Posts in YTRINGER
Det BØR nytte å si i fra!

Dugnad mot netthat, NO HATE!

I høst har det blitt drevet en dugnad mot netthat, et arbeid som har engasjert over 70 personer i et stort og åpent innovasjonsløp. At netthat engasjerer bredt er ikke så rart. Det er nemlig slik at hele 1 av 4 mellom 18 og 29 år har blitt utsatt for hatefulle ytringer på nett, mens tilsvarende tall for nordmenn er 1 av 10.

Netthat er altså et stort, og økende problem, som ikke bare ødelegger livene til folk, men som også skremmer både vanlige folk og politikere til taushet og har dermed utgjør netthat en reell trussel mot demokratiet vårt.

Norges første organisasjon NO HATE, som skal bekjempe netthat på fulltid, er endelig etablert og jobben begynner for å bekjempe dette fenomenet som virkelig gjør noe med de som står midt opp i det.
Dette er noe bloggere lever med hver eneste dag, i alle de ulike sosiale medier kanaler, men heldigvis har det roet seg for min del.

Simen Vatne jobbet jeg sammen med en periode da det blåste som verst rundt ham. Det blir for enkelt å si det var selvforskyldt, for direkte hatefulle kommentarer skal ikke forekomme og er IKKE greit, uansett. VÅGALT å dele historien sin.

Gå på sak, IKKE person!

Det er enkelt for enkelte å gå på person og ikke forholde seg til sak.

Dette opplevde jeg personlig veldig ofte tidligere da jeg selv valgte å være en provoserende blogger.
På godt og vondt haglet det inn med kommentarer tidligere år, opp til 4-5 000 kommentarer på et enkelt blogginnlegg, og ikke alle handlet om saken i innleggene.

Det var ille, og da mest fordi mange gikk på meg som person og ikke saken jeg blogget om. Jeg lyver hvis jeg sier det ikke gjorde mye med meg.

Det var en ufattelig krevende tid, men når jeg nå ser tilbake lærte jeg også masse av det. Folk leser innlegg med egne briller og danner sin egen oppfatning, men å skrive direkte hatefulle ting er IKKE grei, uansett.

Jeg blir rørt av alle videoene som nå publiseres på NO HATE sin Facebookside HER.

I Norge er vi viden kjente for å bidra med penger for viktige saker.

Om ikke denne er viktig, så vet ikke jeg. Del innlegget og støtt du også! HER er linken hvor vi alle kan bidra til jobben organisasjonen har foran seg. Besøk bidragssiden her : https://startskudd.no/prosjekt/no-hate--dugnad-mot-netthat/ad6b86d5-8607-4372-b728-da4e546e83ae

Å gjennomføre mål har en pris

Veldig ofte i sosiale lag takker jeg nei til alkohol.

Ikke EN gang slipper jeg unna spørsmål som: Hvorfor drikker du ikke? Er det noe galt? Et glass kan vel ikke skade?

Hva er det med folk og slike utsagn?

Hvorfor skal jeg måtte rettferdiggjøre at jeg velger bort alkohol når det er riktig for meg? Jeg tok et hvitt år fra 1 august 2017 til 1 august 2018, og for meg funket det supert. Ikke en dag med dårlig form forårsaket av inntak som egentlig er gift for kroppen. Men er det noe moro å ikke drikke da, var et spørsmål som igjen og igjen dukket opp. Hva skjer med det?

Jeg blir mektig provosert og det går en liten faen i meg. Jeg blir trassen og provosert av det, for det har blitt mer vanlig å drikke alkohol enn å velge det bort. Det er liksom først da du er en del av gjengen og hvis du velger det bort er en plutselig kjedelig? Neppe. Kanskje de blir livredde for alt jeg faktisk får med meg? Hehe.

For min del handler det ikke om et glass vin, for de aller fleste stopper ikke med et glass vin. De forsetter til flasken er tom og det er helt ok for meg at andre velger det. Jeg stiller ikke spørsmål ved deres valg, men det motsatte blir nesten "sett ned på" og det finner jeg merkelig. Hvorfor er det ikke sosialt akseptert å avstå fra det ene glasset eller hele flasken?

Siden 1 august 2018 har jeg prøvd meg på alkoholhesten igjen men finner ikke min plass i salen.

Den passer ikke i den fasen jeg nå er i livet, og det må omverden akseptere og heller heie på. Jeg har et mål jeg jobber meg mot, og målet er viktigere for meg enn den kvelden med alkohol, uansett mengder.

vinglass.jpg

For meg har alkohol en negativ effekt på totalen og derfor skal jeg ta et hvitt år til. Fordi det passer meg og planen jeg har for meg selv. Helger med ro, tilstedeværelse, gode samtaler, overskudd til trening og frisk luft er viktigere for meg. Deal with it!

Selvfølgelig kan en trene, være ute i frisk luft og tildels være tilstede i samtaler OG "nyte" et glass eller to, men ikke for meg. Jeg har ikke behov for det, rett og slett, og kroppen min "sløves" av det. Når jeg er i sosiale lag ønsker jeg å være ved mine fulle fem, få med meg detaljene, samtalene og være tilstede.

To glass vin og jeg mister essensen av tilstedeværelsen, opplever jeg selv.

PLUSS dagen derpå ødelegges. For meg. Jeg blir sløv og mister energien min, fokuset, og kanskje mange mener jeg der burde bare "tatt meg sammen". Nope, det skjer ikke. Kroppen min går i streik.

Jeg har fremover flere mål for min egen del, og jeg jobber sakte men sikkert mot dem. For meg gir dette masse energi, å jobbe mot målene mine, og jeg er i endring på mange plan i livet. Det krever mye av meg og ikke minst krever det fokus. Fokus hver eneste dag, og gjerne mer fokus på detaljene for å komme meg i mål. The devil is in the details.

Jeg bygger sakte men sikkert en bedrift. Jeg vil fremover være sprekere enn jeg noen gang har vært. Jeg vil være glad, hver dag. Å avstå fra det som andre forbinder med sosiale lag er for meg en seier. Ikke en utenforstående. Jeg skiller meg ut fra resten av festen og det liker jeg. Jeg tar mine valg og du tar dine. Ha respekt for mine.

For om jeg skal nå mine mål krever det fokus. Mye fokus og ro i toppen. Jeg har funnet min oppskrift og slik gjennomfører jeg. Du får selv finne din vei.

Takk for at du leste. Lyst å følge hverdagen min på Instagram så heter jeg trinegrung der. Evnt på snap med samme navn. Prøver å inspirere til hverdagstrim og fokus på å ha det bra hver dag. Samtidig som en kan følge min reise i å bygge mitt eget selskap.

Kjære skolesystem, endring?

Jeg tenker mye på dette nå om dagen, siden våre to tenåringer snart er ferdig med videregående skole. Hvor forberedt er de på å møte livet og hverdagen som kommer etter eventuelt universitet er ferdig? Og ikke minst hvor mye jeg håper skolen kommer til å endre seg fremover, for det er jammen mange fag jeg faktisk savner. De lærer masse basiskunnskap om historie, matte, norsk, RLE, samfunn med mer, men hvor er fagene om utvikling av mennesket? Individet.

Hvor er fagene som forbereder dem på hverdagen med lån, regninger, forhold, relasjoner, barneoppdragelse og de medmenneskelige aspektene som er vesentlig for å faktisk ha det bra i livet? Vi alle er jo så mye mer enn bare fag og kunnskap, er ikke dette vesentlig for et godt liv? Forståelsen av dette, mener jeg?

Er det kun fagene som er viktig, men forbereder de oss på virkeligheten når den treffer oss? Jeg tenker tilbake på min skolebakgrunn, og jeg skal ikke skryte på meg at den er omfattende, men hvor mye har jeg faktisk fått bruk av det jeg lærte? Denne samtalen hadde vi rundt frokostbordet her om dagen , for begge våre to lurte fælt på hvordan de skulle bruke mye av kunnskapen de har brukt såpass mange år på å tilegne seg.

Jeg prøver ikke med dette å si at skolen gjør en dårlig jobb, på ingen måte. Jeg bare etterlyser en del elementer som jeg mener bør på plass for å gjøre ungdommene våre forberedt på livet. Ingen ønsker at dagens stress skal bli en del av morgensdagens hverdag for våre barn. Dette evige statusjaget hvor en helt glemmer å være menneske, at en er bra nok akkurat som en er, men sloss etter å lykkes, ytre sett.

Fineste jobbene, største huset, flotteste bilen, hytte på fjellet og gjerne ved sjøen, hund, to tre barn. Puh. Hvorfor bruker ikke de som bestemmer hva som skal læres bort i skolen mer tid på å styrke selvfølelse og grunnmuren til barna og ikke kun basere den på hvor mye kunnskap og fag til klarer å tilegne seg?

