlige kommentarer slettes, en blokkeres fra hennes Facebookside uten grunn, en blogger sensasjonsoverskrifter uten sammenheng med innlegg, tilsynelatende "lurer" sine lesere, da tenker jeg at jeg tyr til min blogg for å hjelpe henne sortere litt tanker. Anna blogger altså på blogg.no sin plattform og kjennes for mange på nettet som Mammaen til Michelle. Hun har over 130 000 følgere på Facebook, over 300 000 følgere på Instagram, samt mange tusen daglige lesere av sin blogg. Ifølge blogglisten.no, hvor hun nesten hele tiden topper listen, vil jeg si på generelt grunnlag hun har omtrent 60 000 daglige lesere, men betydelig flere daglige sidevisninger av sin blogg.

Igår trakk Anna seg fra Skal vi danse og dette skaffet henne betydelig trafikk siden alle medier skrev om saken samt linket til hennes nettsider. Som du igjen kan se av trafikken. Betydelig økning det siste døgnet, som igjen gir penger i kassen. Men det er nok ikke trafikk hun tjener mest men kommersielle samarbeid med aktører som profilerer seg via hennes nettsider.

Hun er på nettet viden kjent for å skrive overskrifter som ikke alltid helt henger sammen med innholdet. Genialt, vil mange si, tabloide mediehus lever jo av å skape klikkbare overskrifter, men som blogger hvor mennesket henger tett sammen med merkevaren blir dette noe som er i ferd med å ødelegge hele hennes troverdighet.

Dette er en såkalt rosablogger, ergo hun skriver dagbok på nett om seg og sitt liv, og målgruppen er jenter/kvinner alder ung---> rundt 25 år vil jeg tro, selvom det garantert er flere voksne som og leser hennes innlegg. Hun har tre barn, som hun virker veldig engasjert og dedikert i å følge opp, men likevel fremstår det som mye kaos rundt henne og derfor synes jeg hun fortjener en tilbakemelding.

Igår ble det fra hennes Facebookside linket til et innlegg hvor hun forteller at hun trekker seg fra Skal vi danse. Jeg kommenterte en vennligsinnet og hyggelig melding under som medførte at den ble slettet, samt jeg ble blokkert fra siden. Det i seg selv betyr lite for min del, selvom jeg ikke helt forstår hvorfor. Ikke et slemt ord, kun en kort hilsen som sa noe om å roe ned og ha fokus på seg og barna, og at alt ordner seg til slutt. Jeg hadde en liten bemerkning om dette med store ord i overskrifter, som var det eneste som kunne tolkes noe negativt, men det var kun godt ment.

Det er omfattende å drifte hennes sosiale medier univers og det er mange meninger om henne, noe Kvinneguiden gjenspeiler. Hun evner å engasjere over en lav sko men troverdigheten hennes daler på alle måter.  Hun trenger tydeligvis digital hjelp i en eller annen form, for om hun har tenkt å forsette å leve av bloggen sin er det rett rundt hjørnet før hennes potensielle samarbeidspartnere bør vurdere å trekke seg fra alt samarbeid. Det er kun fokus på å trigge trafikk, null troverdighet i innholdet hun skriver og dette fremmer ingen merkevarer.

Men vet Anna dette selv?

Det er vel det jeg egentlig undrer meg litt over. Er hun klar over hvor skadelidende hennes blogg er i denne sammenhengen? Er det kun fokus på trafikk og drama så vil dette luftslottet snart ramle fullstendig sammen. Det går fra bryllup til avlyst bryllup, fra flytting til ikke flytting, fra leie/kjøpe leilighet til ikke, flytte barn eller ikke flytte barn, og sånn holder de på. Det er hun og hennes (kanskje) kommende mann Jan (far til hennes siste barn) som drifter det hele.

Det er ikke et ord som fremstår troverdig og jeg skjønner dette er vanskelig for de å håndtere. De sier mye av innholdet er underholdning men dette klarer de tydeligvis ikke å skille i sine andre sosiale medier kanaler. Og når ble det greit å bruke uskyldige barn i en slik underholdningssammenheng? Det er det ikke for min del og jeg har selv valgt å holde barna langt unna både blogg og andre sosiale medier til de ble store nok til å bestemme hva som er greit og ikke.

