Bygg ditt brand i sosiale medier

Har du noen gang tenkt at i sosiale medier er du et brand? Uansett antall følgere/venner så er du et brand i sosiale medier. Det er ditt vindu ut til verden og derfor sørge for at vinduet er pusset, men ikke for mye.

Om en skal drive business i sosiale medier er det viktig at de riktige folkene ser deg og ikke minst hvordan de finner deg. Din målgruppe. Begge våre barn har gått ferdig sin Bachelor på BI, hvor blant annet markedsføring og branding var en naturlig del av studiet.

De har begge gitt mor noen klare tilbakemeldinger på endringer de mener jeg bør gjør. Hvordan jeg reagerte? Jeg ble superglad, for ingen er ferdig utlært og trenger tidvis at andre ser på det en publiserer for konstruktive tilbakemeldinger. Er du ikke enig?

Jeg har alltid valgt en folkelig tilnærming i mine sosiale medier. Utfordringen med det er at jeg ikke alltid får frem kunnskapen jeg har. Jeg er ikke nok business i egne kanaler, som igjen gjør at mine følgere ikke alltid helt skjønner hva jeg driver med.

Dette har jeg vært fullt klar over, men ser meg blind på eget innhold. Derfor er jeg selv i endring nå og flere vil nok si det var på tide. Jeg har levd et liv på nettet siden 2004, da bloggen min så dagens lys, og jeg er vel en av de få opprinnelige bloggerne som enda publiserer på det O´store internett.

Stalltips om du skal bygge ditt personlige brand:

  1. Ha navnet ditt knyttet til alle dine profiler. En kunde hadde en gang mobilnummeret som navn på Instagram, da flirte jeg godt.

  2. Velg gjerne en brand-farge som er din. Jeg har, som du ser, en cerise farge samt en lys grønn for å skape dybde.

  3. Velg en målgruppe. Denne synes jeg alltid er så kjedelig, mener alltid “adle ska få” tanken, men en må faktisk spisse seg før en utvider. Min målgruppe i dag er de som ønsker å leve av Network Marketing, bygge en global business via sosial medier.

  4. Øv deg på video. Uten video i dag vil du fort drukne i mengden. Lær deg å være konkret og hold deg til ET tema pr video. Her har jeg selv masse å gjøre enda men har en plan nå som skal følge.

  5. Lær deg å ta gode bilder. Lyset er alt samt litt fokus på bakgrunn.

  6. Kjøp domenet med ditt og dine barn sine navn NÅ. domene.shop funker supert for meg og koster lite.

  7. Link i BIO. Dette kommer i nettkurset, bare trykk på bildet under. VIKTIG å ha en link som inkluderer linker til dine produkter/tjenester. Denne liker jeg best: join.stan.store/trinegrung

Hvilke sosiale medier kanaler bør en velge?

Prioriter alltid EN kanal du blir god på først. Fokus på flere krever erfaring og ikke gjør det i starten. Bli god på en og så utvider du. Det er klart video som gjelder på ALLE kanaler, selvom en blogg som min søkeoptimaliserer en på innhold. Video i innlegg kommer, 100%.

Hva jeg mener med det? Alle som søker på rosacea (min hudlidelse) og Network marketing vil finne min blogg. Hvorfor? Fordi jeg skriver innlegg som dette du nå leser, som inkluderer mine søkeord på Google.

Jeg har hatt Youtube-kanal helt siden 2006 men har IKKE brukt den riktig. Dette vet jeg, men fokuset mitt har ikke vært alle kanaler. Lenge var Facebook kanalen, så ble det Twitter, videre på Instagram og nå TikTok.

Her er mine anbefalte kanaler:

  1. Blogg/nettside med innlegg for SEO.

  2. Facebook. Fortsatt den kanalen som selger best, faktisk.

  3. Instagram. VIDEO, uten tvil, og våg deg på reels og ikke minst live sendinger.

  4. Pinterest. Her er jeg IKKE og ikke brukt, men vet den er genial for søk globalt.

  5. Tiktok. Denne blir vesentlig videre og mange influencere i Norge i dag forstår ikke bruken av denne appen. Den har en helt annen algoritme. Mye mer fokus på innhold og underholdning enn andre kanaler, men en vokser MYE fortere enn i andre kanaler. Hvis en spisser seg på TIKTOK, med fokus på målgruppen og utdanne dem innen din nisje….da smeller det fort men det tar tid.

  6. Twitter. Ville kun brukt om du skal nå en konkret målgruppe som bruker kanalen innenfor et tema. Viktig for vekst der. Del læring.

  7. Youtube. Lengre video med fokus på å utdanne andre i din nisje. Målgruppen er der for å lære noe, i hvertfall de vokse, og fokus på overskrifter som optimaliserer deg på søk.

Håper det ga litt verdi. Kunne holdt på til imorgen, men så lenge leser ikke folk. Folk i dag skummer innhold og derfor viktig å skille seg ut. Jeg har kun skilt meg ut før, dette blir Trine 3.0.

Som med alt annet er fokus viktig. Om du publiserer en gang pr uke så vil det ikke skje noe. Du må ha en plan, lage deg en strategi , jobbe over tid og ikke minst ha utholdenhet. VESENTLIG! Som med alt annet.

Lykke til! Klem Trine

Trine GrungKommentar