Jeg synes skolering i livets lære burde vært obligatorisk i dagens skole. Lære barne hvordan de kan redusere stress, fokusere på deres indre verdier, bli bedre kjent med seg selv og hva de står for, relasjonskompetanse, og selvfølgelig mye mer enn dette, men du skjønner hva jeg mener?

Hvordan spare til sitt første hus? Når må en begynne med det? Hvordan betale regninger? Husk å alltid lese betingelser i det en signerer en kontrakt. Hva er fallgruvene og hva skal en se etter? Mulig jeg er for generell men jeg mener dette er vesentlig, og spesielt etter en ser hvor mange unge som havner hos Luksusfellen f eks. Ikke alle har foreldre som lærer dem dette og da er vel dette ting som skolen burde ha fokus på som obligatorisk læring? Læring i livet.

Er jeg helt på jordet? Jeg håper ikke det!

Jeg er en serie-ekspert.

Jeg er singel og tenåringsmamma, noe som gir rom for en del egentid. Både til trening, sosialt med gode venner og ikke minst serier. Jeg er ingen ekspert, selvom jeg skriver det over her, men vet jo hva jeg liker og ikke liker. Jeg har sett MANGE serier og har hengekøye på Netflix.

Jeg ser og en del serier på HBO Nordic og ikke minst TV2 Sumo. NRK og danske DR har alle seriene åpent ute, noe jeg selvfølgelig og benytter meg av! Tidvis kan jeg irritere meg grønn hvis de velger å legge ut en episode i uken for jeg liker å se flere om gangen. Men dette er jo i endring hele tiden og flere mediehus har skjønt at folk vil ha hele sesonger med en gang. Heldigvis!

Her er noen anbefalinger basert på det jeg liker og som fenger meg. Kanskje noe for deg?

BROADCHURCH

En spennende krimserie som jeg digger. Alle tre sesongene på Netflix er knallbra! Dette er et britisk drama- og kriminalserie som har gått på ITV siden 2013. Hovedrollene spilles av David Tennant og Olivia Colman. Serien ble en stor suksess i Storbritannia og seertallene var de største noensinne for et ukedrama på ITV.

GAME OF THRONES

Lenge droppet jeg å se denne serien fordi jeg ikke liker filmatiserte eventyr. De fenger meg ikke, rett og slett. Men så skrev flere på snap (trinegrung er meg om du vil følge) at jeg måtte gi den en sesong for å komme inn i serien og vipps, jeg ble seriens største fan.

JEG ELSKER DEN og klarer nesten ikke vente til sesong 8. Game of Thrones er en amerikansk fantasy- og drama-TV-serie basert på fantasyserien En sang om is og ild av forfatteren George R.R. Martin, der den første boken har tittelen A Game of Thrones.

Jeg så syv sesonger på under tre uker hahahaha jeg bodde på HBO Nordic med andre ord. Kunne ta meg i å se en episode på sengen før jeg stod opp. Det ble litt mye men så verdt det. MÅ sees!

MARCELLA

En av de bedre krimserier som DESSVERRE kun kom med en sesong. Jeg forstår IKKE hvorfor for jeg slukte hele sesongen på en helg liksom. Spennende og en MÅ bare se neste episode. Kan de ikke lage flere liksom? Marcella er en britisk krim- og dramaserie som har gått på ITV siden 2016. Serien handler om den kvinnelig etterforskeren Marcella. Hovedrollen spilles av Anna Friel.

 ANNE WITH AN E

Det er ikke ofte jeg gråter fordi jeg oppriktig blir rørt av serier, men hovedrolleinnehaver i denne serien spiller så troverdig og herlig at en bare rives med på alle måter. En kanadisk tv-serie basert på 1908-novellen Anne of Green Gables av Lucy Maud Montgomery, og tilpasset av Emmy-prisbelønte forfatter og produsent Moira Walley-Beckett.

Den går på CBC i Canada, og andre steder i verden er den tilgjengelig for streaming på Netflix. Den første sesongen består av syv episoder, med Niki Caro som leder 90-minutters sesongpremiere. Utrolig bra serie!

Har du noen tips? Jeg har sett mange men anbefal gjerne i kommentarfeltet! Håper på flere tips for nå er høsten over oss. Er det kjekt med slike innlegg? Jeg vurderer å ha et i uken siden jeg ser mange serier.

Når en mister all troverdighet.

Jeg skal formulere meg forsiktig i dette innlegget og vil starte med å si at jeg skriver kun med omtanke for en medblogger. Det er ment som et vennlig klapp på ryggen og digital omtanke, rett og slett. Mange av mine lesere vil nok stusse over hvorfor jeg gir Anna Rasmussen oppmerksomhet, men når vennlige kommentarer slettes, en blokkeres fra hennes Facebookside uten grunn, en blogger sensasjonsoverskrifter uten sammenheng med innlegg, tilsynelatende "lurer" sine lesere, da tenker jeg at jeg tyr til min blogg for å hjelpe henne sortere litt tanker. Anna blogger altså på blogg.no sin plattform og kjennes for mange på nettet som Mammaen til Michelle. Hun har over 130 000 følgere på Facebook, over 300 000 følgere på Instagram, samt mange tusen daglige lesere av sin blogg. Ifølge blogglisten.no, hvor hun nesten hele tiden topper listen, vil jeg si på generelt grunnlag hun har omtrent 60 000 daglige lesere, men betydelig flere daglige sidevisninger av sin blogg.

Igår trakk Anna seg fra Skal vi danse og dette skaffet henne betydelig trafikk siden alle medier skrev om saken samt linket til hennes nettsider. Som du igjen kan se av trafikken. Betydelig økning det siste døgnet, som igjen gir penger i kassen. Men det er nok ikke trafikk hun tjener mest men kommersielle samarbeid med aktører som profilerer seg via hennes nettsider.

Hun er på nettet viden kjent for å skrive overskrifter som ikke alltid helt henger sammen med innholdet. Genialt, vil mange si, tabloide mediehus lever jo av å skape klikkbare overskrifter, men som blogger hvor mennesket henger tett sammen med merkevaren blir dette noe som er i ferd med å ødelegge hele hennes troverdighet.

Dette er en såkalt rosablogger, ergo hun skriver dagbok på nett om seg og sitt liv, og målgruppen er jenter/kvinner alder ung---> rundt 25 år vil jeg tro, selvom det garantert er flere voksne som og leser hennes innlegg. Hun har tre barn, som hun virker veldig engasjert og dedikert i å følge opp, men likevel fremstår det som mye kaos rundt henne og derfor synes jeg hun fortjener en tilbakemelding.

Igår ble det fra hennes Facebookside linket til et innlegg hvor hun forteller at hun trekker seg fra Skal vi danse. Jeg kommenterte en vennligsinnet og hyggelig melding under som medførte at den ble slettet, samt jeg ble blokkert fra siden. Det i seg selv betyr lite for min del, selvom jeg ikke helt forstår hvorfor. Ikke et slemt ord, kun en kort hilsen som sa noe om å roe ned og ha fokus på seg og barna, og at alt ordner seg til slutt. Jeg hadde en liten bemerkning om dette med store ord i overskrifter, som var det eneste som kunne tolkes noe negativt, men det var kun godt ment.

Det er omfattende å drifte hennes sosiale medier univers og det er mange meninger om henne, noe Kvinneguiden gjenspeiler. Hun evner å engasjere over en lav sko men troverdigheten hennes daler på alle måter.  Hun trenger tydeligvis digital hjelp i en eller annen form, for om hun har tenkt å forsette å leve av bloggen sin er det rett rundt hjørnet før hennes potensielle samarbeidspartnere bør vurdere å trekke seg fra alt samarbeid. Det er kun fokus på å trigge trafikk, null troverdighet i innholdet hun skriver og dette fremmer ingen merkevarer.

Men vet Anna dette selv?

Det er vel det jeg egentlig undrer meg litt over. Er hun klar over hvor skadelidende hennes blogg er i denne sammenhengen? Er det kun fokus på trafikk og drama så vil dette luftslottet snart ramle fullstendig sammen. Det går fra bryllup til avlyst bryllup, fra flytting til ikke flytting, fra leie/kjøpe leilighet til ikke, flytte barn eller ikke flytte barn, og sånn holder de på. Det er hun og hennes (kanskje) kommende mann Jan (far til hennes siste barn) som drifter det hele.

Det er ikke et ord som fremstår troverdig og jeg skjønner dette er vanskelig for de å håndtere. De sier mye av innholdet er underholdning men dette klarer de tydeligvis ikke å skille i sine andre sosiale medier kanaler. Og når ble det greit å bruke uskyldige barn i en slik underholdningssammenheng? Det er det ikke for min del og jeg har selv valgt å holde barna langt unna både blogg og andre sosiale medier til de ble store nok til å bestemme hva som er greit og ikke.

