Trine Grung

View Original

Influenseres "makt" raser

En influenser er enn så lenge et relativt nytt begrep som ikke mange forholder seg til i dag. Er du en person som ferdes mye på nettet har begrepet begynt å feste seg, men for folk flest kalles de enda en toppblogger eller en med mange følgere på f eks Instagram eller Facebook.

En influenser er en person med følgere med “makt “ til å påvirke disse til adferd, eller f eks markedsføre noe for en tredjepart. Forenklet versjon, men tror du forstår hva jeg mener.

Fra et bedriftsperspektiv kan det være veldig nyttig å markedsføre seg via såkalte Influensere og mange gjør dette med hell i dag. Caroline Berg Eriksen, Komikerfrue, Sophie Elise, Isabell Raad, med mange fler, lever av sin egen synlighet og sin følgerskare i dag.

De er altså såkalte influensere med en forretningsmodell hvor de har samarbeid med tredjepart som ønsker å nå deres følgere. De har mange følgere og de ønsker bedrifter å nå. Så enkelt.

Endring i markedet

Det kommer en endring snart, slik jeg ser det. Det er ikke antall følgere eller antall lesere som blir viktig, dette har enn så lenge litt wow effekt blant bedrifter som ønsker å nå ut, men snart vil dette være helt uvesentlig. Det er nisjene som vil slå seg opp og frem å utgjøre en faktisk forskjell.

Mange influensere i dag baserer forretningsmodellen sin på trafikk og antallet en eksponeres for, og slik jeg ser det vil dette fremover være uviktig. Hvor mange som leser er tildels viktig men enda mer viktig blir HVEM som leser. Det er noen få som har begynt å tenke i disse baner og utviklingen har enn så lenge ingen fasitsvar.

Micro-Influenserne kommer

Såkalte micro-influensere, disse med et mindre antall følgere men innen et gitt tema, er de som fremover vil gjøre den store forskjellen. Ikke minst har de MYE høyere troverdighet. Dagens influensere sliter allerede med troverdigheten fordi de markedsfører så mye ymse.

Det blir ikke like viktig hvem du er, men hva du deler og hvem målgruppen din er. Hvem er følgerne dine, de som er interessert i innholdet ditt? Da blir verktøyene som influenserne idag bruker, som blogg, Instagram, Snapchat, twitter eller andre, kun virkemidler for å faktisk nå ut med innhold mot en målgruppe.

Det er nå det blir interessant. Det er ikke vanskelig å bli en micro-influenser, som faktisk tjener penger på nettet, det kan alle lære seg. En god forretningsmodell må ligge i bunnen og den kan læres. Les gjerne mer om hvordan du kommer igang med innhold for å nisje seg HER.

Målgruppen blir vesentlig

Grunnen til at dette er viktig er fordi mange tror en må bygge mange følgere og at dette er vesentlig. Det blir det ikke fremover. Det er hva du skriver om, hvordan du nisjer deg og hvem du når som blir viktig. Målgruppen. Ergo en med 1000 følgere på f eks Instagram har veldig stor verdi om alle de 1000 er veldig interessert i ditt tema.

Jeg har mange følgere og skriver om mange tema. Men hadde jeg f eks valgt å nisje meg innen hudlidelsen jeg har Rosacea ville det vært veldig lett å kunne skape verdi for andre med rosacea og ikke minst fått samarbeidspartnere som ga verdi i banken for meg.

Til syvende og sist ønsker vi å ha forretningsmodeller i bunn som kan videreutvikles og fornyes, og her flopper dages influensere. De gjør fremdeles det samme som de gjorde når de begynte. De har kun en finere visuell profil og det er omtrent den endringer som har skjedd.

Supersnork.

Gjør endringer og våg å tenke nytt. Forretningsmodellen deres står for fall.