Næringslivsledere og markedsføring

Idag morges fikk jeg en mail. Jeg var ønsket som foredragsholder for 20 kvinnelige næringslivsledere. De ønsket å lære mer om synlighet på nett og hvordan næringslivsledere kan bruke nettet til å fronte bedriften. Dette synes jeg er kjempestas!

Det er mange grunner til at næringslivsledere kan dra nytte av å skape synlighet, hvor Tinteguri er et godt eksempel. Hun har oppnådd en viktig stemme i samfunnsdebatten. Mye grunnet sin blogging og aktive deltagelse i sosiale kanaler.

Det er sikkert de ledere som mener at Anita Krohn Traasth blir mye, hvorfor skal en næringslivsleder ta selfies og engasjere seg som hun gjør....skal en ikke lede en bedrift? Dette er viktig merkevarebygging både for henne OG bedriften hun jobber i, for øyeblikket som Direktør i Innovasjon Norge.

Med nettet i utvkling og mange kanaler å velge mellom skjønner jeg at mange næringslivsledere ikke evner å følge med i svingene. Det er mange som står i kø for å dele råd/kunnskap og nettet er et enkelt sted å starte for å søke etter informasjon. Men til syvende og sist er det kanskje lettere å lære seg en strategi som fungerer, få en plan over hva en skal gjøre og deretter sette igang?

Her er hva som må på plass:

  • Blogg- både om livet som leder, hvem du er som leder, hvordan du leder. Vi som leser vil bli kjent med DEG og hva du står for. Engasjer deg i tema som er viktig for deg som leder og bedriften du jobber i . Flett dette sammen med en personlig tvist på det hele. Bilder er viktig, gjerne selfies. Det er helt innafor i 2014 og blir ikke sett på som uproft. Jo mer "hjemmeaktig" bildene er, jo bedre. Oppdater gjerne 1-2 ganger i uken. Bør ikke ta mer enn en time.

  • Facebookside (IKKE profil)- Samme navn som bloggen. Oppdater med nyttig informasjon, inspirer og underhold. Gjerne hverdagsbilder fra kontoret og på reise. Vi er mennesker på Facebook, ergo snakk TIL mennesker og MED mennesker. Oppdater gjerne en gang for dag.

  • Instagram : Samme navn som Facebooksiden og bloggen. Navnet ditt er kanskje det beste. Knytt Instagram opp mot Facebooksiden din og publiser de bilder som er relevant til yrket ditt på Facebook. Oppdater gjerne 2 ganger for dag.

  • Twitter: Samme navn som ellers. VIKTIG å ha det samme over alt. Engasjer deg i debatter som samsvarer med det du jobber med og andre ting som engasjerer deg.

  • Snapchat: Kos deg med dine nærmeste og del morro/fest bildene dine her. IKKE på nettet ellers. Venner kan kun se de i 10 sekunder og derfor bedre enn på Facebook. Bildene forsvinner etter 10 sek.Derfor nesten ufarlig.

  • LinkedIn: Knytt til deg tidligere og nåværende kontakter. Oppdatert Linkedin er VIKTIG for en næringslivsleder. Knytt bloggen opp mot Linked og publiser link til innlegg.

IMG_3286

IMG_3286

Om du vil prøve deg på blogg og ønsker å øve deg i det skjulte, er det gratis på for eksempel tumblr.com eller wordpress.com. Begge anbefaler jeg. Ta gjerne gratiskurset mitt om blogging http://bloggkurset.no.

Til syvende og sist er det kunnskap som gjør en trygg på hvordan en faktisk skal gripe dette an. Nettet er ikke lenger et sted hvor de unge leker og ei heller på mobilen. Over en million nordmenn bruker Snapchat, ergo en henger kanskje bakpå om en ikke evner å utnytte mulighetene som finnes i digitale kanaler.

Ikke uventet er Petter Stordalen en leder som tidlig så nettet og omfavnet bruken av det. Både med blogg, Instagram, Facebookside og Twitter. Han har evnet å knytte det hele sammen til å bli plattformer som fungerer. Han skaper synlighet for seg og ikke minst det han jobber med.

MÅ en leder være synlig og tilstede? Jeg synes det blir helt feil å ikke være tilstede noen av stedene. En må følge utviklingen og ta innover seg at her må det lekes. Først kanskje finne ut hvilken lekeplass som passer best for deg som leder og deretter hvordan du kan flette dette sammen til å passe din ellers travle hverdag. At ikke alle ledere har tid å bruke på alle steder er forståelig, men det tar ikke så veldig mye tid om en evner å sette det i system.

Dette skal jeg holde foredrag om og gleder meg veldig. Foredraget heter Kvinner som våger og jeg er superspent! For mange ledere handler det jo dette om å våge, stå i det og ikke minst tørre å bli mer synlig. Igår hadde jeg lederne i Kuddle innom kontoret mitt for å vise de hvordan jeg mener de som ledere skal være mer synlige. De ser engasjerte ut, ikke sant? Hehe. Vi ler ihvertfall masse og det er viktig uansett arbeidsplass.

10646928_600604240049837_6415439075894263910_n

10646928_600604240049837_6415439075894263910_n