Jeg tror Anna og hennes lille team trenger hjelp til å forstå hvor mye de er i ferd med å ødelegge ved å publisere på den måten de velger å gjøre. All trafikk er ikke god trafikk, selvom bank-kontoen tilsier det. Hvorfor kan en ikke velge å være troverdig, ærlig, ekte og lojal mot sine følgere? Være opptatt av godt innhold fremfor trafikk, selvom jeg som blogger selv skjønner at de lever av trafikk. Men når dette går ut over alt annet så er det meg uforstående at de ikke velger en annen strategi.

For mennesket Anna virker som ikke har det greit. Hun sliter med å hode tritt med alt dette slik det fremstår og evner ikke å skille hva som er bra og ikke for henne som menneske og merkevare. Merkevaren hennes  som hun kunne være i ferd med å bygge til et folkelig produkt. Kunne blitt forsterket med deltagelse i Skal vi danse (selvom det nesten bare er oldiser som ser på) men nå har hun trukket seg derfra. I sum blir alt dette for mye for et enkeltmenneske og det har jeg null problemer med å forstå. Hvem kan hjelpe? Ønsker de hjelp? Forstår de at innen kort tid revner hele luftslottet og all troverdighet?

Det er viktig å tenke på de som skal kjøpe innhold via ens sosiale medier kanaler. Eller via såkalte influencere. Ingen ønsker å knytte sin merkevare til en annen merkevare som ikke er troverdig og her forstår tydeligvis ikke blogger og hennes team omfanget. Hva skal de leve av når all troverdighet er borte? Når grunnmuren faller sammen og luftslottet ramler? Jeg kan kun anbefale de å kontakte en rådgiver som kan hjelpe de med litt strategi for hvordan de skal opprettholde dette og snu skuta før Anna ramler helt sammen. Dette kaoset unner jeg ingen. Lykke til!

Følg meg daglig på snap: @trinegrung

Når en mister all troverdighet.

Jeg skal formulere meg forsiktig i dette innlegget og vil starte med å si at jeg skriver kun med omtanke for en medblogger. Det er ment som et vennlig klapp på ryggen og digital omtanke, rett og slett. Mange av mine lesere vil nok stusse over hvorfor jeg gir Anna Rasmussen oppmerksomhet, men når vennlige kommentarer slettes, en blokkeres fra hennes Facebookside uten grunn, en blogger sensasjonsoverskrifter uten sammenheng med innlegg, tilsynelatende "lurer" sine lesere, da tenker jeg at jeg tyr til min blogg for å hjelpe henne sortere litt tanker. Anna blogger altså på blogg.no sin plattform og kjennes for mange på nettet som Mammaen til Michelle. Hun har over 130 000 følgere på Facebook, over 300 000 følgere på Instagram, samt mange tusen daglige lesere av sin blogg. Ifølge blogglisten.no, hvor hun nesten hele tiden topper listen, vil jeg si på generelt grunnlag hun har omtrent 60 000 daglige lesere, men betydelig flere daglige sidevisninger av sin blogg.

Igår trakk Anna seg fra Skal vi danse og dette skaffet henne betydelig trafikk siden alle medier skrev om saken samt linket til hennes nettsider. Som du igjen kan se av trafikken. Betydelig økning det siste døgnet, som igjen gir penger i kassen. Men det er nok ikke trafikk hun tjener mest men kommersielle samarbeid med aktører som profilerer seg via hennes nettsider.

Hun er på nettet viden kjent for å skrive overskrifter som ikke alltid helt henger sammen med innholdet. Genialt, vil mange si, tabloide mediehus lever jo av å skape klikkbare overskrifter, men som blogger hvor mennesket henger tett sammen med merkevaren blir dette noe som er i ferd med å ødelegge hele hennes troverdighet.

Dette er en såkalt rosablogger, ergo hun skriver dagbok på nett om seg og sitt liv, og målgruppen er jenter/kvinner alder ung---> rundt 25 år vil jeg tro, selvom det garantert er flere voksne som og leser hennes innlegg. Hun har tre barn, som hun virker veldig engasjert og dedikert i å følge opp, men likevel fremstår det som mye kaos rundt henne og derfor synes jeg hun fortjener en tilbakemelding.

Igår ble det fra hennes Facebookside linket til et innlegg hvor hun forteller at hun trekker seg fra Skal vi danse. Jeg kommenterte en vennligsinnet og hyggelig melding under som medførte at den ble slettet, samt jeg ble blokkert fra siden. Det i seg selv betyr lite for min del, selvom jeg ikke helt forstår hvorfor. Ikke et slemt ord, kun en kort hilsen som sa noe om å roe ned og ha fokus på seg og barna, og at alt ordner seg til slutt. Jeg hadde en liten bemerkning om dette med store ord i overskrifter, som var det eneste som kunne tolkes noe negativt, men det var kun godt ment.

Det er omfattende å drifte hennes sosiale medier univers og det er mange meninger om henne, noe Kvinneguiden gjenspeiler. Hun evner å engasjere over en lav sko men troverdigheten hennes daler på alle måter.  Hun trenger tydeligvis digital hjelp i en eller annen form, for om hun har tenkt å forsette å leve av bloggen sin er det rett rundt hjørnet før hennes potensielle samarbeidspartnere bør vurdere å trekke seg fra alt samarbeid. Det er kun fokus på å trigge trafikk, null troverdighet i innholdet hun skriver og dette fremmer ingen merkevarer.

Men vet Anna dette selv?

Det er vel det jeg egentlig undrer meg litt over. Er hun klar over hvor skadelidende hennes blogg er i denne sammenhengen? Er det kun fokus på trafikk og drama så vil dette luftslottet snart ramle fullstendig sammen. Det går fra bryllup til avlyst bryllup, fra flytting til ikke flytting, fra leie/kjøpe leilighet til ikke, flytte barn eller ikke flytte barn, og sånn holder de på. Det er hun og hennes (kanskje) kommende mann Jan (far til hennes siste barn) som drifter det hele.

Det er ikke et ord som fremstår troverdig og jeg skjønner dette er vanskelig for de å håndtere. De sier mye av innholdet er underholdning men dette klarer de tydeligvis ikke å skille i sine andre sosiale medier kanaler. Og når ble det greit å bruke uskyldige barn i en slik underholdningssammenheng? Det er det ikke for min del og jeg har selv valgt å holde barna langt unna både blogg og andre sosiale medier til de ble store nok til å bestemme hva som er greit og ikke.

Jeg tror Anna og hennes lille team trenger hjelp til å forstå hvor mye de er i ferd med å ødelegge ved å publisere på den måten de velger å gjøre. All trafikk er ikke god trafikk, selvom bank-kontoen tilsier det. Hvorfor kan en ikke velge å være troverdig, ærlig, ekte og lojal mot sine følgere? Være opptatt av godt innhold fremfor trafikk, selvom jeg som blogger selv skjønner at de lever av trafikk. Men når dette går ut over alt annet så er det meg uforstående at de ikke velger en annen strategi.

For mennesket Anna virker som ikke har det greit. Hun sliter med å hode tritt med alt dette slik det fremstår og evner ikke å skille hva som er bra og ikke for henne som menneske og merkevare. Merkevaren hennes  som hun kunne være i ferd med å bygge til et folkelig produkt. Kunne blitt forsterket med deltagelse i Skal vi danse (selvom det nesten bare er oldiser som ser på) men nå har hun trukket seg derfra. I sum blir alt dette for mye for et enkeltmenneske og det har jeg null problemer med å forstå. Hvem kan hjelpe? Ønsker de hjelp? Forstår de at innen kort tid revner hele luftslottet og all troverdighet?

Det er viktig å tenke på de som skal kjøpe innhold via ens sosiale medier kanaler. Eller via såkalte influencere. Ingen ønsker å knytte sin merkevare til en annen merkevare som ikke er troverdig og her forstår tydeligvis ikke blogger og hennes team omfanget. Hva skal de leve av når all troverdighet er borte? Når grunnmuren faller sammen og luftslottet ramler? Jeg kan kun anbefale de å kontakte en rådgiver som kan hjelpe de med litt strategi for hvordan de skal opprettholde dette og snu skuta før Anna ramler helt sammen. Dette kaoset unner jeg ingen. Lykke til!

Følg meg daglig på snap: @trinegrung

Kjære politikere, hjelp oss å forstå!

Det er valgkamp og haner og høner børster sine fjær til kamp. Våre folkevalgte politikere børster støv av sine taleevner og går noen viktige måneder i møte. Måneder hvor de skal overbevise deg og meg om at de er de beste til å lede landet vårt. Og nå viser det seg at hele 30% av befolkningen ikke forstår hva de sier. Les artikkelen her.

Jeg er en av de som ofte sitter og tenker hva er det du prøver å fortelle meg nå kjære politiker, hvorfor gjør du det så vanskelig? Hvorfor kan du bare ikke fortelle meg hvordan det du prøver å si vil påvirke min hverdag? UTEN å pakke det inn i din kommunikasjonsrådgivers flotte ord!