Jeg tror Anna og hennes lille team trenger hjelp til å forstå hvor mye de er i ferd med å ødelegge ved å publisere på den måten de velger å gjøre. All trafikk er ikke god trafikk, selvom bank-kontoen tilsier det. Hvorfor kan en ikke velge å være troverdig, ærlig, ekte og lojal mot sine følgere? Være opptatt av godt innhold fremfor trafikk, selvom jeg som blogger selv skjønner at de lever av trafikk. Men når dette går ut over alt annet så er det meg uforstående at de ikke velger en annen strategi.

For mennesket Anna virker som ikke har det greit. Hun sliter med å hode tritt med alt dette slik det fremstår og evner ikke å skille hva som er bra og ikke for henne som menneske og merkevare. Merkevaren hennes  som hun kunne være i ferd med å bygge til et folkelig produkt. Kunne blitt forsterket med deltagelse i Skal vi danse (selvom det nesten bare er oldiser som ser på) men nå har hun trukket seg derfra. I sum blir alt dette for mye for et enkeltmenneske og det har jeg null problemer med å forstå. Hvem kan hjelpe? Ønsker de hjelp? Forstår de at innen kort tid revner hele luftslottet og all troverdighet?

Det er viktig å tenke på de som skal kjøpe innhold via ens sosiale medier kanaler. Eller via såkalte influencere. Ingen ønsker å knytte sin merkevare til en annen merkevare som ikke er troverdig og her forstår tydeligvis ikke blogger og hennes team omfanget. Hva skal de leve av når all troverdighet er borte? Når grunnmuren faller sammen og luftslottet ramler? Jeg kan kun anbefale de å kontakte en rådgiver som kan hjelpe de med litt strategi for hvordan de skal opprettholde dette og snu skuta før Anna ramler helt sammen. Dette kaoset unner jeg ingen. Lykke til!

Følg meg daglig på snap: @trinegrung

Få180 nye følgere gratis.

Det en må gjøre om en skal lykkes digitalt er å definere målgruppen sin på nettet nøye, hva de liker og hva de engasjerer seg i.

Jeg ønsker å nå bredt ut og bruker Facebook bevisst når jeg publiserer. Det blir en blanding av innlegg, bilder, litt video (kommer mye mer av det fremover) samt innlegg jeg vet engasjerer. Ikke bare kunnskap fordi jeg mener bestemt at folk vil ikke bare ha det. Der er nok mange uenige med meg og det er helt ok for meg.

Alltid ekte, ærlig og ting jeg selv liker, det er viktig. Aldri noe jeg ikke kan stå inne for eller mener mine følgere vil engasjere eller lære noe av. Det er viktig med litt humor, synes jeg, selvom jeg vet mange sikkert er uenig. Det handler vel om å bruke verktøyene som finnes, først og fremst. Jeg putter kunnskapen innimellom men bygger bevisst følgere på min måte. Og frem til dags dato har det virkelig funket. For meg.

Den siste uken har jeg delt tre blogginnlegg jeg visste ville engasjere, fordi jeg personlig lo så jeg skreik av dem og synes de var noe som ville engasjere min målgruppe. Og ganske riktig, de likte de veldig godt! Den ene bloggeren ble toppbloggere med blant annet min trafikk fordi postene engasjerte som de gjorde.

trinegrung-285.jpg

Et litt dårlig bilde men her ser du de tre innleggene og det jeg gjorde. Når jeg har fått mange likes så trykker jeg på LIKER innlegget og da kommer alle opp som har engasjert seg. Da kan du invitere de til å like Facebooksiden din uten at det koster deg en krone, og det er helt frivillig for vedkommende om de ønsker å akseptere invitasjonen.

Ikke akkurat rocketscience, men likevel nyttig for å få flere følgere. Uten at det koster noe og helt opp til vedkommende om de vil det. Facebooksiden min finner du HER .

