Intervju helse, hud og tarm

Jeg er i opplæring når det kommer til emnet helse, hud og tarm. Jeg har selv slitt, så lenge jeg kan huske, med både hud og tarm og er derfor levende opptatt av emnet.

Inge Thomas Ravlo jobber som ernæringsfysiolog og personlig trener i Oslo og driver egen klinikk på Majorstua. Jeg kan ikke helt huske hvordan vi ble kjent for mange mange år siden men jeg minnes det hadde noe med rosacea å gjøre. Han driver rosacea.no og har mye kunnskap om hudlidelsen.

Her har jeg filmet og klippet selv men heldigvis skal jeg fremover få hjelp til dette av Erik Garpestad, sønnen til min gode venninne Nina. Han skal gå filmskole fra høsten av, men har allerede god erfaring. Pluss jeg lærte at jeg ikke skal ta med ALT i et intervjue for det funker dårlig men jeg blir så ivrig!

Vi har en Facebookgruppe om emnet som du gjerne kan bli medlem av her: https://www.facebook.com/groups/helse.tarm.hud/.
Der deler jeg innlegg om når jeg lærer noe nytt som er relevant for andre.

Det er jammen lenge siden jeg har intervjuet noen, så bær med meg….uff håper det ble bra nok, men tryggheten er at det kan jo bare bli bedre!
Jeg har alt utstyret som kamera, lyd, lys og mer……gleder meg til å dele masse fremover!

Slik tar jeg vare på helsen

Er du nøye med Omega 3 tilskudd? Jeg med mine hudproblemer er veldig nøye og ikke minst har jeg lett mye etter det beste omega 3 tilskuddet. I flere måneder nå har jeg testet en olje og sjelden har huden min føles bedre. Alle kommenterer det og i tillegg til oljen er jeg nøye med kosten. Alt betaler seg.

Da jeg var i Stryn var jeg ikke så nøye med kosten og gjett om huden gå uttrykk for det! Rosaceaen flammet opp og gjorde virkelig at jeg skal tenke meg om veien videre. Skape enda flere endringer for meg selv for det var ikke kjekt, rett og slett.

trinegrung 180619 2 (1).jpg

Kroppen trenger både omega-3-fettsyrer og omega-6- fettsyrer. Dagens kosthold har generelt en overvekt av omega-6-fettsyrer. Dessverre, og derfor er balansen mellom disse viktig.

I “gamle dager” inneholdt kostholdet omtrent like mye omega-3-fettsyrer som omega-6-fettsyrer. I dag får vi i oss mye mer omega-6 enn omega-3.

Det anbefalte forholdstallet mellom omega-6 og omega-3-fettsyrer i kostholdet er 5:1. Vi bør altså ikke spise mer enn fem ganger så mye omega-6 som omega-3. Forholdstallet mellom omega-6 og omega-3 blant enkelte befolkningsgrupper med et vestlig kosthold, kan være så høyt som 10:1 eller kanskje 20:1.

Omega-3 er langt bedre til å dempe inflammasjon og motvirke blodpropp, dempe smerter, senke blodtrykket og beskytte deg mot alle de andre sykdommene som kronisk betennelse i kroppen kan føre med seg. Så hvis du ikke retter opp ubalansen mellom omega-3 og omega-6, kan du lett komme i faresonen.

Omega-6 konkurrerer med omega-3 om plass i kroppens celler. Det er viktig at det er tilstrekkelig mengde av begge disse i cellene. Jo høyere omega-6 inntak vi har, desto høyere må inntaket av omega-3 være for å få nok omega-3 i cellene. For å få en høyere andel omega-3 i cellene kan man også redusere inntaket av omega-6.

En bedre balanse mellom inntaket av omega-6 og omega-3 kan være en av nøklene til å redusere og forebygge fedme, diabetes type 2 og hjerte-karsykdommer.

Jeg tok for tre måneder siden en test av blodet for å sjekke balansen jeg hadde mellom omega 6 og omega 3…den slo rimelig sterkt ut kan du si! Ergo faren for betennelser i kroppen er absolutt tilstede.