For det er jo ofte her det feiler? En kommunikasjonsrådgiver skriver, en politiker videreformidler en annens ord og prøver å gjøre det til sitt eget? Valgkampen ender ofte opp i å bli en diskusjon politikerne seg imellom og en hakkekamp om hvorfor andre partier feiler og hva de love å gjøre bedre.

Det enkle er ofte det beste, og i denne form for kommunikasjon. Det eneste jeg er opptatt av er hvordan din politikk skal endre og gjøre min hverdag for meg, mine barn, min familie og jobb bedre. Gjør det enkelt. Se meg, forstå meg og så snakk til meg. Da er jeg solgt og vil stemme på deg. Dere kommunisere på en måte som ikke inkluderer meg og da faller jeg fra. Jeg er ganske sikker på at i Norge vil de fleste politikere evne å ta vare på våre ressurser, nå snakker jeg om hvordan de kommuniserer for å nå folket.

Jeg synes det var deilig å lese at jeg ikke var alene om dette og håper deres kommunikasjonsrådgivere tar dette innover seg. Dra talene ned til folket, kom med gode eksempler på hvordan det du ønsker å gjennomføre vil endre min hverdag til det bedre...da er jeg med. Definer målgruppen til den minste detalj og snakk til meg. Om jeg som kvinne midtveis i livet med barn og jobb er målgruppen din.

Men det er vel her problemet oppstår,  dere skal nå så mange. Men vi er alle mennesker med hverdager, uansett utdannelse og rang, så hold det enkelt. Det har jeg tro på. Lykke til med årets valgkamp og husk viktigheten av nyhetsbrev, Facebook, snapchat og instagram. Det er der jeg er og ønsker å høre deg snakke til meg!

Jeg er @trinegrung i alle kanaler om du vil følge meg på snap eller instagram. Facebooksiden min finner du HER.

En leppe til besvær

Idag står Therese Johaug rakrygget i retten og saken dekkes som om det skulle vært terrorhandlinger involvert. Det sendes direkte i alle kanaler og interessen rundt henne koker. Skistjernen vår legges under lupen og dette vekker interesse både nasjonalt og internasjonalt. Svenskene er sikkert godt representert og lager sensasjonsoverskrifter som det igjen blir saker av. Hvor mye spalteplass skal en leppe få? Hvor viktig er dette, sånn egentlig?

Jeg kjenner jeg er lei av saken før den har fått to streker under svaret. Jeg forstår selvfølgelig alt det rettslige rundt "problemet" men hva i alle dager skulle dama gjøre? Legen sier ta salven og når den foreligger, skal hun da google selv for å finne svar om den er lovlig? Har du sett leppen hennes?

Bilde lånt fra NRK http://www.nrk.no/sport/ny-skandale-i-norsk-langrenn-1.13176981

Bilde lånt fra NRK http://www.nrk.no/sport/ny-skandale-i-norsk-langrenn-1.13176981

Jeg hadde smurt på alt for å slippe å ha det sånn og har selv opplevd mye problemer med huden. Jeg er ikke toppidrettsutøver, men hun er ikke mer enn et menneske. Har hun andre stoffer i kroppen som eventuelt kan fremme hennes presentasjoner? Vil denne salven gjøre at hun går fortere på ski ved å smøre litt på leppen? Kanskje de var så "smarte" at de tenkte at nå har Therese dette stoffet i kroppen så nå kjører vi på med litt ekstra godsaker?

Jeg tviler og kjenner jeg blir helt matt på hennes vegne. Det blir så mye og så omfattende at jeg svetter oppover bare ved tanken. Jeg vil bare sende Therese litt styrke i dag og vit at det garantert er mange som tenker som meg: Du kommer tilbake og knuser alle, nok en gang. IKKE gi deg og hold hodet hevet.

Jeg leser det er snakk om 13 nanogram per milliliter av stoffet hun hadde i kroppen, altså ikke mye, og at hun bør utestenges i 14 måneder.

Til Therese: Nå har du litt over et år på å trene deg steingod igjen Therese, om dette skulle bli dommen. Jeg kommer ihvertfall til å sitte benket når du igjen briljerer i sporet, for jeg er 100% sikker på at du kommer mye sterkere tilbake. Lykke til de neste dagene, vi er mange som tenker og heier på deg! På med gulljakken og vis deg som den du er. En av landets sterkeste idrettsutøvere gjennom tidene og jeg har utrolig med respekt for deg!

Jeg sluttet å lytte til MEG

I løpet av mine 13 års digitale reise har flere eksperter innen kommunikasjon kommet til meg med råd og vink. De aller fleste mente det godt. De har fulgt meg i sosiale medier, lest det jeg har skrevet og publisert, og dermed gjort seg opp en mening.

Mange mente jeg måtte snu bloggingen min, redusere mitt personlige preg på den og være mer businessorientert. Fokuset på hverdagstrivielle saker burde fjernes og jeg burde kun fokusere på kunnskapen min. Da ville jeg fremstå mer troverdig, seriøs og ikke minst ville det skaffe meg flere kunder. Kunnskap, kunnskap og atter kunnskap. Fjerne alt som trinegrung.no var og gjøre den helt om.

Lyttet jeg til de? Ja. Dessverre. Altfor mye.

Hvor mange blogger leser jeg selv som kun er kunnskapsbasert? Null. Hvor mange av disse ekspertene som nå finnes innen sosiale medier synes jeg gjør det sånn jeg ville gjort det?  Ingen av de. Noen av de kommer nå med nettkurs. Velkommen etter, kjekt dere er i gang. Jeg mener det ikke slemt men ser tilbake med tristhet. Fordi jeg lyttet og endret.

Jeg endret det min magefølelse sa meg om sosiale medier og synlighet. Mistet fokus. Mistet gnisten rundt dette jeg elsker og mistet på mange måter meg selv. Ikke greit på noen måter og noe jeg angrer veldig på. Aldri skal jeg la noen gi meg råd som ikke samkjører med min magefølelse igjen. Aldri. Alle mente det godt, må sies, men det som blir feil er når en lytter til andre og ikke det en selv faktisk vil og mener er riktig. Riktig for meg.

Jeg er ingen ekspert på sosiale medier. Jeg har ikke alle svarene. Men jeg er en ekstremt ivrig bruker som elsker å formidle, engasjere og motivere andre. Det er min pasjon. Det er det jeg elsker. Og når jeg er meg så funker bloggen, ikke når jeg prøver å være noen andre forteller meg jeg må eller bør være.

Jeg er bra nok akkurat som jeg er. Og her er dagens litt vink til deg som leser.

Du må heller aldri la noen andre fortelle DEG noe annet. Det er så mye meninger om alt men om DU brenner for noe, om DU engasjeres av noe så stå for det. Lev det og vær deg selv. Med en gang noe ikke er ekte lenger, så merker andre det. Lesere, følgere, venner, alle. Derfor er det vesentlig med åpenhet og ekthet i sosiale medier, og som bedrift. Det treffer.

De som ga meg disse rådene mente det godt, det må sies. MEN, de så ikke meg! Hvem jeg er, hva jeg står for og mine verdier. De spurte meg ikke hva jeg ville med bloggen, hvem målgruppen var og hvorfor jeg blogget. De mente bare masse om innholdet.

Jeg er ikke opptatt av kunnskap, av titler og ytre styrte såkalte viktigheter. Jeg lytter til magefølelsen og meg selv. Og står sterkt i at jeg er GOD NOK. Som den kvinne jeg er,  som våger. Som vil. Og er på vei. Som alltid.

TAKK for at du leser. TAKK for at du deler. TAKK for at jeg får leve min digitale drøm. Endelig er jeg tilbake, som meg.

Om det betyr at jeg vil ha blomsterkrans på hodet på et bilde, vel så har jeg det. FERDIG snakka.

Om det betyr at jeg vil ha blomsterkrans på hodet på et bilde, vel så har jeg det. FERDIG snakka.

KRONIKK NRK Ytring

Er det lov å slappe av litt i jula?

Hva skjedde egentlig med julen fra min barndom? Atmosfære fylt av gode lukter, julemusikk, repriser på TV, den plagsomme, men viktige, ventingen på pakkeåpning samtidig som julefreden senket seg.

Smak litt på den setningen: Julefreden senket seg….

Føler du at ting senker seg inn mot jul? Jeg føler min barndomsjul er erstattet med en politisk korrekt jul, hvor vi skal overgå hverandre i hvor flinke vi er til å feire, hvor fine hjem vi har og ikke minst hvor riktig mat vi spiser.

Jeg kjenner jeg blir matt når jeg leser hva Nationen (Trur det var NTB som hadde det først, men det kan eg sjekke og legge inn rett lenke) kan fortelle oss om Utenriksdepartementets julebord i år :

«For å feire klimaåret serveres en treretters vegetarmeny. Meld fra hvis du ønsker kjøtt som hovedrett» er beskjeden gjestene har fått.