Jeg digger å skape vekst for andre og å hjelpe med min kunnskap der det trengs. Det er denne gruppen er for så bli gjerne med.  Hvis du ønsker å følge meg på snap hvor jeg minner deg på når bloggen er oppdatert så heter jeg @trinegrung der. Alt kommer vel an på hvilket sosialt mediet du bruker mest. Jeg er på snap og Facebook mest som blogger, som hodejeger helt klart LinkedIn.

DigiAka front.jpg

Innlegge jeg delte kan du lese HER, HER og HER.

Innen markedsføring på nett går ALT fort

Det skjer hele tiden mye innen den digitale markedsføringen, og for mange er det vanskelig å henge med i svingene.

Jeg sliter tidvis selv, men heldigvis leser jeg det meste jeg kommer over og har i en årrekke fulgt mange flinke folk. Det er mange om beinet og flere skjønner mer av den såkalte digitale salgstrakten. Hvordan skal en selge sine produkter på nettet, skape troverdighet og kunder som kommer tilbake? Det er ingen fasitsvar men jeg har som alltid tro på åpenhet, raushet og delingsvilje.

Jeg har fulgt mange flinke folk i mange år. De har bygget suksess på suksess digitalt, og får til å dele kunnskap på en måte som gir dem høy troverdighet. En forstår at de kan det de snakker om.

Jeg har stor forståelse for at mange sliter med å følge med, men jeg lever etter mottoet at sammen blir vi bedre. Jeg elsker å skape vekst for andre, hjelpe og svare der jeg kan.

Nå som jeg er i gang med innspilling av mine nettkurs vil jeg dele fra hele prosessen. Alt fra hvordan jeg segmenterer innholdet, hvilket utstyr jeg bruker, hvordan jeg selger dette på nettet og ikke minst hvem kundegruppen er. Alt i denne gruppen og noe her på bloggen. Det blir live-sendinger og mye moro. Jeg gleder meg!

Håper du har lyst å være med og invitere noen du kjenner. Ha en super lørdag, i Drammen smelter vi vekk! ENDELIG er sommeren her!

Kurs for lærere i sosiale medier

Ungt Entreprennørskap Akershus  leide meg inn to dager for å kurse lærere fra Akershus i bruken av sosiale medier. Moro. Ikke ante jeg hvor mye vi skulle le og kose oss, men jeg håper nå inderlig at lærerne sitter igjen med mye læring og ikke bare latter.

Det er bruken av sosiale medier som markedsføringsverktøy som er fokuset.  Hvorfor ikke vise hvordan alt fungerer, tenker jeg. Alt fra start.  Vi begynte, fordi dette var ønsket av lærerne, med å lage en video, redigere den, publisere den i alle kanaler, inkludert her på min blogg. Så her kommer den, det er lov å le. Hehe. Intervjuer er meg selv, selvfølgelig. En får det ikke mer moro enn en gjør selv!

Nå ligger denne videoen her på min blogg, men lastes opp på Facebook samt publiseres i mine andre kanaler Snapchat og Instagram. Det er hit på min blogg jeg ønsker trafikken og ikke minst her jeg blogger, for det meste, kunnskapen jeg har om digital markedsføring. Med et glimt i øye, alltid. Mange ville kanskje valgt en litt mer seriøs form men det passer ikke meg.

Grunnen til at innlegget er litt kort er fordi jeg sitter ved kateteret og lærer bort. Ergo de ser alt jeg skriver på storskjerm. Føkk. De rettskriver alt, møkkalærere. Hahahahahahaha. Eller leser korrektur får jeg beskjed om. Jaja. Sånn går nå dagan.

Uansett hvordan jeg lærer det bort, tradisjonelt eller med et gigantisk smil, så er vel det viktigste at de lærer det de skal? Disse lærerne skal jo ta all kunnskapen tilbake til elevene for å la de få en oversikt over verktøyene de fleste bare leker med i dag. Lek er viktig men skal en bruke sosiale medier til markedsføring er strategien og definering av målgruppen vesentlig. Så kan en begynne å leke.

