Podcast og blogge for business

Igår hadde jeg første møte med Mette og Steinar i Driv inkubator som bistår meg i prosessen med Digitalakademiet. Utrolig nyttig for meg å få andres øyne på mine produkter og jeg gleder meg bare mer og mer.

Jobber hver dag med å bevare roen og jobbe jevnt med oppgavene definert etter første workshop vi hadde. Idag holder jeg på å ferdigstille en bok jeg skal gi bort gratis til de som ønsker å lære om blogging. Den er på mange sider men samler all min kunnskap om å blogge for business.

MÅLGRUPPEN

Det er flere ting en skal tenke på om skal få kunnskapen sin synlig på nettet og ikke minst definere hvem som er målgruppen sin. Hvem er det som har behov for kunnskapen din og hvordan kan du nå denne målgruppen? Så enkelt starter en, men jobben forsetter med å spisse seg innen et tema.

Jeg tok et valg i går om å starte en podcast og det gleder jeg meg til. Jeg har lenge valgt det bort men nå ser jeg hvordan jeg kan bruke det i denne prosessen for å gjøre det enklere. Skal jeg lage video av alt må jeg drasse med meg kamera, lys og masse annet utstyr, mens med Podcast trenger jeg omtrent kun en mikrofon.

Jeg har allerede booket mitt første intervjuobjekt og det skal handle om å velge et styre når en starter et AS. Det er kunnskap jeg trenger i denne prosessen nå som eget AS skal opp og stå, ergo jeg er litt egoistisk i prosessen haha.

MEN.

Samtidig er det mye læring i det for andre fordi et bra styret er vesentlig om en skal bygge sitt eget selskap. Hva skal en passe på? Hva er viktig å tenke på og hvem kan være viktige aktører å ha med i et styre? Hvilken kunnskap trenger en utover sin egen og hvilket nettverk bør et styre ha for å hjelp bedriften for vekst?

JEG GLEDER MEG!

Jeg har ingen plan for hvor ofte det skal podcastes men jeg håper den kan hjelpe andre på veien. Jeg har flere intervjuer jeg skal gjennomføre men begynner med det å etablere et styre til et selskap som er i oppstarten.

Hva synes du jeg skal spørre om? Er det noe du lurer på? Er dette noe du kunne tenke deg å høre om? Håper det. God klem fra kalde Drammen.

8 tips til suksess på Youtube

Å slå gjennom på Youtube er ikke bare enkelt, men det finnes noen elementer som virkelig kan booste deg og dine videoer. Alt handler om en god plan, hva videoene skal inneholde, en tydelig målgruppe og hvilken verdi videoene gir målgruppen. Lag gjerne serier som henger tett sammen slik at din kanal blir spisset på innholdet.

Under her er noen eksempler på viktige elementer å ta med seg i prosessen, om en velger Youtube som kanal:

  1. SEO

Det er ikke bare å laste opp en video til Youtube og dermed forvente at den går viralt av seg selv. Jobber en strategisk med alle mulighetene som finnes, rent teknisk , gjøres mye av jobben.

SEO står for "Search Engine Optimization" - dvs. Å optimalisere sitt eget innhold for hvilke søkemotorer som Google og Youtube veier i sin rangering av innhold. For SEO skyld er det viktig at en Youtube-videotittel, beskrivelse (spesielt de to første linjene) og kodene, inneholder så mange av de samme ordene som mulig.

Jo mer en mapper dette ut i forkant, jo høyere vil videoer rangeres når en bruker søker etter ord eller setninger som er inkludert i videoens tittel, beskrivelse og tagger.

2. TITTEL

Youtube-titler kan være lange - også gunstig for SEOs skyld. Det spiller ingen rolle at det er mye tekst i en tittel, for brukeren vil likevel normalt bare bli utsatt for en bit av tittelen på både laptop, skrivebord og mobil, siden Youtube bare viser første del av tittelen i videoforslag.

Man kan for eksempel dele en tittel i to eller tre elementer skilt av en bindestrek eller en emoji for øyets skyld. Hvis videoen er en episode i en serie, fungerer det best hvis episoden tittelen (selve innholdet) ligger foran serienes navn eller episode.

