- Content is king, sier ekspertene

- Innhold, roper menigheten. Menigheten er de som er eksperter på sosiale medier, eller liker å si de er eksperter. De er liksom flinke til dette "nye" mediet, og mener for det meste at den lille gjengen de leker med gjør det best. Jeg skrek og høyt i den kirken en stund men skjønte fort at menigheten vet alltid best. Det å komme som en outsider er ikke bare bare for det skal litt til for å bli inkludert i menigheten, selvom en kanskje har holdt på dobbelt så lenge som enkelte av de, men det telles ikke. Her er det ekspertene som rår og det de mener funker som er riktig. Jeg har meldt meg ut for lenge siden og slikker ikke folk oppetter ryggen.

Men jeg er enig i en ting: Content is king, innhold er konge. Bloggene må by på noe mer enn svada og hverdagslige ting. Jeg er ufattelig lei av blogginnhold hos mange bloggere, men samtidig er det disse hverdagslige bloggene som har mange lesere!? Hvor lenge vil det være slik? Dette er spørsmål som mange eksperter mener mye om og rosabloggerne på blogg.no og hos Nettavisen får masse pes. Hvor lenge vil denne rosaboblen vare? Eksperter fra over sjøen mener at alle bloggere må ha fokus på å dele, men er det ikke akkurat det rosabloggere gjør? De deler fra sin hverdag til den yngre målgruppe og så langt funker det som ei kule. Interiørbloggere er store suksesser og byr på sin interesse; interiør. Matbloggere, fitnessbloggere, motebloggere like så. De er nisjebloggere som byr på innhold som fenger interessenter innen de enkelte områdene.

Rosa eller ikke, i sosiale medier følger vi for det meste menneskene. De som enten har en X faktor eller skriver/deler/engasjerer på en måte vi liker. Menneskene og hvordan de presenterer seg selv er viktig. Det trenger ikke være rosenrødt for å bli en suksess, men det hjelper veldig at en fikser å ta greie bilder og skrive en tekst som passer til. Sosiale medier handler om mennesker, og alle mennesker får en stemme uansett utgangspunkt. Det synes jeg er veldig spennende.

317946_380720642018677_1892315693_n

Jeg har blogget i over åtte år nå. Det er lenge og jeg liker det like godt forsatt. Jeg har sluttet en gang, dum som jeg var, mens bloggen var på topp med over 20 000 daglige lesere. Jeg orket det ikke mer, det ble for mange meninger om min person som ikke stemte helt overens med virkeligheten. Hvorfor? Fordi det skrevne ord er vanskelige og en bør være ekspert for å mestre ironi. Det tok en stund før jeg skjønte at ikke alle hadde min humor/ironi, og da la jeg bloggen ned. I tre måneder.

Hva definerer en ekspert? Er det suksess i lesertall, følgerskare, Klout verdi, hvordan en bloggere/deler/engasjerer seg i sosiale medier, hvordan en i det hele tatt driver dialog? Er ikke følgeskare en form for bevis på suksess? I mine øyne er mennesker suksesser i det de skjønner hvordan de skal mestre dette "nye" mediet sosiale medier. Hvordan de selv skal markedsføre seg for å bli suksesser, og få ut sitt innhold. Alt starter med dialog og hvordan en gjør det, uansett om en er ekspert eller ikke. Jeg ler godt av såkalte eksperter, meg selv inkludert som skrev det i noen settinger. Ingen er eksperter, vi er alle flinke brukere.

Meld deg på nyhetsbrev fra bloggen, det braker snart løs og det kan bli morro: