- Content is king, sier ekspertene

- Innhold, roper menigheten. Menigheten er de som er eksperter på sosiale medier, eller liker å si de er eksperter. De er liksom flinke til dette "nye" mediet, og mener for det meste at den lille gjengen de leker med gjør det best. Jeg skrek og høyt i den kirken en stund men skjønte fort at menigheten vet alltid best. Det å komme som en outsider er ikke bare bare for det skal litt til for å bli inkludert i menigheten, selvom en kanskje har holdt på dobbelt så lenge som enkelte av de, men det telles ikke. Her er det ekspertene som rår og det de mener funker som er riktig. Jeg har meldt meg ut for lenge siden og slikker ikke folk oppetter ryggen.

Men jeg er enig i en ting: Content is king, innhold er konge. Bloggene må by på noe mer enn svada og hverdagslige ting. Jeg er ufattelig lei av blogginnhold hos mange bloggere, men samtidig er det disse hverdagslige bloggene som har mange lesere!? Hvor lenge vil det være slik? Dette er spørsmål som mange eksperter mener mye om og rosabloggerne på blogg.no og hos Nettavisen får masse pes. Hvor lenge vil denne rosaboblen vare? Eksperter fra over sjøen mener at alle bloggere må ha fokus på å dele, men er det ikke akkurat det rosabloggere gjør? De deler fra sin hverdag til den yngre målgruppe og så langt funker det som ei kule. Interiørbloggere er store suksesser og byr på sin interesse; interiør. Matbloggere, fitnessbloggere, motebloggere like så. De er nisjebloggere som byr på innhold som fenger interessenter innen de enkelte områdene.

Rosa eller ikke, i sosiale medier følger vi for det meste menneskene. De som enten har en X faktor eller skriver/deler/engasjerer på en måte vi liker. Menneskene og hvordan de presenterer seg selv er viktig. Det trenger ikke være rosenrødt for å bli en suksess, men det hjelper veldig at en fikser å ta greie bilder og skrive en tekst som passer til. Sosiale medier handler om mennesker, og alle mennesker får en stemme uansett utgangspunkt. Det synes jeg er veldig spennende.

317946_380720642018677_1892315693_n

Jeg har blogget i over åtte år nå. Det er lenge og jeg liker det like godt forsatt. Jeg har sluttet en gang, dum som jeg var, mens bloggen var på topp med over 20 000 daglige lesere. Jeg orket det ikke mer, det ble for mange meninger om min person som ikke stemte helt overens med virkeligheten. Hvorfor? Fordi det skrevne ord er vanskelige og en bør være ekspert for å mestre ironi. Det tok en stund før jeg skjønte at ikke alle hadde min humor/ironi, og da la jeg bloggen ned. I tre måneder.

Hva definerer en ekspert? Er det suksess i lesertall, følgerskare, Klout verdi, hvordan en bloggere/deler/engasjerer seg i sosiale medier, hvordan en i det hele tatt driver dialog? Er ikke følgeskare en form for bevis på suksess? I mine øyne er mennesker suksesser i det de skjønner hvordan de skal mestre dette "nye" mediet sosiale medier. Hvordan de selv skal markedsføre seg for å bli suksesser, og få ut sitt innhold. Alt starter med dialog og hvordan en gjør det, uansett om en er ekspert eller ikke. Jeg ler godt av såkalte eksperter, meg selv inkludert som skrev det i noen settinger. Ingen er eksperter, vi er alle flinke brukere.

Meld deg på nyhetsbrev fra bloggen, det braker snart løs og det kan bli morro:

 

Se på "vanlig" TV? HÆ?

Det skjer et megastort skifte for den generasjonen som kommer etter oss, uten tvil. Nettet og mobilen er viktige elementer i barn og ungdoms hverdag enten vi liker det eller ei. Mobilen er fast med i lommen og det sendes gratis sms over en lav sko på den ene appen etter den andre. Eller de sender bilder over mobilen via en app som forsvinner før du og jeg har sagt kake.