Min test:

Skjermbilde 2019-06-03 kl. 09.38.53.png

De skal ikke være rød farge på tallene og jeg slo rimelig kraftig ut. Ergo det er viktig å supplere med riktig Omega 3 for å skape mer balanse. Jeg er levende opptatt av helse og dette ga meg masse energi til å forsette og ikke minst være nøye med hvilken olje jeg tar. Vanlig tran gir tydelig ikke nok, for den har jeg tatt i flere år.

Glad jeg fant denne nye Omega 3 oljen jeg har valgt å ta. Hvis du har lyst å høre mer via mail så legg igjen e-posten din under her så sender jeg deg noen ord om den:

Intervju om helse, hud og tarm

Dette blir en sinnsykt spennende uke. Det er går i møter, planlegging, workshops, stor bursdagsfeiring på onsdag og ikke minst intervju med Inge Thomas Ravlo.

Jeg husker ikke hvordan jeg ble kjent med Inge Thomas men tror jeg leste en artikkel om han i et ukeblad for mange mange år siden og tok selv kontakt. Skal høre med han, kanskje han husker det. Uansett så har han selv rosacea og er som meg nysgjerrig på alt av forskning som er på markedet.

Inge Thomas Ravlo er PT med spesialisering innen Ernærings og Treningsfysiologi. Det vil si at han bruker ernæring og treningsveiledning for å hjelpe deg med ulike problemstillinger. Han tilbyr kostveiledning for vekttilpasning, matrelaterte sykdommer, hudlidelser, allergier og problemer med spisemønstre.

inget.jpg

Inge Thomas Ravlo

Jeg er i opplæring når det gjelder helse, tarm og hud, og har begynt å jobbe med noen veldig bra produkter som jeg selv bruker og nå virkelig elsker. Jeg har omtrent aldri skrevet om noen produkter på bloggen min før, men det er ikke umulig det blir litt og litt informasjon.

Men på torsdag skal jeg intervjue Inge Thomas om helse og hud. Maten vi spiser og hva som påvirker huden vår.

Helse, tarm og hud.png

Jeg spurte i gruppen vår HELSE, HUD og TARM , blir gjerne med her: https://www.facebook.com/groups/helse.tarm.hud/ , om hva de ville ha svar på. Jammen glad jeg har den gruppen for de kom med mange gode innspill:

  • Jeg skulle gjerne hørt litt om lavkarbo og tørr og hengende hud, spesielt rundt øynene😀 Må legge til at det handler om vektnedgang da...17 kilo nå

  • Rosacea og øyne, samt gluten

  • Leddgikt og svinekjøtt

  • Psoriasis og kosthold?

  • Har rosacea sammenheng med kosthold? Hva er årsaken til rosacea? Er det noe kosttilskudd/vitaminer som man bør være obs på for å forhindre utbrudd?

  • Eksem - Kviser - Tørr hud - Er det maten som er det største problemet eller er det mest fra arv/gener ??

  • Kosthold-ME-perioral dermatitt i ansikt

  • Jeg har rosacea og vil gjerne høre mer om tilsetningsstoffer i mat, som jeg opplever at gir meg varmeutbrudd og utslett. Jeg reagerer på gjærekstrakt og maltodekstrin. Er det andre ting jeg bør være obs på?

  • Lurte på om han vet noe håndfast om mat og stoffskifte. Har høyt stoffskifte (Graves) men er en av de som ikke går ned i vekt. Fibromyalgi, IBS, og rosacea. Merker helt klart forverring ved inntak av laktose, gjær og sukker.

  • Stoffskifte og kosthold, noen bra tips?