3. BESKRIVELSE

Det er ikke mange som leser beskrivelsen for en video på Youtube. Dette skyldes hovedsakelig det faktum at den må foldes ut slik at du kan se alt. 

Men de to øverste to linjene er alltid synlige på en bærbare datamaskinen og skrivebordet, og brukerne vil noen ganger klikke på disse linjene for å se om innholdet er interessant for dem. 

En bør umiddelbart under de øverste linjene i en episode av en serie (om en har flere episoder som henger sammen), sette inn en lenke til neste episode på Youtube. Bli SEO-klok, det knytter serien sammen. 

4. ABONNEMENT

Det er også vesentlig å få andre til å abonnere på kanalen din og dette kan du legge inn i selve videoen eller under i beskrivelsen. Bygger følgere på Youtube er ikke enkelt men det må kommuniseres som en del av strategien.

En slik lenke er opprettet via en liten finér, hvor du tar nettadressen fra sin kanal og legger til "? Sub_confirmation = 1" på baksiden av nettadressen. Når du klikker på den nylig genererte abonnementslinken, blir du spurt om du vil abonnere på kanalen. Ikke det viktigste i verden men verdt å ta med seg i planleggingen.

5. TAGS

Etiketter eksisterer for å hjelpe Youtube å forstå innholdet i videoen din. På denne bakgrunn kan Youtube bedre distribuere videoen til riktig publikum. Derfor må ikke etikettene holdes i for mange retninger, da dette bare forveksler Youtubes algoritmer.

Når du legger til koder i en video, bør du inkludere søkeordene og muligens ordene. setninger brukt i tittel og beskrivelse, spesielt de første linjene.

6. MINITYRBILDE

Miniatyrbilder er noen av de viktigste på Youtube! Miniatyrer er "bokomslaget", så vel som en sterk visuell teaser og en forventningskamp mellom seer og video. Konkurransen er enorm på Youtube. 

Derfor må våre miniatyrer skille seg ut, og noe må gjøres fra hvert enkelt bilde. Alle miniatyrbilder bør behandles i Photoshop eller lignende programvare. Skru opp minimum lys og kontrast.

Det kan være lurt å basere miniatyrbildet på et skjermbilde fra videoen. Det er ganske greit å blande to skjermbilder sammen for å få en mer interessant miniatyrbilde.

  • Nærbilder: Det blir ofte for vanskelig å dekode små miniatyrbilder med folk i totale bilder.

  • Interaksjon: Mellom to personer eller mellom et menneske, et dyr, en gjenstand eller en kroppsdel.

  • Følelser: Opplysning, overraskelse, misnøye, skepsis, tristhet, etc.

  • Mystikk og spenning: Enten gjennom mimicry eller noe som bare er halvt avslørt eller på vei til hånd.

  • Handling: Et bilde der noe vill eller dramatisk skjer.

  • Grafikk: Vennligst skriv videotittelen til en forkortet versjon, og sett den muligens inn. delenummer på.

7. SLUTTSKJERMER

Sluttskjermbilder er interaktive lenker på slutten av videoen som skal fungere som teasers for å se mer. Derfor er det også gunstig å kutte videoene sine slik at det bare er en slags uttak på slutten med plass til sluttskjermbilder.

8. TEKSTING

Du kan undertekst direkte på Youtube, som også gir forslag til tidskoder basert på hvor det høres ut som folk snakker i videoen (se nedenfor). Subtitling er en offentlig tjeneste bekymring for hørselshemmede, og i tillegg gir en .srt undertekstfil, som selvfølgelig inneholder de samme søkeordene som tittel, beskrivelse og tagger, også å gi videoen en god SEO boost.

ALLE vil ha oppmerksomhet nå

FERDEN FRA 2004

Jeg begynte denne bloggen i 2004 fordi jeg synes det var en morsom tanke å kunne publisere mitt eget innhold. Lage min egen lille avis hvor jeg bestemte.