Internet har kommet for å bli, det er vi enige om, ikke sant?  Men hvilke endringer medfører dette når ungdom bruker nettet og mobil som de gjøre nå? Nonstop med andre ord.

Etter mitt syn endres alt slik du og jeg kjenner det i dag. Jeg er 99% sikker på at neste generasjon ikke kommer til å lese papiraviser i det hele tatt. De må i så tilfelle være gratis, for hvorfor skal de ellers gidde. Det er trist, men nettet har de fleste nyheter så da må grunnen være veldig mye mer enn nostalgisk om ungdommen skal gidde å papirsverte hendene. Hvem klikker egentlig på bannere lenger? Hvem ser egentlig på annonser i avisen lenger? Det er ihvertfall langt mindre enn tidligere og da står hele den tradisjonelle papirbransje ovenfor en økonomisk utfordring. Når klikket du på en banner sist? Jeg kan garantere at neste generasjon ikke gjør det i noen grad ihvertfall.

Tv-stasjonene våre, hvordan møter de denne hverdagen? Jeg holdt foredrag på Sørum for noen dager siden og spurte 700 elever i salen: Hvem er innom Youtube hver eneste dag? 95% av ungdommene strakte hånden i været. Neste spørsmål var: Hvor mange ser på TV2 hver dag? 2 % strakk hånden i været.

Idag kan vi ta opp de fleste programmer og heldigvis spole fort over reklamen. Dette kommer til å bli mer og mer utbredt og hvordan skal da både tv-stasjonene overlever?  Og ikke minst mediebyråene som tjener seg søkkrike på de annonsene som ruller idag. Mediebyråer er forøvrig saftig oppskrytt. De skryter av en digital kunnskap som lett plukkes fra hverandre. Ikke alle, men veldig mange av de. Jeg flirer godt når jeg sitter og hører på enkelte av de uten at jeg sier jeg har monopol på svarene.

Jeg er superspent og nesten litt yr over denne utviklingen. Mest fordi den byr på så mange muligheter for folk flest. Bare se disse unge bloggjentene som tjener opp mot en million i året på bloggene sine. Respekt!

Mange på Twitter og i andre sosiale nettverk håner og ler av disse jentene. Jeg har kun respekt. De har klart å gjøre forretning ut av noe som var helt utenkelig for noen få år siden. De flytter mer varer i nettbutikker enn andre annonseplasseringer kan drømme om. De har laget sine egne nettmagasiner fylt med sine egne interesser og bilder. Laget sine egne videoer med flere hundretusen seere.

Forrige måned var jeg i møte med en toppsjef i et av verdens største tv-selskap. Jeg spurte hvor mange views vedkommende trodde at  VOE hadde på sin youtube kanal? - Jeg tar vel kanskje i men kanskje 30-40 tusen, var svaret. Jeg ble lettere sjokkert over akkurat dette, at kunnskapen var så lav! Prøv nesten 17 millioner kjære deg. Youtube ruler, det må du vite i din stilling! Jeg sa ikke det, men det fristet!

Jeg skulle av og til ønske jeg vokste opp nå. Tenk så spennende med så mye i endring. Markedsføring slik vi kjenner det i dag endres og totalt og jeg digger det. Rett og slett. Har du tanker å dele om emnet?

Leken på Instagram

20121104-090045.jpg

Vi leker oss på nettet. Vi kommuniserer med venner på Facebook, følger samfunnsdebatten på Twitter, deler faginformasjon på LinkedIn, og photoshoppper fine bilder på Instagram. Alle gjør noe i de sosiale mediene nå, og om ikke lenge er nok dette et eget fagfelt på skolen.

De unge i dag bruker mye tid på Instagram. De deler bilder fra hverdagen sin og mange av de har ufattelig mange følgere. Noen av bloggerne i teamet til Chills har over 70000 følgere og det er uhorvelig mange mennesker. En hel by faktisk!

Men dette bilde må jeg dele til skrekk og advarsel. Når en kjent artist har mange unge følgere forplikter det. En kan IKKE ta frem mobilen på fest og legge ut bilder som dette. Det er rett og slett ikke greit!