Både Utenriksminister Børge Brende (H) og Europaminister Vidar Helgesen (H) går for vegetaralternativet, ifølge arrangementskomiteen.

Børge Brende ser ut som han kunne trenge noe å glede seg over og jeg lurer på om han gleder seg til «Tofu Ribbe» med soyapølser til jul ? Er Børge veganer så er det jo flott, men er det slik at man må droppe norske mattradisjoner for å være politisk korrekt og miljøbevisst?

Hvem fant på at jula skulle bli en ny arena for å gi folk dårlig samvittighet? Nå skal vi ikke strekke til her heller!

Superflott at du har tid til å stæsje opp familien, ta dem med til fotografen og pr post sende de lekreste julekort. Jeg setter stor pris på å få kortet, men føler samtidig at dette er enda en ting jeg burde ha rukket innen julen setter inn.

Vi må ei heller glemme alle de obligatoriske lagene en må ha med seg. Hvem i alle dager sier at adventstiden skal feires med rakfisklag, pinnekjøttlag, jobbens julebord, jentenes julebord og guttas julebord? Helsiken, det er ikke rart samtlige av oss triller inn i Januar!

Det er trendy å ha fulle helger fram mot jul, og da bokstavelig talt fulle for nordmenn er ikke akkurat kjent for å lukte på korken. De fleste snakker om hvor lite tid de har i adventstiden og jeg tror jammen de har mistet helt evnen til faktisk å sette grenser for seg selv og egen helse. Si Nei, rett og slett.

Damer, vi skal bake. Helst mye. Hele 7 slag. I tillegg til å se veltrente ut mens vi baker skal kakene fylles med økologisk mel og stevia. Sukker og hvetemel er helt ut og ifølge alt en kan lese i mediene kan en nesten bli alvorlig syke av inntaket, så her må en passe på. Det er jammen mye å tenke på dette og det er ikke rart vi er slitne når lille julaften kommer.

Som om ikke alt dette var nok så har julen og kommet på sosiale medier. Jeg elsker sosiale medier og lever mye av livet på nettet. De nye kanalene skaper nye tradisjoner.

Vi kan dele julefeiringen med alle vennene våre, de vi gikk i niende klasse med, han en møtte på et nachspiel for to år siden og alle de andre på Facebook som ser ens innlegg.

Selvom jeg lever av sosiale medier så bryr jeg meg fint lite om hvordan akkurat din fantastiske jul er i et helt sikkert nystrigla, nyvaska og supertrendy innreda hjem. Alle får ikke et velstylet hus som Caroline Berg Eriksen aka Fotballfrue og ei heller kan lykken defineres utifra hvordan en har det rundt seg. Det er det som skjer på innsiden som er vesentlig. Hvordan står det til hos deg? Min oppfordring blir derfor å legge vekk nettbrett og mobiler og konsentrere seg om dem som faktisk er i samme rom som en.

Jeg vil slå et slag for en jul som er bra nok ! En jul som ikke defineres av hvor dyre gaver du gir bort, av et hjem som kunne sklidd rett inn i et interiørblad, av mat som du kjenner oppvekstvilkårene til.

Jeg vil spise kjøtt uten å bli minnet på at det er lite miljøvennlig og jeg vil spise småkaker…..masse småkaker, uten at jeg må tenke over de hersens kaloriene eller antall gram med sukker. Eller at de skulle vært laget økologisk og kortreist.

Det er lenge til bikinisesongen selvom alle magasiner skal minne oss på det fra Januar! Så forutsigbart og kjedelig at en kan sovne av mindre. En ruller inn i januar med de samme forsidene hvert eneste år: SLIK går du ned i vekt!

Jeg vil gi gaver, ordentlige gaver, som ikke måles på pris. Ikke sånne jeg har laget selv, de kreative evnene fikk jeg aldri, ei heller en Geit i Peru eller kladdebøker til en skoleklasse i Ghana. Geit og kladdebøker vil jeg gi en annen gang, bare ikke på julaften.

Det må være lov og greit å kjøpe noe fint til en venn eller familiemedlem, uten å tenke på overforbruk og alle som ikke får det samme.

Håper alle dere supermenn og superkvinner får en riktig god adventstid og jul, senker skuldrene og tenker at god julestemning er det lov å få av gode lukter, julemusikk, repriser på TV og la barna vente på pakkeåpning…og det er faktisk bra nok. Du trenger ikke være politisk korrekt i tillegg.

Hele kronikken ble skrevet i sin helhet på NRK YTRING og ble underbygget med denne artikkelen.

Anita Krohn Traaseth er ikke selvopptatt

Hun er øverste sjef i Innovasjon Norge. Hun snakker høyt og gjerne offentlig. Fronter seg selv og bedriften hun representerer. Hun blogger (jeg hjelper deg gjerne med nytt design Anita for det trenger du), skriver bøker, er mor (til fler), bruker sosiale medier, byr på seg selv og sine meninger.

Anita Krohn Traaseth er dama med stor D som vi andre mister litt munn og mæle av. Hun får tid til alt. Men ikke å trene da. Det gir hun ikke rom til så jeg lurer veldig på om hun i det hele tatt spiser for hun er veldig slank! #spøk for de som ikkje tog an.

Nå har hun i all offentlighet blogget om interne konflikter og svertekampanjer, hvor hun blir beskyldt for å henge ut ansatte :

Er det noen som bør løse konflikter på hjemmebane, så er det toppledelsen. Å gå offentlig ut mot egne ansatte er noe du sparer til selvbiografien 10 år etter at du slutter i stillingen. Det er ikke noe du gjør mens du sitter i sjefsstolen - hilsen Thorleif Solstad, karriereekspert og partner i Solstad Gruppen.

Nok en ekspert fikk sine 15 minutter i E24 og journalisten har sikkert satt det meste på spissen, som de pleier å gjøre. Men er Anita selvopptatt eller er hun kun en leder som følger med i tiden? Hun bruker sosiale medier og selfies er en stor del av dette. Hun bruker Instagram, Twitter, Facebook. Hun blogger og bruker sitt eget navn, virke og sine egne meninger. Hun tørr å gå nye veier. Er hun ikke da en leder å følge mer enn en å henge ut?

Jeg har ikke en gang tenkt at hun er selvopptatt og jeg har fulgt henne lenge. Hun bruker sosiale medier som de aller fleste gjør og ihvertfall den "nye" generasjonen, som nå har blitt denne generasjonen.

Eksperten forsetter:

– Hun er helt ekstremt opptatt av å profilere seg selv. Jeg tror aldri jeg har sett en norsk leder bruke media så intensivt og ustoppelig.

Men er ikke det en bra ting? For å sette agendaen, være en synlig og tydelig leder, som tørr å mene noe, er sterk og viser rett rygg? Jeg er nå selv ganske møkkalei eksperter som mener bastant om noe han ikke har peiling på. Sosiale medier forstår han ikke med slike utsagn og morgendagens ledere går garantert heller i Anita sine fotspor enn hans. For de har vokst opp med hvordan sosiale medier brukes og vil garantert ikke lette et øyebryn over en leder som "står på en Idol scene".

Foto: Agnete Brun

Innlegget ble og publisert i etterkant hos Dagbladet HER.

GRUSOMME avisoverskrifter

Idag skal jeg kjøpe VG og jeg kan virkelig ikke huske sist jeg gjorde det. Kjøpte en papiravis. Det er ikke på grunn av denne saken i seg selv, for den er helt jævlig, men fordi jeg kjenner jeg blir glad for bransjen sin del  når de avdekker viktige samfunnsrelaterte saker. SLIK må avisene tenke.

KAN DE IKKE DRITE I DET SOM IKKE ER VIKTIG???

Hver eneste dag klikker jeg inn på ulike nettaviser. Jeg kjøper av prinsipp ikke papiraviser lenger og jeg vet det blir litt som å kaste stein i glasshus. Først hylle god journalistikk og så ikke betale for den når vi ser viktigheten av den.

MEN.

Det er så mye annet tull i avisen som IKKE jeg trenger. De fleste saker er bare tull og oppspinn. Oppringte eksperter som skal mene noe som overhode ikke har betydning for deg og meg. Tullete kjendissaker som er med på å ødelegge verdensbilde på mange måter. Dustete sofaintervjuer som handler om bare fjas og som er revnende likegyldig for deg og meg.

Jeg ble stolt på vegne av VG som har avdekket denne viktige saken og endelig kjente jeg en viss glød for bransjen. Rart å si jeg ble stolt siden jeg ikke jobber der, men fordi jeg brenner sånn for dette. Det er så viktig at de viktige sakene avdekkes og ikke disse idiotiske klikksakene hver eneste dag.

Hadde dette vært fokus i enhver redaksjon, å komme tilbake til kjernen av det som opprinnelig gjorde at de begynte som journslister.....da kan jo bransjen reddes. Folk vil ha dette. IKKE alt det andre fjaset dere leverer hver eneste dag. Hvorfor er det ingen som tørr å satse mer KUN på seriøse saker?

LES HELE SAKEN I DAGENS NETTUTGAVE  AV VG: HELT GRATIS. 

Jeg har  i over 2 år jobbet med en omfattende nyhetssak på vegne av en god venn av meg, men vi blir hele tiden møtt av "det er ikke midler til å jobbe videre med saken, den er for omfattende". Det er så trist for det er da sakene er viktige å jobbe med, selvom de er omfattende. Jeg håper at vi slipper alle klikksakene fremover og at det satses mer på samfunnsviktige saker.

Hilsen ei som da gledelig hadde blitt + abonnent, men enn så lenge gidder jeg ikke å betale.

Bilde 02.06.15, 06.49.55

Bilde 02.06.15, 06.49.55

LEI AV Å BLI LURT!

Dette er det viktigste blogginnlegget jeg har skrevet noensinne, tror jeg. Dette fordi jeg brenner like mye for emnet som initiativtakeren min gode venninne Dora Thorallsdottir. Dora ønsker at reklame SKAL merkes når noe har blitt gjort med bildet, og at det skal lovfestes. Derfor en UNDERSKRIFTSKAMPANJE. Er ikke det FANTASTISK!?? For en god ide!

Dora er relajonsterapeut og driver Relasjonssenteret sammen med sin mor. Hun er en ressursperson av de sjeldne. Morsom og genuint ekte på alle måter som igjen byr på seg selv mer enn noen andre jeg kjenner. For en god sak.

ingen liker å bli lurt 2

ingen liker å bli lurt 2

Det er litt av noen krav reklamen i dag stiller til oss kvinner om hvordan  den ønsker at vi skal se ut. Ille! Dette har ødelagt for så uendelig mange og det er virkelig på tide at det skjer en endring. Alle må ta sitt ansvar, og da mediene like mye som bloggere. Det er viktig at DU og JEG engasjerer oss i dette, som faktisk kan få betydning veien videre og for selvbilde for våre barn og fremtidige barnebarn.

SIGNER KAMPANJEN, KLIKK HER, FOR AT DETTE SKAL BLI LOVFESTET! 

Den neste generasjonen skal slippe å bli lurt av den hersens reklame som viser kropp som ikke er ekte, og bildene MÅ merkes om de har blitt behandlet. Om dette blir lovfestet så skjer det. Dette er et samarbeid som Dora har med Norske Kvinners Sanitetsforening, og er ikke et kommersielt samarbeid. Ene og alene for å fremme et VITKIG budskap.

Håper ALLE bloggere kan støtte en god sak i dag og gjøre det GRATIS! Jeg oppfordrer Caroline Berg Eriksen, Ida Wullf, Mammaen til Michelle, Sophie Elise, Komikerfrue, Andrea Badendyck med flere om å engasjere seg og dele videoen herfra til månen.

Ingen liker å bli lurt

Ingen liker å bli lurt

Dora er nydelig, jeg tror jeg elsker henne for at hun fronter noe slikt som er så viktig. En ufattelig KUL dame som jeg setter veldig høyt. Jeg er heldig som får jobbe med Relasjonssenteret som gjør en viktig jobb for mennesker. Når Dora fortalte meg om dette samarbeidet hoppet jeg i taket av begeistring og håper du gjør det samme!

DEL INNLEGGET VIDERE! 

Makten sitter på nettet og ALLE må signere. Mailen din blir IKKE brukt til annet enn å registrere din stemme. KLIKK HER!

ingen liker å bli lurt 3

ingen liker å bli lurt 3

Rødt i glasset på Facebook

Det er en farlig trend når hele Facebook, etterfulgt av Snapchat (trinegrung er meg om du vil følge meg), viser til at "rødt i glasset fordi jeg fortjener det" er greien for å kose seg og roe ned. Hva sier dette om dagens samfunn? Er en vellykket fordi en heller i seg noe alkohol? Er livet bedre da? Hvorfor skal alkohol være prisen på "a job well done" eller noe i den retningen?

Jeg liker det ufattelig dårlig.

Alle tar seg en fest, undertegna inkludert, men nå må denne trenden snu med at vi fortjener alkohol fordi noe skal feires. Det er rett og slett for dumt! Dessverre frykter jeg trenden bare vil å øke i omfang siden vi spiser mer, handler mer og ikke minst drikker mer.....tenker vi over dette i hverdagen eller bare godtar vi tingenes tilstand og tenker vi fortjener det?

Jeg tenker mye på det og gjør meg mange tanker rundt dette.

I går var jeg samlet hos gode venner og vi snakket om sosiale medier og dette "rødt i glasset" fenomenet. Er du venner med dine barn på Facebook eller Snapchat? Hvilket signaler sender du dem ved å legge ut at dette er kosen, slik roer du ned, dette er livet? Alkohol. Tenker du over det om du legger ut slike bilder?

Jeg kjenner jeg blir provosert av det på mange måter. Jeg legger ut mye rart jeg og, men da mest ironi på egne vegne. Min sønn, og tidvis datter,  skjønner ikke noe av og det er helt ok, for det går utover meg, ikke dem. At jeg dummer meg ut og ironiserer med meg selv, mener jeg. Men de er veldig klar på hvor jeg står i forhold til alkohol og fest.

1468671_10152713815206017_7631808735780208024_n

1468671_10152713815206017_7631808735780208024_n

Men å fremme vellykkethet og at den måles med alkohol i den grad mange gjør er ikke greit. Det er nok mange årsaker til det, og hva "naboen" måtte tenke er nok mer inngrodd i oss enn vi liker å innrømme. Jeg heier på at vi DRITER mer i hva andre måtte mene og står for den vi er. Men når det kommer til alkohol er det visst synonymt med vellykkethet siden "alle" legger ut bilder av det?

Skoler begynner i hele landet i disse dager og hva er det med universiteter som starter med en og en halv uke med fest HVER DAG for å feire at skolen starter? Alkohol, alkohol, alkohol. Vet vi hvordan vi har det kjekt uten lenger? Hvorfor må vi drikke hele tiden?

Kos deg med en fest, men nå er det mengden av festligheter jeg blogger om og bilder som postes over alt. Fordi du fortjener det?

Skru ned tempoet, hele verden trenger ikke vite det!

Følg meg gjerne på Snapchat. @trinegrung er meg der som i alle andre kanaler.

Lykkelig gift?

Tidligere denne uken skrev jeg et blogginnlegg om fokuset i dagens samfunn, etterfulgt  med et annet innlegg om overfladiske mennesker, og dette blir en slags oppfølger. Jeg forstår virkelig ikke denne utviklingen. Hvem er det vi skal imponere?

Det ene bryllupet etter det andre ønsker å overgå hverandre i overdådighet. Bedre mat, finere kjole, mer som skjer, gjerne invitere 100 stykker på festen i utlandet, helikopter, fotograf, luksusinvitasjoner og overdådige kaker. Jeg skjønner det virkelig ikke, gifter en seg ikke for hverandre og ikke gjestene?

Det siste nye er at begravelser overtar! I alle dager? Kjære mine nærmeste: jeg ønsker KUN noe enkelt, ikke noe pompøst tull! MEN spill HØY musikk og den skal sønn og datter velge. IKKE sippemusikk, for jeg har levd livet!

Jeg er over snittet lite opptatt av det ytre og pynting på fasaden, det ligger ikke for meg og jeg vet jeg sier det er ikke nødvendig litt ofte. Setningen som flere rundt meg rister litt på hodet av, men samtidig er det mye vi gjør i dag som strengt tatt ikke er nødvendig.

Når jeg skal på besøk til venner så trenger jeg ikke fancy tre-retter, hvit duk og dyr champis. Jeg forlanger kun masse latter og gode samtaler. At de ser meg og at jeg får muligheten å se de og hvordan de har det. For uansett hvordan en vrir og vender på det så er alt det andre en innpakning som ikke betyr en shit. Nada. Null. Ingenting.

Det er menneskene som betyr noe og finn trygghet i det. At du er god nok som du er og alt det andre er en ytre fasade som i den store sammenhengen blir intetsigende og uvesentlig. Ikke gjør noe for å imponere andre, for hvis vi virkelig spør oss selv kvinner så er det venninene vi styrer for, ikke sant? Mennene legger ikke merke til det og bryr seg fint lite om det. Innse det og vi kommer lengre.

Bloggere er med på å dyrke denne trenden da mange av de er utrolig opptatt av hus, hjem, flotte kaker, dyre reiser, dyre klær med mer. De unge føler de ikke lever opp til bildet som mange (langtifra alle) bloggere maler og dermed føler de seg mislykket. Husk det toppbloggere! Mange fortvilte foreldre der ute som ikke har råd til alt det dyre dere pusher på leserne deres.

Derfor ligger det et ansvar i det å blogge, det å ytre seg på dissse www sider som folk besøker rundt på nettet. Vær ekte, vær deg selv og gjør kun ting for å imponere DEG selv. Da skal jeg love deg at det flotte smaker mye bedre- god dag videre uten det falske ytre.

trine grung 196 15

trine grung 196 15

Et overfladisk samfunn?

Igår skrev jeg et innlegg om foreldre som må skjerpe seg. Om ungdom som er på utur og folk som trener seg fra mål og mening. Et litt sint innlegg som vakte enorm interesse. Det var SÅ mange som var enige i det jeg skrev, i det de leste innlegget, men det interessante er jo hvem som faktisk tenker over tingenes tilstand og gjør noe med de!

2015-06-17 05.47.30

2015-06-17 05.47.30

Jeg sier ikke at vi alle skal bli Steve Jobs, men det er ytterst få som endrer vei og begynner å leve annerledes enn det de gjorde i går. Det gjelder for så ufattelig mange aspekter av livet. Om det er for helsen vår sin del, jobbmessig, oppdragelse av barna, trening, slanking, vennskap som tapper en for energi.....vi mennesker er vanedyr og vi blir ved vår lest. Veldig ofte. Dessverre.

Endring krever mye.

Endring krever mot, evnen til å ta tak i ting, se fremover og ikke bakover, det krever stayerevne når tingene butter i mot. I det hele tatt så krever endringer mye av oss. Veldig mye.

Men tenk over hvor ofte du leser noe, blir inspirert av noe, engasjeres av noe, uten av en faktisk gjør noe med det. Som innlegget mitt igår. Det engasjerte, det inspirerte, mange delte og kommenterte. Men tar du tankene med deg i dag? Det du var enig i?

Respekt

Jeg får så ufattelig respekt for mennesker som faktisk gjør endringer, som står imot og reiser seg. Vender et annet skinn til og ikke gir seg. Det er noe av det som driver meg mest av alt. Søken etter endring og i det ligger det mye innovasjon.

Jeg elsker endringer og frykter de aldri. Endringer gir meg enerig men jeg tror alt handler om hvordan du velger å se på tingene. Hvis du velger å møte endringer med frykt så blir ikke endringene en bra opplevelse. Prøv å omfavne de for da kommer du mye lenger. Tror jeg.

trinegrung trener

trinegrung trener

Alle vil blogge?

Det er så mange som mailer meg om dagen og lurer på dette med blogging. De vil lage sin egen markedsplass for seg og sitt, og de vil tjene penger på det. Fort. Helst i går. Uten en plan, ingen tanker rundt hva de skal blogge om , bare kjøre på. Opptatt av lesertall og hvor mange som ser det de gjør. Det er det viktigste.

Kjekt med mange lesere, men det er IKKE viktig hvor mange lesere en har.....blir det fokuset kan en fort bli utslitt. Leve av lesertall er meget krevende og krever  mye trafikk.

Der var jeg selv så jeg forstår hvorfor fokuset blir som det blir. Jeg begynte der for 14 år siden og lenge var det fokuset. MEN jeg har lært og jeg ønsker at andre skal lære av mine feil. Det er IKKE viktig hvor mange som leser men at de som leser er dedikerte lesere, får innhold de liker, samt at en lager innlegg som treffer sine lesere. Sin egen målgruppe.  Jeg liker ikke fagbloggere selv og derfor gikk jeg vekk i fra å skrive masse om sosiale medier. Jeg leser flest personlige blogger der jeg blir kjent med menneske, mer enn de som kun skriver om emner.

Det er det "ROSA" som er den nye vinen. Det er de som deles videre og skaper engasjement. Det er de som får faste lesere.

2015-06-16 18.24.02

2015-06-16 18.24.02

Jeg har lang erfaring som blogger og har brukt timer på mange bloggere som i dag er toppbloggere. Jeg har kun et ønske og det er at mange skjønner verdien av dette med innhold. Ikke at en MÅ spisse seg på tema, for det er som oftest de medmenneskelige sakene som treffer oss som deles videre av mange, men det er viktig å ha en plan. 

Skal du blogge så er dette noen ting du MÅ tenke gjennom:

  • Hvem ønsker jeg og nå?

  • Hva ønsker jeg å dele med dem?

  • Hvorfor?

  • Hva skal jeg med bloggen?

  • Hvorfor skal noen dele innleggene mine videre?

  • Hva er godt innhold for meg?

  • Hva er gode bilder?

  • Hva slags bilder skal jeg dele?

  • Hvordan skal jeg gjøre dette personlig uten å bli privat?

  • Skal jeg gjøre dette som hobby eller prøve å gjøre det til business?

Det er mange som "kopierer" det andre gjør og det funker sjelden. Finn din egen greie og din egen nisje. Gjør ting på din måte og la det være godt nok for deg. Alle starter et sted og jeg personlig var en elendig blogger for 14 år siden. Alt var feil og språket skikkelig ille. Jeg kunne ikke skrive og enda er det mange skrivefeil/kommafeil i mine innlegg. IKKE min sterke side men det har jeg godtatt. Jeg blir bedre hver dag.

2015-07-20 20.48.46-1

2015-07-20 20.48.46-1

Jeg tok tidlig et valg om at barna ikke skulle på min blogg og kan vel telle på en hånd hvor mange bilder det er av de på nettet etter 14 år. Dette er min greie og de trenger ikke å være en del av den. Altfor mange foreldre deler barna sine rått og jeg liker det dårlig. En gang eller to i året er helt ok men ikke månedlig. Det er nå min mening. Tanker?

SE GJERNE MITT BLOGGKURS HER.

Foreldre er dårlige rollemodeller

Det er mye fokus på mobbing i mediene om dagen og dette er et ufattelig viktig tema. Vi har mange tråkket i salaten når det gjelder kommentarer på nettet. Ingen er 100% uskyldige og det er litt av mitt poeng i dette innlegget. Hvordan skal vi kunne gjøre noe med dette når foreldre er dårlige rollemodeller? Alt starter med en selv!

Hvordan ønsker vi at barna våre skal opptre på nett? Hva ønsker vi skal være våre egne fotspor i sosiale medier? Alle disse som er såkalte nett-troll bruker mye tid på kommentarfelt i nettavisene....bør ikke avisene her vise ansvar? Mange barn/ungdom sitter og leser disse kommentarene og lærer da hvordan "en driver dialog som vokse" på nettet. Hvordan en skal slenge dritt og at dette er helt greit. Har de et filter som sier "dette er nett-troll" og derfor skal en ikke bry seg om det? Eller et humorfilter som sier "disse er humorister" og da er alt lov?

Nei, barn har ikke disse filterne og derfor må flere vise ansvar.

Mediene må ta sitt ansvar og se på hvordan de kan gjøre jobben sin på nett bedre. Overskrifter, saker og kommentarfelt. Hvordan kan dette endres for å være med å forebygge? Det er flott å lage store oppslag som driver mye trafikk, men i andre enden er det viktig å leve det en ønsker å endre selv.

De såkalte humoristene i landet vårt kan vist si hva som helst, for de er jo "bare morsomme" og ironiske hele tiden. Da er visst alt lov. Denne podcasten til Lisa Tønne og Sigrid B Tusvik er absolutt noe som bør gås etter i sømmene, for alt de driver med er ikke humor. De mobber og generaliserer i sine sendinger. Er dette en grei måte som foreldre å oppføre seg på nettet?

Se kommentareren her under. Den er direkt ufin og rette mot dette innlegget til Hans-Petter Nygård-Hansen.

Skjermbilde 2014-11-11 kl. 10.38.48

Skjermbilde 2014-11-11 kl. 10.38.48

Denne søledammen laget du selv Lisa, hva er problemet med å si beklager? Er du med dette en god rollemodell for dine barn? Ønsker du at dine barn skal legge igjen runke-kommentarer på nettet, Lisa? I tillegg får humoristen være en del av familieunderholdningen til TV2, som dermed kanskje går god for humoren som hun representerer ellers? Hun var dommer i Norske talenter. Prater hun slik som humorist rundt middagsbordet hjemme eller er det kun på nettet at denne dialogsformen er tillatt? Jeg lurer virkelig på det. Hvorfor er det så enkelt når vi er gjemt bak en skjerm eller mobil?

Skjermbilde 2014-11-11 kl. 13.08.56

Skjermbilde 2014-11-11 kl. 13.08.56

Vi har slengt med leppa alle mann på nettet, inkludert meg selv. Jeg har lært mye om hvordan god dialog foregår og ønsker å fremstå som en god rollemodell selv. Personlig kan jeg ofte bli provosert av ironien som liksom er en grei måte å "tulle" med folk på og må ofte selv ta meg i det. Mine barn er med meg i tankene og de følger med. Hva skriver mamma og hvordan driver mamma dialog?