På den tiden var det veldig uvanlig at enkeltmennesker skrev sin egen “avis” på nettet og meningene var delte. Ansatte i TV2 laget parodier av videoer fra Youtube-kanalen jeg opprettet i 2006, bloggen ble den “alle” snakket om og bak tastaturet satt jeg og koste meg med alt jeg lærte.

Jeg lærte meg overfladisk om koding av nettsider, hva som skapte trafikk, innhold som traff, hvordan den fikk oppmerksomhet, og vips så leste tusenvis daglig mine trivielle oppdateringer fra min hverdag. Så kom 2007 og kaoset tok virkelig fart. Facebook tok landet med storm, jeg flyttet inn på Twitter og lærte enda mer. Hele tiden testet jeg nye verktøy, lærte meg nye mekanismer og storkoste meg på reisen jeg var på.

Det gikk ikke en dag uten at denne bloggen ble oppdatert minst en gang og blant de unge bloggerne, som den gang allerede var online og i dag kalles infleunsere, ble jeg outsideren mye på grunn av alderen min.

NETTKURS

Jeg begynte med nettkurs i 2013 og flere såkalte eksperter på sosiale medier dømte valget nedenom og hjem. De flirte av meg og så ikke muligheten jeg så, som for meg var en naturlig del av læringskurven og reisen.

Jeg lanserte mitt første nettbaserte bloggkurs og lanseringsdagen solgte jeg 350 stykker til en pris på 3950,-. Jeg fikk sjokk og skjønte at mange ville lære seg det jeg hadde brukt år på å lære meg. SÅ STAS og så moro!! Facebookkurs ble laget og et nytt bloggkurs lansert etter det…tilsammen har flere tusen tatt mine nettkurs og det er jeg uendelig takknemlig for.

Ser jeg tilbake ville jeg i dag endret mye i kursene, men det handler jo om at jeg har lært så uendelig mye mer siden min første lansering, og derfor videreutvikler jeg meg forsatt. Lærer og observerer.

ALLE VIL BLI SETT

Det er så kjedelig på sosiale medier nå for ALLE vil ha oppmerksomhet. Det er mange om beinet og jeg synes ikke det er like moro lenger. Finnes det ikke et nytt mediet på trappene, hvor ikke alle skriker etter å bli sett? Kanskje jeg må lage det selv? Jeg utvikler Digitalakademiet og det er spennende, men jeg vil gjøre det på en ny måte, markedsføringen av det mener jeg da, og derfor holder jeg meg enn så lenge i ro.

Jeg liker å tenke nytt, gjøre ting ikke “alle” gjør, selvom alle vil og faktisk bør blogge nå. Jeg gjør det forsatt med stor glede, ene og alene fordi jeg liker å skrive. Mange mener jeg bør gjøre mer video og det kommer, men ikke enda. Jeg er i tenkeboksen og der liker jeg meg enn så lenge. Observerer og studerer, lærer og utvikler meg. Ser muligheter. Magefølelsen min vil si i fra når jeg er på riktig vei, det er jeg ikke i tvil om, men enn så lenge er den taus.

Influenseres "makt" raser

En influenser er enn så lenge et relativt nytt begrep som ikke mange forholder seg til i dag. Er du en person som ferdes mye på nettet har begrepet begynt å feste seg, men for folk flest kalles de enda en toppblogger eller en med mange følgere på f eks Instagram eller Facebook.

En influenser er en person med følgere med “makt “ til å påvirke disse til adferd, eller f eks markedsføre noe for en tredjepart. Forenklet versjon, men tror du forstår hva jeg mener.

Influenser eller influencer, i flertall influensere, influencere eller influencers, er et låneord fra engelsk der personbetegnelsen influencer betyr «påvirker».
— Wikipedia

Fra et bedriftsperspektiv kan det være veldig nyttig å markedsføre seg via såkalte Influensere og mange gjør dette med hell i dag. Caroline Berg Eriksen, Komikerfrue, Sophie Elise, Isabell Raad, med mange fler, lever av sin egen synlighet og sin følgerskare i dag.

De er altså såkalte influensere med en forretningsmodell hvor de har samarbeid med tredjepart som ønsker å nå deres følgere. De har mange følgere og de ønsker bedrifter å nå. Så enkelt.