Jeg er sikker på at Alexandra Joner og finanskjæresten hennes Runar Vatne hadde det morro når de tok bildet i de sene nattetimer, men sett av andre blir det tacky og feil. Helt feil!

Bilder med skytevåpen er det verste jeg ser og føler virkelig for å dele dette til skrekk og advarsel: på fest lar en Instagram-app’en være lukket!

 Innlegget har blitt endret litt. Kanskje det var i overkant å be folk dele innlegget på Facebook, men det gjør jeg nå med stort sett alle innlegg.

Ny form for kunst?

Jeg må si jeg blir fasinert. Dette har blitt et fenomen på Youtube, disse unge jentene med sin ekstreme trang til å ligne alt annet enn seg selv. Animerte østenlignende figurer er rollemodellene , og uansett meninger om de så vil jeg gi honør til sminkeferdighetene. Jeg tviler på at Jan Thomas hadde klart det samme, hehe.

 Når jeg ser videoen som jenta har laget så ser jeg så  mye mer. For det første er jenta ekstremt beskjeden og forsiktig. Jeg tviler på om dette er et ekstremt behov for å bli sett. Klippingen og måten filmen er laget på vil jeg nesten kalle en form for kunst. Og denne kunsten funker på Youtube. Folk blir nok både fasinert av sminken, det ekstreme, men jeg må og si jeg liker det vakre, sarte ved det. Hun er flink på sin litt ekstreme måte. Hva synes du?

 

For oss norske kvinner som omtrent ikke sminker oss kan vi kanskje bli litt insirert til å pynte oss litt mer?

Bildebruk og kreditering

Jeg laget en collage av noen vesker for noen dager siden. Jeg googlet etter noen inspobilder, puttet de sammen og postet et innlegg. Jada, jeg vet fotografer skal krediteres, men i den settingen tenkte jeg faktisk ikke på det! Akkurat det beklager jeg, men det vil dermed ikke si at jeg synes det er ugreit å gjøre dette.

Det finnes lover og regler for hvordan bilder skal brukes online. Hvordan fotografer skal krediteres, hvilke bilder som trenger godkjennelse av publiserer etc etc. Dette er en kjempeutfordring når Google har blitt som det har blitt, og debatten vil nok ingen ende ta. Jeg skjønner at fotografer synes dette er bittert, men hva skal en gjøre? Med så mange mennesker som blogger eller publiserer noe online blir det vel en noe stor utfordring å følge med på alt?

Så hva skal fotografer gjøre? Jeg har ikke noe imot at folk låner bilder fra min side. Det vil dermed ikke si at det er greit at dette gjøres i en kommersiell sammenheng. Hvis en tjener penger på det en publiserer, eller hvis bildet skal brukes i markedsføring av et annet produkt, er det ikke greit. Men om noen blogger om meg og låner et bilde fra min side så har jeg ikke noe imot det. Eller hvis noen skal blogge om en solnedgang og låner et bilde jeg har tatt. Det er og helt ok. For meg.

Jeg tar de fleste bilder selv og har faktisk så og si aldri tydd til Google før. Dette fordi jeg elsker å ta bilder, redigere de og lage historier rundt de her på bloggen. Men hva skal så fotografer gjøre? Slutte å publisere bilder online? Vannmerke de? Dette er en megautfordring og jeg er usikker på om de "vinner". Jeg har ikke svaret på hva de bør gjøre, men jeg ser utfordringene stå i kø. Hva skal stoppe folk fra å låne bilder til sine private sider? Det er mye som er ulovlig, men det vil ikke si at folk følger reglene.

Jeg tror vi kan opplyse oss grønne på akkurat dette området. Likevel sitter Google på bildene og disse publiseres over en lav sko. Bør det være fri flyt og deling som gjelder? At fotografer lar folk bruke bildene sine som de ønsker så lenge det ikke er i en kommersiell sammenheng? Hva tenker du? Jeg skal merke lånte bilder fra nå av, men tror det skjer i veldig liten grad på mine sider. Går det ikke et skille når et bilde brukes som inspobildet, kontra et i en kommersiell sammenheng?

