Hvorfor skal jeg blogge?

Det er 10 år siden jeg opprettet  trinegrung.no og allerede da så jeg nettsiden som en mulighet til å markedsføre meg og mitt. Ti år! Det er jammen lenge og tenk utviklingen på nettet siden den gang!? Da var ikke Facebook kommet og ei heller Twitter. Jeg brukte ikke mobilen til å oppdatere bloggen, og vår digitale virkelighet med alt dette nye som SNAP, Vine og Kik hadde ikke sett dagens lys. Ungdommen for ti år siden leste blogger og lekte seg i nettforum, det var greien.

Det er lørdag morgen og datter holder på å kle seg. Vi skal ut på langtur i skogen og gleder oss. Sammen lager vi ofte morsomme videoer som jeg i 2006-2009 publiserte på min egen youtubekanal....men i dag forblir de på mobilen det meste av tiden. Utviklingen de siste årene snakker vi to mye om og for henne er det rart å tenke på at jeg som liten plukket opp telefonen og RINGTE venner. Hun sender en SNAP eller en Kik-melding for å avtale samvær med venner. Tiden endrer seg fort, det er sikkert.

20130702-143448.jpg

20130702-143448.jpg

I løpet av disse ti årene har jeg brukt bloggen som en mulighet til å skrive ned mine tanker, markedsføre det jeg jobber med. Jeg har blogget om hverdagen min, ting jeg engasjerer meg i og ikke minst sosiale medier som i dag er leverbrødet mitt. Jeg har lenge sett trendene som nå utspiller seg. Bloggere med høye lesertall har skapt sine egne markedskanaler, og jeg var tidlig ute og jobbet med mange av de. Nå først begynner de tradisjonelle kanaler å våkne og det er rart å se. Jeg ser helt klart feil jeg har gjort på veien, men samtidig har jeg lært så uendelig mye. Både om meg selv, hvordan jeg skal blogge og om hva.

Hvorfor skal jeg og min bedrift blogge?

Mange bedriftledere for både små og store bedrifter har spurt meg om dette, og jeg har etter beste evne forklart og prøvd å synliggjøre hvordan jeg tenker. En avis av hver bedrift sin kunnskap, kundecaser, ansatte og generelle råd og tips innen feltet bedriften jobber, alle eksempler på hva en bedriftsblogg bør inneholde. Men mange lykkes ikke fordi det lages nyhetssaker og det er ikke en blogg.

Etter mitt syn er det et klart skille på en nyhetssak og hvordan en blogg skal være. Suksessfaktoren skiller seg helt klart her, for en blogg skal gjøres personlig uten å bli privat. På nettet følger vi personer og da personer som jobber i et firma. De bør bli stemmen til firmaet uttad, og gjøres dette riktig er det her verdien ligger.

Min utfordring er å forklare med skrevne ord det jeg tenker, jeg håper du forstår hva jeg mener over her. Vi har alle våre utfordringer, og min er altså å sette ord på det jeg tenker sånn at jeg synliggjør verdi for de som vurderer å blogge. Jeg bare vet hvordan det skal gjøres og lærer det villig bort. Derfor er nettkurs perfekt for meg for jeg er mye flinkere å forklare det med video enn å skrive det ned. Godt å vite at ingen er perfekte, ikke sant!?

Datter har fått på seg joggesko og jeg må gjøre det samme. Vi skal snakke nye kreative ideer og hun er en genial samtalepartner for meg. Men hun er "bare" 13 tenker du? Skal en klare å kommunisere i de digitale kanaler må en skjønne tankesettet til de som bruker de mest.

Jeg holder på å tenke ut hvordan jeg mener SNAP skal brukes i en kommersiell sammenheng og derfor plukker jeg hjernen hennes for informasjon. Deretter setter jeg dette i system i mitt hodet og tester det ut på meg selv FØR jeg anbefaler videre til kunder. Egenerfaring på noe nytt som sosiale medier er nyttig og det gir meg en klar fordel hele veien.

Det er mange bedrifter som sier de er eksperter på sosiale medier. De ansetter folk som kan å bruke mediene, men det vil ikke automatisk si at den jobben genererer nye kunder og god dialog på nettet. Det er noe annet med egne erfaringer for å vise til hva som funker og ikke. Se det hele overordna bildet og deretter begynne å leke seg på nettet. For det skal være en lek, min hverdag er det selvom det er jobben min.

Ha en fin lørdag! Gleder meg til shortsen kan finens fram!

20130602-185613.jpg

20130602-185613.jpg