Endring i markedet

Det kommer en endring snart, slik jeg ser det. Det er ikke antall følgere eller antall lesere som blir viktig, dette har enn så lenge litt wow effekt blant bedrifter som ønsker å nå ut, men snart vil dette være helt uvesentlig. Det er nisjene som vil slå seg opp og frem å utgjøre en faktisk forskjell.

Mange influensere i dag baserer forretningsmodellen sin på trafikk og antallet en eksponeres for, og slik jeg ser det vil dette fremover være uviktig. Hvor mange som leser er tildels viktig men enda mer viktig blir HVEM som leser. Det er noen få som har begynt å tenke i disse baner og utviklingen har enn så lenge ingen fasitsvar.

Micro-Influenserne kommer

Såkalte micro-influensere, disse med et mindre antall følgere men innen et gitt tema, er de som fremover vil gjøre den store forskjellen. Ikke minst har de MYE høyere troverdighet. Dagens influensere sliter allerede med troverdigheten fordi de markedsfører så mye ymse.

Det blir ikke like viktig hvem du er, men hva du deler og hvem målgruppen din er. Hvem er følgerne dine, de som er interessert i innholdet ditt? Da blir verktøyene som influenserne idag bruker, som blogg, Instagram, Snapchat, twitter eller andre, kun virkemidler for å faktisk nå ut med innhold mot en målgruppe.

Det er nå det blir interessant. Det er ikke vanskelig å bli en micro-influenser, som faktisk tjener penger på nettet, det kan alle lære seg. En god forretningsmodell må ligge i bunnen og den kan læres. Les gjerne mer om hvordan du kommer igang med innhold for å nisje seg HER.

Målgruppen blir vesentlig

Grunnen til at dette er viktig er fordi mange tror en må bygge mange følgere og at dette er vesentlig. Det blir det ikke fremover. Det er hva du skriver om, hvordan du nisjer deg og hvem du når som blir viktig. Målgruppen. Ergo en med 1000 følgere på f eks Instagram har veldig stor verdi om alle de 1000 er veldig interessert i ditt tema.

Jeg har mange følgere og skriver om mange tema. Men hadde jeg f eks valgt å nisje meg innen hudlidelsen jeg har Rosacea ville det vært veldig lett å kunne skape verdi for andre med rosacea og ikke minst fått samarbeidspartnere som ga verdi i banken for meg.

Til syvende og sist ønsker vi å ha forretningsmodeller i bunn som kan videreutvikles og fornyes, og her flopper dages influensere. De gjør fremdeles det samme som de gjorde når de begynte. De har kun en finere visuell profil og det er omtrent den endringer som har skjedd.

Supersnork.

Gjør endringer og våg å tenke nytt. Forretningsmodellen deres står for fall.

Velg riktig navn til din blogg

Jeg regner med at du har gjort deg opp en mening om hvilket hovedtema du skal blogge om og sitter med noen underkategoritema som du ønsker å spisse deg innen. Nå begynner jobben med å spisse deg på navn.

Det å finne det perfekte navn er ikke enkelt og er en prosess. Om du stopper opp underveis i denne prosessen så er det ikke avgjørende men det er uansett like viktig å ha fokus på dette. Jeg har jobbet med flere som lar alt falle på navnet og prosessen stopper da fort opp. Ikke gå der, alt lander uansett, for det viktigste er å blogge og ikke minst det du skal blogge om. 

Det aller viktigste er altså innholdet du skal blogge om, men med det sier jeg ikke at navnet ikke er viktig. Det er det som spisser deg og det vi først assosierer oss med når vi kommer inn på dine sider.

Navnet i seg selv vil ikke gjøre din blogg til en suksess men bruk likevel tid på finne et navn du liker og kan leve med lenge. Det kan godt være navnet ditt, som jeg valgte, men da velger du en undertittel som jeg gjorde: Trine Grung- reiseglad businessblogger, foredragsholder og gründer.

Trines Matblogg er et annet eksempel på ei som valgte nesten hele navnet sitt.