Her er noen flere bilder fra helgen på Norefjell. Alle bilder tatt av trinegrung.no.

Musikk setter stemningen

Jeg har alltid elsket musikk og brukt masse tid på musikk. En naturlig del av jobben min når jeg tidligere jobbet i radio, og mitt øret for kommersielle hiter kom alltid godt med. Jeg kunne tidlig høre om en låt kom til å klatre på hitlistene, og ørene var såpass verdsatt i NRK Petre at min sjef fra den tiden omtalte de i attesten min. Jeg satt i juryen i Spellemannsprisen to år på rad samtidig som jeg styrte roret i Poprush på NRK Petre. Ja, dette er jeg stolt av og da skryter jeg. Unorsk kanskje, men hvis jeg ikke skal få være stolt av det skjønner jeg ingenting.

Belinda som jobber i CHills "kjeftet" på meg sist uke. Hun var sint fordi jeg ikke ser  alt jeg faktisk har fått til i min karriere. Jeg ser bare fremover. Fram mot neste mål, neste høydare og hvordan jeg skal komme meg dit. - Hvis jeg klarer halvparten av alt du har fått til i din karriere vil jeg være fornøyd, sa Belinda. Søte, snille og alltid ærlige Belinda. Det er så sant akkurat det hun sier. Helt typisk meg. Har alltid helt absurd høye forventninger til meg selv og derfor springer jeg på veggen innimellom. Heldigvis er jeg laget som en sprettball....jeg spretter fort tilbake.

Men tilbake til musikkøret. Denne karen liker jeg. Helt fra jeg hørte hans første singel har jeg fulgt han på nettet. Han lager musikken hjemme på gutterommet så jeg på en reportasje på NRK. Jeg liker stemmen hans og spesielt versene på låtene hans er det noe ekstra med. Bare høre på hans nye singel som heter "Rise". Refrenget er helt NYDELIG! Det er utfordrende i dagens internetsamfunn å leve av musikken sin så derfor håper jeg denne karen virkelig slår igjennom internasjonalt. I mine øyne har han alt. Utseende, musikken, stilen, stemmen. Lykke til DREAMON! Du er i mine øyne på linje med LidoLido, lykke til! Musikken kan du kjøpe på ITunes HER.

Se videoen og NYT refrenget. Liker rap'en og.....det er ikke det.

En blogg som når ut

Jeg sitter med hjemmekontor og har nettopp blitt intervjuet av Tine Meierier. Ikke av Tine selv men selvfølgelig noen som Tine har hyret inn. Tine skal bygge om hele nettsiden sin og ville ha mine innspill på om de tenker riktig i denne prosessen de står midt oppi.

Jeg heier på at alle bedrifter skal åpne opp og dele informasjon. Både med informasjon om firma, hvordan de tenker, hvordan de markedsfører seg, hva de kan gjøre for forbruker/kunder. Dette har jeg mye meninger om og Tine ville gjerne høre hva jeg synes siden min blogg tydelig når ut til folket. Ble litt stolt over å høre akkurat det.

Jeg tror grunnen til at min blogg når ut er fordi jeg putter ikke noe mellom. Jeg sier/skriver det jeg tenker/mener og tydeligvis fenger det. Jeg har flere tusen som leser mine skrevne ord hver dag uten at jeg egentlig reflekterer over det når jeg sitter her og taster foran maskinen min. Jeg liker å dele, jeg liker å sprelle, jeg liker å mene, jeg liker å underholde. Jeg liker ikke mainstream, jeg liker å skille meg ut. Jeg er nok ikke en vanlig sjef og får en del meninger slengt etter meg innimllom. Det tåler jeg fint, hvis ikke hadde jeg ikke forsatt.

Men det er veldig lenge siden jeg har ment så veldig på sidene mine. Det er nok fordi hodet er litt vel opptatt til at jeg gidder å engasjere meg så  mye. Det blir fort tidkrevende fordi jeg må følge opp det reset av meninger som kommer her på siden min.

Nå som Chills AS er registrert og alt går på skinner så kommer det en del telefonselgere i kjølevann av nyoppstarta AS. Jeg takker nei til alle fordi jeg trenger ikke at andre markedsfører meg. Det klarer jeg fint selv eller via teamet mitt. Vi når ut via sosiale medier og alle kan nå ut hvis de bruker disse verktøyene riktig.

Mange lurer på hva CHills egentlig driver med og snart, rett over jul, skal mye lanseres og flere vil se at "pakkene" vi selger forenkler alt for ethvert firma. Gleder meg til å dele!! Tjobing enn så lenge!

Største fordelen med hjemmekontor (har det hver mandag) er at en kan sitte i treningstøyet helt usminka. Elsker det. Imorgen starter OPPUSSINGEN!!!! GJETT om jeg gleder meg!!

Mange meninger om meg

Jeg vet jeg har mange faste lesere av denne bloggen. Flere har fulgt mine trivielle krumspring på nettet  i mange år, og vit at jeg setter stor pris på det. Jeg fant tidlig ut at å ha en blogg, hvor jeg selv kunne publisere det jeg ønsket, var helt genialt.

Bloggen min har:

  • skapt diskusjoner
  • startet online-debatter, som igjen har blitt plukket opp i rikspressen
  • den har skapt overskrifter og gitt meg utrolig mye PR
  • den har gjort at jeg har stiftet bekjentskap med mange nye spennende mennesker
  • den har blitt en snakkis og gjort at nettverket mitt på sosiale medier i dag rommer over 25 000 mennesker totalt.
  • den har innimellom skapt frustrasjoner (det kan være krevende å være en snakkis)
  • den har gitt meg muligheten til  å jobbe hos HSH som nettverksleder, noe jeg elsker
  • den har gitt meg inntektsgrunnlaget jeg har idag, siden den var starten på jobben min som medieutvikler  
  • den har gitt meg muligheten til å holde mange foredrag om sosiale medier. Jeg digger å holde foredrag og opplever at mange finner mine valgte ord nyttige.

Men mest av alt har den gitt meg et sted hvor jeg kan skrive ned det jeg tenker og mener om ting. La det være overskrifter i avisene, kjendiser, helse, barneoppdragelse, trening, kosthold, etc. Jeg har ment mye om mangt , og heldigvis var det  ikke ulovlig sist jeg sjekket.

Det er ikke alltid overskrifter i avisene står i stil med virkeligheten. Både VG og Dagbladet elsker å tablodisere innholdet for de skal tross alt selge aviser og de elsker å "sjokkere". Mange ganger har jeg våknet til overskrifter om meg selv som naboene i gata og mine venner skjønner fint lite av. De hører min side av saken og skjønner at avisene har en egen vinkling som ikke nødvendigvis stemmer helt.

Det er stor forskjell på Trine privat, profesjonelle Trine og Blogg-Trine. Det ligger deler av meg på disse trivielle sidene online, men største delen av tiden er jeg mor og samboer, en redelig person som alltid er ærlig og sier det jeg mener, jobber iherdig og masse, elsker samtaler med mennesker som kan gjøre at jeg som menneske utvikler meg.

Derfor blir jeg litt trist når jeg hører om mennesker som lar seg "skremme" av at det er delte meninger om meg. Er det så ille det jeg gjør på nettet? Jeg tror de som meddeler dette ikke har lest bloggen min nøye nok, de har hørt hva andre sier. Da har jeg blitt en snakkis og noen ganger kan det være litt slitsomt. Jeg velger å tenke positivt, og at de med delte meninger online kanskje bør treffe meg før de gjør seg opp en mening? DA kan de først høste respekt for å mene noe om meg....ikke gjør det for noen skrevne ord på en blogg. Eller er jeg helt på jordet nå?

PS: dette er ikke et klageinnlegg siden bloggen er en snakkis. Kun tanker jeg satt med en søndags morgen. Kommenter gjerne.

Men kjære deg.....

Det er kanskje litt vel sent å begynne og blogge for å komme seg på toppen av en eventuell bloggliste. Da tror jeg det må være hyppige besøk av Petter der for at folk skal følge den. Eller pressen for den saks skyld. Rachel Nordtømme, er ikke kjent nok enda for at det er interessant, selvom du er kjæresten til norges festligste skiløper.

Read More

Ellen on tour

Idag skulle jeg i flere viktige møter i Oslo, og jeg hadde ikke samvittighet til å la Ellen stå igjen helt alene på kontoret. Hun maste seg til å få være med på tur, ikke lett å si nei til den dama.  Hun har jo tross alt reist et godt stykke for å innkvartere på mitt kontor en periode. Men det ante meg at å dra henne med ville by på enkelte utfordringer.

Hun liker å kjøre bil, men siden dama har passert 50 er leddene litt stive, og derav valgte hun denne horisontale varianten. Gjett om hun var glad når vi var vel fremme på Oslo Havnelager hvor møtet med Direkt Media var!

Folka i resepsjonen stakk med en gang Ellen viste seg, noen mennesker tåler ikke kjente tryner ass. Men Ellen var like blid! Hun er alltid så kjedelig sånn....like blid uansett. Men da har vi noe felles vi to!

På plass i møte og Ellen lager show som alltid. Jeg er 100% sikker på at hun skal få være med neste gang....skikkelig ice-breaker. Folk digget henne!!

Å få dame på do var ikke bare bare...selvfølgelig bøttet hun ned på mengder med vann sånn at det var ungåelig.....møkk. Hun tisset på seg rett og slett....gikk ikke ann å bøye dama!

De små tingene

Jeg har endelig en rolig dag etter tre uker på farten. Gud skal vite hvor mye jeg trengte denne dagen, hodet kokte nesten over for to dager siden. Jeg har så mange prosjekter på gang nå, og det skal litt å holde styr på alt. Jeg jobber dobbelt for Minimedia hvor jeg publiserer tabloide annonse bilag for VG sine kunder, holder MASSE foredrag som Medieutvikler med fokus på sosiale medier, har flere kunder i portoføljen som krever oppfølging,  og ikke minst holder jeg på med Ellen prosjektet mitt og der skjer det masse om dagen!!!! Fikk en melding på Facebook av en som følger meg. Takk, dette varmet virkelig!!!

Hei Trine, hørte du hadde et supert foredrag på Norges Kreative Fagskole. Du får stå på å inspirere og engasjere der ute, flott at det finnes sånne damer som deg! Klem fra en fornøyd mamma med en datter på NKF.

Om to uker skal jeg til fotograf for å ta nye bilder til bloggen min som vil bli relansert i august. Det kommer helt nytt design, helt nye bilder, en helt annen profil og MASSE underholdning. Jeg kommer og til å lage små live-sendinger til høsten her på bloggen, og det gleder jeg meg virkelig til. Mange vil nok syntes at jeg drar strikken litt vel langt i å finne på sprell, men jeg klarer ikke la være. Elsker å ha menge jern i ilden, og jo enda mer som skjer, jo mer energi får jeg. Jeg kan si såpass om den "nye" bloggen som kommer over sommeren at det blir noe som Norge aldri før har sett, og i løpet av året SKAL jeg til USA. Sånn er det bare....watch out USA, I'm coming to get you!

Igår var en hektisk dag som startet tidlig hos NRK Petre og hos Live og Ronny i Petremorgen. Hyggelig folk! Etterpå var det kreativ prat med Idar Vollvik, og jeg skal snart fortelle hvorfor vi prater sammen. Hyggelig fyr og spennende er det okke som. Jeg elsker forsatt Ellen Degeneres og gleder meg til å "treffe" henne om ikke lenge. Hvor jeg skal treffe henne? Nei, følg med da....du vil uansett få vite det først her!! Smask i panna og GOD PINSEHELG!!