  • Mange sliter med feks lavt stoffskifte, her trengs det mer oppløftende info😃🌸🌼

  • Har fått diagnosen fibromyalgi, skåret helt på topp på testen, er det spesielle mattyper man burde spise/ ikke spise, har og kroniske muskel senebetennelser er det noe matvarer som demper den kroniske betennelse... for meg er varmegrader alfa omega for begge tilstandene der😘💖😘

MANGE bra spørsmål og vi skal jobbe oss gjennom. Jeg har jo også mange spørsmål så dette blir spennende. Har du noen spørsmål så skriv de under i kommentarfeltet her for da får jeg samlet alle på et sted. Håper det er ok! Gleder meg til å dele.

Intervjuet er på torsdag og så skal jeg redigere det. Kommer sikkert til helgen! Eller før. Jeg sender ut påminnelse via mail: Legg igjen under her:

Pass på magen

Reklame for egen nettbutikk

Jeg blogger en del om helse, tarm og hud siden jeg selv har Rosacea. Jeg får så mange hyggelige meldinger fra andre som sliter med dette og bistår så godt jeg kan med råd som har fungert for meg gjennom årene.

Jeg fikk Rosacea for 18 år siden når jeg var gravid med min datter og samtidig måtte gå på en antibiotika kur fordi jeg hadde et benbrudd som ikke ville gro. Alt dette samlet ble for mye for kroppen og den gikk i streik.

Meg på det verst før jeg tok laser og medisin for å fjerne betennelsen.

Meg på det verst før jeg tok laser og medisin for å fjerne betennelsen.

Siden den gang har jeg vært interessert i kosthold og tarm, siden jeg ser jeg reagerer når jeg spiser enkelte ting. Prøver så godt jeg kan å “være flink” men har perioder hvor jeg ikke orker å tenke så mye på det. Som dessverre igjen får konsekvenser.

I gruppen Helse, hud og tarm var det mange som skrev de slet med oppblåst mage.

Jeg har noen rutiner jeg velger her dag for min egen helse. For å styrke tarmene blander jeg dette pulveret hver morgen i et halvt glass med ananas juice. Denne juicen fordi den er basisk.

large_Zinzino_Zino_Biotic_530.png

Jeg har nå brukt den en god periode og merker godt at dette gjør noe med magen. Ikke oppblåst og føler meg lettere. Om du ikke sliter med tarmene er det vanskelig å forstå følelsen av alltid ha oppblåst mage. Jeg hater det på alle måter og denne hjelper å stabilisere det problemet. Jeg er rimelig sikker på at det vil hjelpe deg om du sliter med oppblåst mage.

Hvis du har lyst å kjøpe kan du gjør det HER. Jeg anbefaler å abonnere samt betale med kort, da blir det rimeligere. Jeg liker at den da kommer rett hjem i posten til meg. Bare et tips. Den er råbra!

“ZinoBiotic er en skreddersydd blanding av 5 naturlige kostfibre. Disse fibrene fordøyes i tykktarmen, der de fremmer veksten av de sunne bakteriene. Zinobiotic bidrar til å redusere blodsukkerhopp etter måltider, og til å opprettholde gode kolesterolnivåer. Fibrene fremmer mange sunne tarmfunksjoner inkludert regularitet, følelsen av metthet og redusert oppblåsthet.”

  • Kostfiberblanding

  • Tarmhelse

  • Balansert kolesterol


Facebookgruppen min HELSE, HUD OG TARM finner du HER. Bli gjerne med! Prøver å dele mine råd for hva som har hjulpet meg.

Denne teen er så god!

Jeg prøver å ikke drikke for mye kaffe siden jeg merker at det ikke gangner tarmene og huden min i særlig grad. Jeg er aldri fanatisk og tar en kopp om en blir bydd en, men ikke om jeg er hjemme i egen stue. Da velger jeg denne og derfor vil jeg gjerne tips om den.

Te tips trine grung.png

Det er enkelt og smaker så godt. Det er litt sukker i den men ikke hvitt sukker. Jeg koker vann, tar to gode teskjeer av teen, fyller opp 3/4 av koppen med varmt vann, resten av koppen fylles opp av IKaffe og vips…verden beste te kan nytes. Om du ønsker kan du ta en liten sprut med honning i teen…det er også veldig godt.

Jeg har kommet halvveis i boken om inflammasjon i kroppen og lærer masse. Jeg skal til uken begynne å dele litt, men som tidligere skrevet står alt på engelsk og en del ord må oversettes. Det er tidkrevende, men utrolig nyttig å lære masse om dette temaet side det engasjerer meg som det gjør.

Teen over inneholder Gurkemeie som sies å dempe inflammasjoner og jeg kjøper den på helsekosten. I følge forskning.no har det positiv virkning på dette, les bare artikkelen HER.

  • Gurkemeie har tradisjonelt vært brukt mot svært mange ulike sykdommer og plager, blant annet fordøyelsesproblemer, giktsmerter, betennelser, leverproblemer, høyt kolesterol og ulike former for hudplager.

  • På grunn av gurkemeiens antatte betennelsesdempende virkning omtales urten ofte som ”naturens kortison”.

Derfor verdt å få i seg litt hver dag om en har inflammasjon i kroppen. Tenker jeg. Kan ihvertfall ikke skade!

Bli med i Facebookgruppen hvor jeg deler mer fra min opplæring innen helse, hud og tarm HER eller legg igjen mailen under om du heller vil få informasjon direkte i din innboks.


Opplæring forsetter

Det er så mange som sliter med helsen og livsstilsykdommene popper opp i hopetall. Er vi nysgjerrige nok på hva vi faktisk kan gjøre selv for å snu disse eller velger vi kun å stole på medisiner?

Jeg har slitt med både betennelser i ledd samt rosacea så lenge jeg kan huske. Leddene holder jeg i sjakk ved å spise ren mat og supplere med riktige vitaminer, oljer og mineraler. Er det en ting jeg har lært så er det at kosten alene ikke klarer dette.

En sensitiv tarm, som ikke liker alt jeg putter i den, har trigget nysgjerrigheten min videre til å finne løsninger på egen hånd. Heldigvis kjenner jeg mange som har kunnskap og jeg spør alltid hva jeg kan gjøre selv for å skape endring som gangner meg og helsen min.

I skrivende stund leser jeg en bok om kroniske betennelser i kroppen og kjenner meg igjen i mye av det som står. Jeg har nok en betennelsestilstand i kroppen og om en ser på det som en flamme så gjelder det for meg å finne ut hva jeg kan gjøre for IKKE kaste mer ved på bålet. Hva kan jeg gjøre for å slukke brannen?

Jeg ønsker ikke å være fanatisk og kommer aldri til å bli det. Men jeg vet at det er noen ting jeg bør holde meg unna. Hvitløk, rødvin, sterk krydret mat, kumelk (tåler litt laktosefritt) samt gluten sammen med gjær gjør noe med rosacean. Jeg får “flammer” i huden samt magen står som en ballong.

Jeg er i gang med trening hver dag for det vet jeg gjør meg godt. Litt og litt.

Jeg er i gang med trening hver dag for det vet jeg gjør meg godt. Litt og litt.

Det forteller meg at dette henger sammen. Reagerer huden så reagerer også tarmene. Derfor må jeg begynne der. Spennende bok, siden den går i dybden på hvorfor dette skjer og hva en kan gjøre for å endre det.

Mer kommer. Boken er på engelsk og tar derfor litt tid. Mange ord jeg ikke forstår og derfor må google hehe. Det kommer intervjuer og gruppen jeg har laget for Helse, tarm og hud vil aller helst ha blogginnlegg inkludert videoer med intervjuer….ikke podcast. Derfor blir det sånn!

Gruppen finner du HER, eller legg igjen mailen under så får du oppdateringer via mail når bloggen oppdateres om du ønsker å lære deg det jeg lærer i denne prosessen.

Helse, hud og tarmen vår

Jeg er helt satt ut…dette er så moro. Jeg har lenge tenkt at jeg skal blogge mer om mine egne erfaringer om helse, hud og tarm, siden jeg i mange år har slitt med hud og tarm, og derfor opprettet jeg igår en gruppe hvor jeg inviterte de som følger Facebooksiden min til å være med.

DET VAR JAMMEN MANGE som ville være med! Jeg er under opplæring om emnet nå og tenker jeg vil dele det jeg lærer og en del av det jeg har erfart selv. Ekte og ærlig. Ingen leger (nesten) snakker om viktigheten av kosthold for bra helse….en kan trene herfra til månen om en spiser dårlig med sensitiv tarm.

Dette er utrolig spennende!

Helse, tarm og hud.png

Jeg skal dele masse av mine egne erfaringer relatert til tema, intervjue fagfolk om emnet og ikke minst dele andres historier. Det er utrolig mange som sliter, spesielt med tarmen, og mange har egne erfaringer om hva som fungerer og ikke.

Denne bloggen har lenge handlet om sosiale medier og min kunnskap på området, men det var nå på tide med et skifte. Jeg gleder meg sånn til å dele masse!!

Om du har lyst å være med i gruppen på Facebook så finner du den her: https://www.facebook.com/groups/helse.tarm.hud/

For de som ikke ønsker å være med på Facebook eller kanskje ikke har facebook, så kan jeg sende mail til deg når bloggen oppdateres. Da legger du igjen e-posten under her:

Gleder meg til å dele, engasjere og inspirere. Jeg spammer ingen og holder meg relatert til tema.

Ha en super dag! Klem Trine

IMG_3343.JPG

10 matvarer som hjelper min hud

Hud er noe som opptar meg veldig siden jeg selv sliter med rosacea. I tillegg til rosacea har jeg atopisk eksem og derfor viktig at jeg virkelig setter meg inn hvordan vårt største organ huden kan ha det best mulig.

Jeg har gjennom årene gjort meg mange erfaringer og hjelper hver eneste uke mange i innboksen på min Facebooksiden min (siden min finner du HER) . Jeg har vært hos mange fagfolk og er ikke i tvil om at det vi putter inn i kjeften gjenspeiler også huden vår.

trine grung 080519 (1).jpg

Håper tipsene hjelper deg

Her er min topp 10 liste over matvarer som hjelper meg:

Rød paprika

  • Masse c-vitamin, fiber, og B6 og inneholder også karotener som kan forebygge rynker og øke blodsirkulasjonen til huden. Grønnsaken skal også hjelpe mot kviser.

  • Jeg spiser ofte paprika rå som mellommåltid eller i salat eller i en digg wok.

Mørk sjokolade

  • Yes, dagens gladnyhet! Mørk sjokolade er masse antioksidanter, gode fettstoffer og flavonoider. Kakao roer «roer arteriene» og øker blodsirkulasjonen.

  • Helst bør du velge den med 80 prosent kakaoinnhold, unngå de med for mye melk og sukker, som man finner i lysere sjokoladevarianter.

Laks

  • Laks bidrar med sunne omega-3 fettsyrer. D-vitamin-behovet dekkes og dette vitaminet hjelper til med å holde både hjertet, tarmen, hjernen og beinbygningen frisk!.

  • Omega-3 fettsyrene er viktige hjelpemidler mot betennelser, rynker og kviser. Dessuten gir du huden fuktighet innenfra.

  • Jeg tar hver eneste dag den beste omega3 oljen som finnes på markedet….mer om den i et eget innlegg senere. Den MÅ du ha….jeg har ikke tørr hud lenger etter jeg begynte å være nøye med den.

Kokosolje

  • Jeg steker mat i kokosolje samtidig som jeg bruker dette i kaffe på morgenen samt i alle smoothier.

  • Noen bruker til og med kokosolje som hudkrem, en spiseskje rekker til de tørreste stedene på kroppen! Jeg har ikke testet dette men vet mange gjør det.

Grønn te

  • Masse antioksidanter som reduserer frie radikaler som ødelegger kroppens celler.

  • Grønn te er også betennelsesdempende og står ofte på lister over mat og drikke som forebygger kreft. Drikk gjerne 3 kopper daglig for best resultat.

Spinat

  • Bruker jeg i smoothier og salater. Elsker!

  • Dette er en perfekt kilde til! Dessuten er spinat proppfull av folat, klorofyll, vitamin E, magnesium, vitamin C og vitamin A. Både vitamin C, E og A er gode vitaminer for huden!

Frø

  • Jeg bruker alltid solsikkefrø i salaten eller sammen med havregryn.

  • Chia-frø ( jeg er allergisk men du er kanskje ikke), hampfrø, solsikkefrø og gresskarfrø er alle rike på magnesium, vitamin E og protein. Omega-3 fettsyrene i hamp og og chia er god næring for huden og kan forhindre rynker og kviser.

Selleri

  • Dette er det siste på fronten over motedrikker til frokost. Jeg har lest om det men ikke vært en ivrig bruker enda men har en plan om å begynne med selleri i frokostsmoothien min.

  • Les mer om den store Hollywoodtrenden med Selleri HER. Den Insta-profilen tar helt av og har mange gode tips..

Papaya

  • Jeg spiser en papaya i uken. Deler den i fire og spiser den som mellommåltid. Kjempegodt og megasunt!

  • Naturlig rik på betakaroten, vitamin C og vitamin E. Vitamin C kan hjelpe til med å beskytte huden mot solskader og frukten har også en betennelsesdempende effekt og er gunstig mot uren hud.

Gulrot

  • Gulrøtter er ikke bare bra for øynene dine, men også for huden. De er rike på vitamin A og hindrer overproduksjon av celler i det øverste hudlaget.

  • Jeg har alltid gulrøtter stående i kjøleskapet ferdig skrellet liggende i kaldt vann. Så slipper jeg å falle for fristelen til å spise andre ting.

Jeg får så mange spørsmål om huden min og derfor skrev jeg dette innlegget. Besøk også gjerne hudbloggen min HER.

FØLG MEG PÅ INSTAGRAM @trinegrung

Den perfekte huden?

Jeg er realist og vet den perfekte huden finnes vel ikke. Men siden jeg har levd med rosacea (hudlidelse) i mange mange år og er nysgjerrig av natur, har jeg vært på en evig jakt etter hjelp til rødheten og hevelsene som tidvis kommer på min hud.

Jeg har med blandet hell testet det meste av produkter som finnes på markedet, men de siste månedene ser det ut til at min testing har kommet til veis ende. I tillegg til at jeg spiser riktigere, for det er mange ting som trigger en med rosacea.

trine grung 080519.jpg

Rosaceahud.no

Min egen hudblogg.

Jeg vet jeg skal holde meg unna sterk mat, hvitløk, kumelk (versting for meg) , rødvin og det meste av tunge karbohydrater som inneholder stivelse. Jeg har blitt fortalt dette av andre fagfolk på emnet samtidig som jeg selv ser at det trigger utbrudd.

Der har jeg som du ser på bildet over starten en egen Rosaceablogg som heter rosaceahud.no. Jeg ønsker å forsette å dele mine erfaringer og kommer til å skrive innlegg både her men også der. Viktig at en deler av egne erfaringer etter at en har vært hos hudlege for først å være sikker på at det er rosacea en faktisk har.

I 2002 tok jeg biopsi av huden for å være sikker og jeg var så “heldig” at jeg hadde grad 3 (det finnes 6) av rosacea som heter voksende nese. Ergo nesen min vokste med betennelse og så IKKE ut.

IMG_20190508_233929_863.jpg

Bilde fra 2014

Året før jeg tok laser og medisiner etter råd fra Oslo Hudlegesenter.

Jeg gleder meg til å dele masse innlegg om dette fremover og ikke minst skrive om produktene jeg nå har testet sammen med rosacea.no. Så langt er det deres kunnskap som har gitt huden min mest ro i hverdagen, men det var fagfolk på Oslo Hudlegesenter som hjalp meg med den voksende nesen.

Håper dette kan hjelpe andre.

Husk å følge meg på Instagram @trinegrung