Skjermbilde 2018-12-20 kl. 13.57.34.png

Det er tre muligheter ved valg av navn til bloggen din:

  1. Temanavn

  2. Personlig branding

  3. Tittelmetoden

Hvordan du jobber med å finne navnet ditt kan boken som snart kommer hjelpe deg med. Legg bare igjen navnet i bolken under her og jeg sender deg boken når den er klar veldig snart:

Slik bygger du bloggen selv

Mange tror at det koster skjorta å få opp en nettside med en blogg. Det trenger det ikke å gjøre i dag og det ønsker vi at du skal vite. Det kan være helt gratis og uten at du trenger å være så veldig teknisk.

Aldri har det vært rimeligere, kjappere og lettere å komme i gang med egen nettside/blogg og skal nå gå igjennom de ulike plattformene du kan velge mellom.

Elsker kreative prosesser.

Elsker kreative prosesser.

Du kan enkelt velge egne design som er gratis eller velge et som koster litt. Denne bloggen har jeg selv bygge på få dager i squarespace men tidligere sverget jeg til wordpress. Jeg liker å endre ting selv og finner det enklere å gjøre på squarespace. For meg.

Det finnes mange aktører på markedet og vi har blogg.no i Norge. Men dessverre finnes det få muligheter for videreutvikling om du velger den plattformen.

  • Blogg.no (norsk)

  • Blogger.com

  • Tumblr.com

  • Wix.com

  • Medium.com

  • Wordpress.com

  • Squarespace (denne bloggen laget jeg selv i denne)

Wordpress.org (gratis å bruke men en må betale for serverleie og ha eget domene). Lære mer om blogging og få boken min når den er klar, se under:

Hjelp på sosiale medier?

Det er utrolig mange som tror at de må være tilstede på alle sosiale medier plattformer og ha tusenvis av følgere for at det skal bli business. Dette er ikke lenger sant, for de bransjene som følger med forstår at verdien ligger hos de som nisjer seg og har dedikerte følgere innen et spesifikt tema.

Jeg ville startet med å velge meg ut en kanal som skal bli “din kanal”. Om det er Facebook (en komme neste ikke utenom Facebook og en business-side der), Instagram, Snapchat (litt vanskeligere å bygge følgere) eller Twitter. Eller andre.

Dette har blitt normen. Vi kan mene mye om trenden men sånn har det blitt.

Dette har blitt normen. Vi kan mene mye om trenden men sånn har det blitt.

Deretter kan du skriv ned 5-10 brands som du kunne tenke deg å jobbe med å promotere i dine kanaler. Jobber er ikke å lande alle, men å få to til tre stykker av dem.

Husk disse punktene når du begynner i sosiale medier:

  • Kommenter på andres poster og få andre til å kommentere i ditt innhold

  • Kommenter tilbake til ALLE som kommenterer på dine poster.

  • Følg de som du ser er viktige og mange vil følge deg tilbake

  • Del andres poster i dine kanaler. Vis raushet.

En som virkelig har lykkes med digital branding sa noe klokt om det å skape følgere på nettet:

Lat som du lager en film alle burde se. En såkalt blockbuster film. Det aller viktigste er ikke å vise hele verden hva som skjer i din verden, men noe som trigger din målgruppe.
Ikke la feeden din kun handle om deg men lag historier som engasjerer som målgruppen din vil like å følge med på. Ha med andre folk og vis alt som skjer. Videoer er dermed enkelt å bruke i alle sosiale medier

Det er historien som gjør at folk vil følge deg. Ikke et innlegg her og et innlegg der. Hver dag, gjerne hele dagen og publiser ofte.

Mange kunder av oss er redde for at det blir for mye men om du gjør det morsomt å følge deg og du forteller gode historier blir folket hekta. Litt om The Kardashians UTEN av vi mener de er gode rollemodeller, men de er gode historiefortellere. Folket blir hekta og vil ha mer. Sånn bør flere bedrifter tenke når de skal publisere på nettet.

Jobber du f eks med å få en kunde så publiserer du hele prosessen med å få denne kunden. Helt fra første mail kan du lage stories på Instagram f eks. Lyst å lære mer om hvordan du får en blogg mange leser og hvordan du bruker sosiale medier? Les under: