Personligheter på Facebook
Facebook har blitt og er det viktigste sosiale mediet vi forholder oss til. Det finnes nok av andre steder å leke seg med dialog og kunnskapsdeling, men Facebook er definitivt det viktigste stedet. Ihvertfall for meg og mine kunder. Jeg har de siste to årene jobbet med utrolig mange kunnskapsrike mennesker som deler mer og mer på nettet, og ikke minst gjør mange av de dette uten at det koster dem noe. Skal en bruke mye penger på Facebookmarkedsføring? Noen ganger er det nyttig, men jeg heier forsatt på dialogen og engasjementet en evner å skape som bedrift. Være seg om den er stor eller liten. Alle kan kjøpe følgere, men jeg mener forsatt bestemt at samtalene er de viktige.
Samtaler? Hva mener du da, Trine?
Det å bruke Facebook som et sted å bygge brand, engasjere med kunnskap og personlighet, rett og slett være seg selv, er vesentlig. Det er så mange som ikke skjønner dette og tenker veldig tradisjonellt. Markedsføring som i alle år har vært gjort på en måte, i monologsform hvor bedrifter skryter uhemmet av seg selv, mister troverdigheten mer og mer. Vi vil se menneskene bak "stemmene" og bli kjent med brandet "fra innsiden".
Jeg setter "..." fordi det er nettopp dette mange ikke forstår. Når jeg blogger og oppdaterer Facebook som meg skaper det troverdighet. De som følger føler de blir kjent med meg og hva jeg står for og deretter er veien til at de blir kunder mindre. Jeg skaper synlighet for kunnskap og dermed vil en ofte velge meg som preferanse om en har fulgt meg over tid. En kan fort bli en snakkis om en evner å dele kunnskapen riktig og dermed kommer det flere til.
En av mine største utfordringer som blogger er å sette ord på kunnskapen min. Jeg har et så inderlig ønske å dele den, men innser at jeg er mer en snakker enn skriver. Men selv i snakkende form har jeg vanskeligheter med å forklare meg, jeg finner ikke ordene.
Det er kanskje vanskelig for mange å skjønne dette siden jeg lever av nettkurs og kunnskapsdeling, men det har tatt meg LANG tid å komme dit at jeg klarer å synliggjøre verdien i kursene og det jeg har lært meg etter 12 på nettet som blogger. Det å pakketere det jeg har mellom ørene var ingen enkel oppgave. Jeg gjør det meste på autopilot og ser med en gang hva jeg må gjøre når jeg "leker" meg på et sosialt mediet. Jeg jobber etter magefølelsen rett og slett. Har du det sånn?
Ingen er flinke til alt
Det ligger ikke for meg å lære meg ting ved å lese manualer opp og ned. Jeg må gjøre, teste og utføre over tid, først da føler jeg at jeg kan bidra til at andre skaper vekst. Det er klart jeg lytter og lærer av andre, men til syvende og siste er det magefølelsen min som styrer om jeg mener det eksperter sier er riktig.
Lenge brukte jeg denne bloggen kun for gøy, lekte meg med ulike tema og skapte mye debatt. Mange ganger kom debatten overraskende på meg, andre ganger ikke. Uansett debatter så handler det til syvende og sist om å stå for det en mener, være ekte og ærlig, være en kvinne som våger.
Det ønsker jeg å formidle til andre. Å tro på seg selv, stå trygt i den en er og ikke bry seg om hva andre måtte mene. Det gjelder og i sosiale medier. En kunde av meg skrev en fantastisk blogg om akkurat dette og den kan du gjerne lese her. Flotte Karina, hun er tøff hun og snakker om grundere som må tørre å være sitt eget mediehus!
Nå om dagen blir jeg inspirert av Prinsesse Märtha Louise og Elisabeth Nordeng. De har lansert nettkurs og bruker Facebook aktivt for å brande seg og det de står for. Viktig og veldig stas å jobbe med disse to, samt Carina. Sterke kvinner som vil noe og ønsker å bruke den kraften de har fått. Noen er flinke til å synge, andre er flinke til å gå på ski, noen evner å lede store selskaper bedre enn andre, og noen har sterkere åndelige evner. Ikke noe mer hokus pokus enn som så. Sjekk gjerne kurset dere HER. Legg igjen mailen og se gratiskurset.
Nå venter dynen før jeg skal heie sammen med hele gjengen hos Kuddle imorgen. Vi har passert 50 000 Facebookvenner og DET må vi markere. KJEMPESTAS!