Jakten på oppmerksomhet
God påske til deg fra kjøkkenbordet i Drammen. Solen steiker ute og her sitter jeg og vurderer hva skjærtorsdagen skal bringe. Skal jeg gidde å gå tur, når bør jeg begynne å lage påskemiddagen til kidsene kommer, bør jeg ikke begynne på boken som ligger her og kanskje droppe å se enda en serie?
Skikkelig I-landsproblemer, I know.
Ble sittende å surfe rundt på nettet, så noen videoer på Youtube, sjekket litt rundt på Instagram og Facebook, leste noen blogger og tok meg i å nesten sovne. Jeg trodde at alles jag etter likes og views skulle på et tidspunkt roe seg ned, at ting ville normalisere seg litt, siden vi nå har hatt sosiale medier en stund, men nei. Det blir bare verre og verre.
Mange klager over all reklamen som har kommet i kanalene og jeg er så enig. Enda flere klager over jaget etter oppmerksomhet blir bare verre og verre, og jeg er så enig. I flommen av alt en eksponeres for leter jeg stadig etter noe som er ekte, som er ærlig, og utrolig få treffer meg lenger. Ting blir mer og mer overfladisk og hva i alle dager gjør dette med oss?
Det som og er veldig utfordrende er at det blir verre og verre å skape synlighet på sosiale medier. For mellom alle reality”stjernene” og andre oppmerksomhetssyke mennesker må det enda sterkere meninger til for å nå gjennom. Vi blir alle matte av alt fokuset men samtidig nærer vi det ved å klikke på ulike saker som sjokkerer oss til en viss grad.
Jeg er så lei. Jeg vil skru tiden tilbake 8 år og kose meg på nettet. Ting var faktisk bedre i “gamle” dager hvor alt dette nye var spennende og kjekt, mens det nå er i ferd med å bli et evig jag. Det er så lite ekte opp i alt kaoset at jeg vurderer hver eneste dag om det er vits lenger. Virkelig. Etter 15 år tenker jeg seriøst over hvor denne verden vil ende om vi ikke snart ser det selv, alle mann.
Jeg ble oppriktig trist når jeg så en av mine favorittnettbutikker Makestyle nettopp gikk konkurs. Det er krevende med markedsføringen på nettet og ja, det blir dyrere og dyrere. En må virkelig holde oppmerksomheten oppe hele tiden og lære seg det siste nye til enhver tid.
Mange nettbutikker sliter, lokale butikker sliter og derfor er jeg ikke for lenger å heie frem alt det nye. Sosiale medier er ikke nytt lenger, men enda er det mange som ikke mestrer dette og ender opp med å nesten ruinere seg på ekspertråd. Og ikke alle råd er like gode og de er ihvertfall ikke rimelige.
Nå skal jeg la påske være påske og vurdere nøye veien min videre. For det å være ekte, være seg selv og faktisk ha genuint gode intensjoner er ikke lenger nok om en skal gjøre en forskjell på nettet. En må kanskje sjokkere, jobbe enda hardere og skape enda mer fuzz….men det gidder jeg ikke, rett og slett.
Hva synes du om utviklingen? Er det ok? Hva kan vi alle gjøre for å begynne i det små å endre ting?