Jeg sluttet å lytte til MEG

I løpet av mine 13 års digitale reise har flere eksperter innen kommunikasjon kommet til meg med råd og vink. De aller fleste mente det godt. De har fulgt meg i sosiale medier, lest det jeg har skrevet og publisert, og dermed gjort seg opp en mening.

Mange mente jeg måtte snu bloggingen min, redusere mitt personlige preg på den og være mer businessorientert. Fokuset på hverdagstrivielle saker burde fjernes og jeg burde kun fokusere på kunnskapen min. Da ville jeg fremstå mer troverdig, seriøs og ikke minst ville det skaffe meg flere kunder. Kunnskap, kunnskap og atter kunnskap. Fjerne alt som trinegrung.no var og gjøre den helt om.

Lyttet jeg til de? Ja. Dessverre. Altfor mye.

Hvor mange blogger leser jeg selv som kun er kunnskapsbasert? Null. Hvor mange av disse ekspertene som nå finnes innen sosiale medier synes jeg gjør det sånn jeg ville gjort det?  Ingen av de. Noen av de kommer nå med nettkurs. Velkommen etter, kjekt dere er i gang. Jeg mener det ikke slemt men ser tilbake med tristhet. Fordi jeg lyttet og endret.

Jeg endret det min magefølelse sa meg om sosiale medier og synlighet. Mistet fokus. Mistet gnisten rundt dette jeg elsker og mistet på mange måter meg selv. Ikke greit på noen måter og noe jeg angrer veldig på. Aldri skal jeg la noen gi meg råd som ikke samkjører med min magefølelse igjen. Aldri. Alle mente det godt, må sies, men det som blir feil er når en lytter til andre og ikke det en selv faktisk vil og mener er riktig. Riktig for meg.

Jeg er ingen ekspert på sosiale medier. Jeg har ikke alle svarene. Men jeg er en ekstremt ivrig bruker som elsker å formidle, engasjere og motivere andre. Det er min pasjon. Det er det jeg elsker. Og når jeg er meg så funker bloggen, ikke når jeg prøver å være noen andre forteller meg jeg må eller bør være.

Jeg er bra nok akkurat som jeg er. Og her er dagens litt vink til deg som leser.

Du må heller aldri la noen andre fortelle DEG noe annet. Det er så mye meninger om alt men om DU brenner for noe, om DU engasjeres av noe så stå for det. Lev det og vær deg selv. Med en gang noe ikke er ekte lenger, så merker andre det. Lesere, følgere, venner, alle. Derfor er det vesentlig med åpenhet og ekthet i sosiale medier, og som bedrift. Det treffer.

De som ga meg disse rådene mente det godt, det må sies. MEN, de så ikke meg! Hvem jeg er, hva jeg står for og mine verdier. De spurte meg ikke hva jeg ville med bloggen, hvem målgruppen var og hvorfor jeg blogget. De mente bare masse om innholdet.

Jeg er ikke opptatt av kunnskap, av titler og ytre styrte såkalte viktigheter. Jeg lytter til magefølelsen og meg selv. Og står sterkt i at jeg er GOD NOK. Som den kvinne jeg er,  som våger. Som vil. Og er på vei. Som alltid.

TAKK for at du leser. TAKK for at du deler. TAKK for at jeg får leve min digitale drøm. Endelig er jeg tilbake, som meg.

Om det betyr at jeg vil ha blomsterkrans på hodet på et bilde, vel så har jeg det. FERDIG snakka.

Om det betyr at jeg vil ha blomsterkrans på hodet på et bilde, vel så har jeg det. FERDIG snakka.

- Et fyrverkeri på scenen

Jeg ønsker å være en kvinne som våger gå nye veier. Den endres snart igjen!

Jeg ønsker å være en kvinne som våger gå nye veier. Den endres snart igjen!

Ingenting gleder meg mer enn når jeg kan få inspirere mange på en gang. Fra scenen i dag foran 250 i First Hotel kjeden ( jeg skrev 400 på snap fordi jeg trodde det). Hele Skandinavia var representert så nå får jeg lesere både i Sverige og Danmark, dette kommer til å ta helt av. Just sayin.  Og selvfølgelig snakket jeg flytende på de fleste språk og dialekter, som alltid.

Neida, jeg spøker nå, men ikke med den biten hvor morro jeg synes det er med foredrag. Idag var det min digitale reise, og hvordan jeg mener hoteller må omstrukturere hodene sine for å tilpasse seg den nye digitale markedsføringen, som var tema. For noen av mine lesere sikkert uinteressant, men for meg noe jeg elsker.

Mest fordi denne bloggen og min digitale reise er viktig for min historie. Disse sidene har endret alt og mange vet sikkert ikke at jeg var blant en av de første bloggerne i landet. Idag møtte jeg Kjell-Ola Kleiven som kunne fortelle meg at jeg inspirerte han til å begynne å blogge....INGENTING gleder meg mer siden jeg har hatt noen vanskelige uker. Virkelig ikke, så tusen takk.

Vendela Kirsebom og Kjell-Ola Kleiven. Pent par egentlig høhø

Vendela Kirsebom og Kjell-Ola Kleiven. Pent par egentlig høhø

Jeg drømmer om å holde flere foredrag i 2017 og om du har hørt meg på scenen blir jeg veldig glad om du skriver noen ord på DENNE siden. Jeg kan dette, er flink å formidle og opptatt av at de i salen lærer noe av mine erfaring. Tusen takk om du tar deg tid...jeg trenger det og det vet mine faste lesere er helt sant.

Jeg sitter i Stockholm forsatt i det fingrene flyr over tastaturet. Det er workshop blant First teamet og jeg skal rundt med mikrofon for å spørre og blir spurt. Så jeg må springe. Vi meldes senere, fin dag til deg!

Når en løfter seg og retter ryggen

Dette er en spennende dag som for min del startet grytidlig. Klokken ringte 04.45, øyne fikk lettere sjokk, hodet føltes som en tung potet men kroppen lystret fort. Spratt opp og skjønte ikke helt hva som skjedde. Hodet fulgte liksom ikke kroppen før det var gått minst 30 minutter.

En dusj og litt frukt senere bar ferden mot Gardermoen. I dag skal jeg gjøre noe jeg elsker, nemlig å inspirere på en scene og holde foredrag om dette jeg har holdt på med de siste 14 årene. I dag i Stockholm, foran 400 næringsdrivende i hotellbransjen, imorgen foran elever på en videregående skole.

For min del er bidraget sosiale medier og markedsføring. Idag hvordan min historie startet og hvordan jeg mener hoteller skal bruke sosiale medier. Imorgen hvordan elever skal tenke om denne digitale fremtiden etter de er ferdig å leke på mobilen som tenåringer. Hva denne utviklingen faktisk vil si. Håper jeg har noen gode poenger, energi fra scenen får de ihvertfall.

Formen er bra men jeg sovner nok på flyet begge veier. Lite aner alle de rundt meg at jeg sitter her og blogger. Det er så få som skjønner denne verden men jeg vet at jeg elsker den. Tenk alle mulighetene denne bloggen har gitt meg de 10 siste årene bare fordi jeg skriver på nettet! Nå letter snart flyet og jeg har en del jeg må se over før jeg trykker publiser. For det har jeg begynt med, å ta meg tid til å lese over.

Jeg har et snev av noe som gjør at mine øyne ikke alltid ser skrivefeil så gi meg gjerne beskjed om du ser noen. Til de som er veldig nøye, beklager. En kan ikke være god på alt. Hehe. Lag deg en fin dag!

Tidlig morgen på Gardermoen. En blogger med det en har på farten men i dag var hele maskineriet med.

Tidlig morgen på Gardermoen. En blogger med det en har på farten men i dag var hele maskineriet med.

Facebook....... ELSKER!

Når en velger å leve deler av livet digitalt, som jeg har gjort siden 2002, er det viktig å lære seg å sette pris på alle positive tilbakemeldinger på veien. Det er nemlig nok av de som mener noe om en, uten å kjenne en, som taster avgårde på nettet bak en skjult identitet. Verste sort og skikkelig pysete, spør du meg.

Igår spurte Kulturnytt på NRK meg om akkurat dette, hva kommentarer i sosiale medier betyr, om det går inn på en og eventuelle konsekvenser det får i etterkant. Skal ikke skrive et blogginnlegg om dette nå, men en ting er sikkert: haterne, de som sitter i ulike forum og mener MYE om meg og andre....de følger JAMMEN godt med!

De stalker det meste et menneske gjør digitalt. Et menneske de bruker MYE tid på å si de IKKE liker i disse forumene, men følger likevel med på ALT personen gjør til enhver tid? Noen som forstår fenomenet? Jeg skjønner det ikke.

Trine grung juni 2016

Trine grung juni 2016

Kanskje de egentlig elsker meg? Hahahahaha, de kan laste ned dette bilde og klistre det opp på veggen hjemme. Smask.

Men tilbake til å verdsette de som faktisk HAR møtt mennesket og dermed KAN uttale seg. DE skal en sette pris på og løfte frem! Ihvertfall når de har vært på kurs hos meg og skriver slike anmeldelser på Facebooksiden min. WOWSI! Jeg fikk nesten ikke sove i natt, så glad ble jeg!

anmeldelse trine grung juni 2016

anmeldelse trine grung juni 2016

Jeg gliser fra øre til øre og er bare en glad gründer i dag. Jeg har brukt tid på å få min Facebook opplæring til å funke for andre....og endelig sitter den. Jeg gir konkrete tips som funker for hver enkelt bedrift og hver eneste en som følger stegene øker digitalt. STOR STAS!

Alle kan kjøpe seg trafikk på Facebook, det er enkelt. Det er litt pysete, spør du meg høhø. Jeg lærer bort hvordan skape ekte engasjement og endre litt på måten en ser på Facebook. For meg er det IKKE en reklamekanal for kampanjer, men et sted hvor jeg følger med på hva mennesker gjør. Og i bedrifter jobber der mennesker. Selvom bruken av Facebook, for å lykkes, er noe mer komplekst enn som så.....sjekk gjerne http://fbkurset.no om du vil lære mer!

Ferietid eller nye prosjekter?

Spør du meg så er ikke dette et vanskelig valg, jeg foretrekker å jobbe. Helst mye. Jeg er ei kreativ dame som har det best når det er mange baller i luften og jeg gjerne flere prosjekter gående på en og samme tid. Derfor er det kanskje litt rart å poste disse supre bildene fra forrige ukes rundtur i Provence?

trinegrung ferie Frankrike 2016

trinegrung ferie Frankrike 2016

Overhode ikke rart, for vi trenger alle tidvis litt pusterom, og disse seks dagene vi jentene hadde på den franske rivieraen ga meg akkurat det, litt pusterom etter at flere store prosjekter var i avslutningsfasen.

Nå har jeg lyst at sosiale medier skal vise seg fra sin beste side og kanskje finne det spennende prosjektet jeg skal jobbe med i sommer! Er det hos din bedrift? Er det dere som trenger bistand til å utvikle deres digitale kanaler? Skape innhold til nettside, videreutvikle bruken av Facebook, Instagram eller kanskje Snapchat?

Det er liten tvil om at det er mange som trenger dette og jeg elsker å bistå. Her er litt om meg:

Med 13 års digital erfaring, hvor jeg i 10 av de har utviklet digitale konsepter for kommersielle aktører i de ulike sosiale kanaler, ønsker jeg nå å finne et spennende prosjekt for sommeren og videre i høst.

Mine spesialfelt i den digitale kommunikasjonen er alle de ulike sosiale mediene og innhold som faktisk fungerer for hver enkelt bedrift. Innhold til nettside, innhold til Facebook og Instagram, annonsering på Facebook, nettsider og brukervennlighet, samt innhold som driver trafikk og skaper deling videre.

Jeg har utvidet kunnskap om wordpress (bygger nettsider selv), alt teknisk oppsett og hjelpemidler på Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Mailchimp(nyhetsbrev), Paypal, YouTube, Vimeo, Wordpress, m fler. Alle er testet, brukt og jobbet kommersielt med for store nasjonale aktører.

Jeg har utviklet, bygget, konseptualisert, og solgt digitalt Norges mestselgende nettbaserte blogg og Facebookkurs. Http://fbkurset.no og http://bloggkurset.no.

Jeg er en driftig, energisk, kreativ og lojal dame med et stort nettverk, høy teknisk innsikt og kompetanse, som de siste 10 årene har hentet alle mine kunder via de digitale kanaler.

Jeg har jobbet med og utviklet mange av landets toppbloggere hvor innholdsmarkedsføring har vært hovedfokus i all digital kommunikasjon siden starten. Få har min teft for konsepter for kunder som faktisk funker. Jeg har vært digital rådgiver, konsepterutvikler og prosjektleder for kunder som Nexans, AGR, juryarbeid for Posten Bring hvor kåring av årets nettbutikk var i fokus, Frost Eiendomsutvikling, Grete Roede AS, Steen&Strøm, GSP sko og vesker Drammen (gikk fra 800 følgere til nå nesten 55000 og triplet bunnlinje etter mine digitale råd), ChoiceGruppen, Scandic, Jasa Eiendom, Relasjonssenteret, Kvadrat Kjøpesenter Sandnes, Gulskogen kjøpesenter , Virke AS, m mange fler.

Gleder meg til å høre fra deg og din bedrift, og håper dere ser verdien av ressursene, nettverket og kunnskapen jeg faktisk har. Er det noen jeg kan hjelpe så SEND MEG EN MAIL: trine@trinegrung.no

Jeg vil ikke ta ferie enda.....jeg liker best å jobbe!

Ingen leser blogg lenger?

Det er overskriften en kan lese mange steder og flere snakker om dette som om det er en sannhet. For noe TULL, sier jeg. I mitt hode er blogg og nettside en og samme sak, men det som kanskje endrer seg er de såkalte rosabloggerne og deres lesertall i løpet av noen år ( ikke mitt ord dette rosablogg-ordet, da jeg har stor respekt for gruppen og mener de har skjønt greien mer enn mange andre).

Skjermbilde 2016-05-26 kl. 10.47.28

Skjermbilde 2016-05-26 kl. 10.47.28

Rosabloggere er ofte omtalt som de unge jentene som skriver om hverdagen sin. Dokumenterer og oppdaterer ofte i alle sosiale medie kanaler. De har forstått hvordan dette skal brukes og ikke minst hvordan det skal gjøres personlig. For blogg er det, uansett om en er bedrift eller privatperson, personlig. Vekk med alt vanlig salgspiss og kall en spade for en spade. Keep it simpel.

Det eneste som endrer seg når en er bedrift er måten en fremstiller det på men jeg mener forsatt at en form for personlighet på bedriftsblogg er vesentlig for å lykkes. Alle kan skrive såkalte nyhetsartikler på en nettside, men det mange bedrifter glemmer er : hvorfor skal lesere interessere og engasjere seg i dette? Hvem er målgruppen?

Mange bedrifter tenker kun utifra seg selv og hvordan de ønsker av omverdenen skal oppfatte dem.....ergo vanlig tradisjonell markedsføringstankegang. Veldig få skriver for å nå en målgruppe og for å selge noe online. Derfor blir det litt mer omfattende enn kun å klatte ned noen ord om hvor flinke bedriften er.

trine grung foredrag scandic 2016

trine grung foredrag scandic 2016

Vedrørende nedgang i bloggverden så tar de fleste feil. Blogg.no, som er Norges største bloggsamfunn, nærmer seg 1 million bloggere. Alle som har noe på hjertet skal blogge nå. De tenker ikke forretningsmodellen når de gjør det, kun for synlighetens skyld. Helt feil, spør du meg, da jeg alltid tenker på hvor pengene er. Hvorfor skal jeg ellers bruke masse tid på det?

Blogg.no trodde markedet flatet ut i 2015, men Gaute Tyssebotn, Magasinsjef Mediehuset Nettavisen, forteller på mail til meg i dag at de merker en stor økning i 2016 og større respons enn på lenge. De har stort fokus på lyd og video fremover, siden målgruppen til blogg er godt vant, og de ser økning ved riktig bruk av dette. Betalte innlegg hos bloggere er noe av det som konverterer best i markedet, og jeg håper bedrifter utover de som driver med skjønnhet og mote, skjønner dette veldig snart.

Jeg heier på blogg og ikke minst at bedrifter forstår verdien av å blogge på sine nettsider. Skape eget innhold, GODT innhold, som gjør at de både søkeoptimaliseres bedre, deles videre og engasjerer med godt innhold. Mange tror det er vanskelig men ikke med en god strategi.

Aller viktigst: løsne litt på snippen og vise mer personlighet. Neste generasjon vil ikke ha noe problemer med dette og heldigvis lærte jeg MYE av å følge den generasjonen NØYE de siste 10 årene. Denne bloggen har levd godt lenger enn det og er min viktigste inntektskilde. ELSKER blogg og nettsider som oppdateres riktig.

Det siste nye på min blogg er at den publiseres som en instant article på Facebook. Vet ikke helt om det er verdi for meg da jeg selger via denne nettsiden men prøver meg frem. Som med alt annet. Viktig å prøve meg på dette for å kunne eventuelt anbefale det videre!

Skjermbilde 2016-05-26 kl. 10.53.27

Skjermbilde 2016-05-26 kl. 10.53.27

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Min digitale planlegging

Det å planlegge målrettet er vel en av mine styrker. Samt en av mine svakheter.

Jeg kaster meg ut i planleggingen med hud og hår, lager lister og ser for meg hvordan det hele skal se ut til slutt....og ofte blir det for mye på en gang ( jeg har litt vel mye energi) og da ramler hele kortstokken sammen.

Jeg er tidvis min egen verste fiende.

Men dette har jeg etterhvert erkjent. At jeg, rett og slett, må jobbe med meg selv og min personlighet. Være glad for den jeg er med de ressursene jeg har og ikke forvente meg at Rom var bygget på en dag. Roe ned og ta ting en dag av gangen. Kjenner du deg igjen?

På grunn av dette så er verktøy til planlegging viktig for meg. Tidligere så ble det MANGE gule lapper over alt med lister for det ene og andre. Nå samler jeg de et sted og lager system.

Jeg er så god på systemer og struktur, og kjenner ingen som har mer kontroll over prosjektene enn meg. Eller jo, det er løgn, jeg kjenner mange, men heier på meg selv for den minste ting. Vi heier for lite på oss selv, synes jeg.

img-iconmap2

img-iconmap2

Jeg bruker et verktøy som heter Basecamp for å styre og planlegge de ulike prosjektene jeg er engasjert i til enhver tid. Her kan en lage dokumenter, laste opp filer, organisere TO-DO lister og ikke minst invitere flere til hvert prosjekt. Funker som ei kule.

Idag, for eksempel, sitter jeg inne i prosjektet FBKURSET.NO (Facebookkurset er på salg om dagen...LØP OG KJØP) for å planlegge videoer jeg skal lage her på bloggen. Når jeg lagrer dette dokumentet er det enkelt for å meg å nå det på mobilappen til Basecamp om jeg skulle komme på mer klokt når jeg er på farta. Helt genialt.

Skjermbilde 2016-05-19 kl. 10.52.47

Skjermbilde 2016-05-19 kl. 10.52.47

Noen av mine prosjekter er markert som de viktigste jeg jobber med akkurat nå. Noen bedrifter jeg bistår har egne verktøy, men har de ikke så jager jeg dem hit. Funker for meg. Har du andre slike verktøy som kanskje er bedre så tips meg gjerne! Skulle gjerne ha et som inkluderte timer en jobbet for hvert enkelt prosjekt. Det er mangler med alle...finner en noen gang det optimale?

Tilslutt er vi vanedyr alle som en og jeg er vant til Basecamp.