Det er viktig når barna er online som de er i dag. Barna til Lisa og Sigrid leker kanskje forsatt i lekegrinden siden de ikke tenker på dette? Ja, jeg bruker dere to som eksempel for hvordan skal barn skille at det dere driver med er humor og ikke mobbing? Direkte oversatt til en barnemunn ville det ikke vært noen tvil om hva vi ville kalt dette. I en skolegård hadde en ALDRI tillatt en slik måte å "sparke nedover" på. Jeg bare nevner det.

Vi alle ønsker "et samfunn hvor alle er snille med hverandre", men dette skal ikke være enkelt. Uansett hvordan vi vrir og vender på det starter jobben hos DEG og MEG. Hvordan snakker vi til andre på nettet og hva gjør vi selv rundt middagsbordet hjemme? Hvordan omtaler vi andre og eventuelt tuller med personligheter i barns nærvær? Det er vi som voksne som skal skape holdninger slik at barna våre slipper å søke oppmerksomhet på negativ adferd og blir mobbere. Alle voksne er et problem.....og deretter blir barna det. Ikke barna først.

Takk for at du deler. Dette er viktig.

Foreldre er dårlige rollemodeller på nett

Det er mye fokus på mobbing i mediene om dagen og dette er et ufattelig viktig tema. Vi har mange tråkket i salaten når det gjelder kommentarer på nettet. Ingen er 100% uskyldige og det er litt av mitt poeng i dette innlegget. Hvordan skal vi kunne gjøre noe med dette når foreldre er dårlige rollemodeller? Alt starter med en selv!

Hvordan ønsker vi at barna våre skal opptre på nett? Hva ønsker vi skal være våre egne fotspor i sosiale medier? Alle disse som er såkalte nett-troll bruker mye tid på kommentarfelt i nettavisene....bør ikke avisene her vise ansvar? Mange barn/ungdom sitter og leser disse kommentarene og lærer da hvordan "en driver dialog som vokse" på nettet. Hvordan en skal slenge dritt og at dette er helt greit. Har de et filter som sier "dette er nett-troll" og derfor skal en ikke bry seg om det? Eller et humorfilter som sier "disse er humorister" og da er alt lov?

Nei, barn har ikke disse filterne og derfor må flere vise ansvar.

Mediene må ta sitt ansvar og se på hvordan de kan gjøre jobben sin på nett bedre. Overskrifter, saker og kommentarfelt. Hvordan kan dette endres for å være med å forebygge? Det er flott å lage store oppslag som driver mye trafikk, men i andre enden er det viktig å leve det en ønsker å endre selv.

De såkalte humoristene i landet vårt kan vist si hva som helst, for de er jo "bare morsomme" og ironiske hele tiden. Da er visst alt lov. Denne podcasten til Lisa Tønne og Sigrid B Tusvik er absolutt noe som bør gås etter i sømmene, for alt de driver med er ikke humor. De mobber og generaliserer i sine sendinger. Er dette en grei måte som foreldre å oppføre seg på nettet?

Se kommentareren her under. Den er direkt ufin og rette mot dette innlegget til Hans-Petter Nygård-Hansen.

Skjermbilde 2014-11-11 kl. 10.38.48

Denne søledammen laget du selv Lisa, hva er problemet med å si beklager? Er du med dette en god rollemodell for dine barn? Ønsker du at dine barn skal legge igjen runke-kommentarer på nettet, Lisa? I tillegg får humoristen være en del av familieunderholdningen til TV2, som dermed kanskje går god for humoren som hun representerer ellers? Hun var dommer i Norske talenter. Prater hun slik som humorist rundt middagsbordet hjemme eller er det kun på nettet at denne dialogsformen er tillatt? Jeg lurer virkelig på det. Hvorfor er det så enkelt når vi er gjemt bak en skjerm eller mobil?

Skjermbilde 2014-11-11 kl. 13.08.56

Vi har slengt med leppa alle mann på nettet, inkludert meg selv. Jeg har lært mye om hvordan god dialog foregår og ønsker å fremstå som en god rollemodell selv. Personlig kan jeg ofte bli provosert av ironien som liksom er en grei måte å "tulle" med folk på og må ofte selv ta meg i det. Mine barn er med meg i tankene og de følger med. Hva skriver mamma og hvordan driver mamma dialog?

Det er viktig når barna er online som de er i dag. Barna til Lisa og Sigrid leker kanskje forsatt i lekegrinden siden de ikke tenker på dette? Ja, jeg bruker dere to som eksempel for hvordan skal barn skille at det dere driver med er humor og ikke mobbing? Direkte oversatt til en barnemunn ville det ikke vært noen tvil om hva vi ville kalt dette. I en skolegård hadde en ALDRI tillatt en slik måte å "sparke nedover" på. Jeg bare nevner det.

Vi alle ønsker "et samfunn hvor alle er snille med hverandre", men dette skal ikke være enkelt. Uansett hvordan vi vrir og vender på det starter jobben hos DEG og MEG. Hvordan snakker vi til andre på nettet og hva gjør vi selv rundt middagsbordet hjemme? Hvordan omtaler vi andre og eventuelt tuller med personligheter i barns nærvær? Det er vi som voksne som skal skape holdninger slik at barna våre slipper å søke oppmerksomhet på negativ adferd og blir mobbere. Alle voksne er et problem.....og deretter blir barna det. Ikke barna først.

Takk for at du deler. Dette er viktig.

Anne-Kat tar feil

I did it. Brukte et kjent navn i overskriften for å trekke oppmerksomheten din hit. Men samtidig er Anne Kath en del av saken og derfor helt naturlig. Forrige helg ble jeg gjort oppmerksom på en artikkel i VG Helg. Anne Kath var ute med sin første helgespalte og jeg gledet meg.

Hennes spydige tunge har mang en gang frydet meg, så dette var en gladnyhet. Tror ikke det selger mer papiraviser, men morro likevel. Både at hennes fingre leverer skrevne ord, du burde blogget Anne, men og fordi jeg var spent på "pennen" hennes. Lar ironi seg overføre til papir? Det er jo tross alt Anne Kath vi snakker om!

Foto: Øijord, Thomas Winje

Foto: Øijord, Thomas Winje

Artikkelen handlet om "supercoach" Gry Sinding som hun nå kalles. Av mediene. Ikke av meg. Anne Kath går hardt ut mot dama. Dama som fikk meg til å starte med nettkurs (Facebookkursetog Bloggkurset) Av denne grunn er dette et vanskelig innlegg for meg. Hun satte meg på en tanke jeg ikke hadde tenkt, Gry altså, og derfor står jeg litt i glasshus når jeg skal uttale meg i etterkant.

Men jeg har lov å uttale meg, for jeg har kjøpt produkter av Gry, jeg har jobbet med henne i over et år og kjenner henne. Jeg vet hvordan hun jobber og det gjør ikke Anne Kath. Sistnevnte snakker på generellt grunnlag og derfor mister spalten troverdighet. Hun skriver om noe hun faktisk ikke kan uttale seg om. Hun skriver bra og har mange gode poenger, men det er flere ting jeg undrer meg over.

  • Hvorfor vie en hel førstespalte til en dame 2% av befolkningen vet hvem er?

  • Hvorfor skrive om noe en ikke har deltatt på?

  • Hvorfor kritisere noe en egentlig ikke aner noe om?

  • Hvor mye kunnskap har Anne Kath om Gry sin kunnskap?

Hvis det er coachingbransjen som skal gjennomgå så kan de ikke "ta" Gry. Hun jobber ikke som coach nå. Ikke opplever jeg det ihvertfall. Hun drifter nettkurs og lærer bort grundere hvordan de skal tjene penger på nett. Og her har Gry mye kunnskap.

Men coach er hun ikke. SDD-kurset er et NETTKURS hvor Gry sitter i en videoskjerm og prater til en. Ikke noen en til en, ikke noen dialog. Monolog fra henne til kunden. Som jeg gjør i mine kurs. Hun har solgt mange slike kurs fordi hun er god på markedsføring og selger på følelser.

I markedsføringen sin pirker Gry på det grunderen ønsker å få til, de følelsene som er involvert hos alle oss som ønsker å skape noe eget. Hun snakker om å kjenne seg igjen i disse følelsene, deler hvor langt nede hun selv har vært, at alt var så vanskelig før med gjeld og problemer.

En bevisst strategi som vekker følelser hos den som følger henne. En får empati med henne, hun viser sine menneskelige sider og selger på de. "Etter hun fikk seg drømmejobben sin ble alt bedre og nå kan du og skape din drømmejobb." Ikke så enkelt, satt på spissen her, men det er følelser hun selger på.

Den store uenigheten min med Gry er denne måten å gjøre ting på. Jeg ønsker å selge på kunnskap, at jeg kan det jeg ønsker å selge. Ikke hvor vondt den eventuelle grunder har det der hun er og at kurset mitt vil redde henne fra denne "onde".

Men Gry har gått kurs hos de som kan dette i USA og det er slik det skal gjøres. Finne svakhetene hos de en ønsker som kunder og deretter love de at hos meg blir alt bra. Etter mitt syn helt på trynet fordi det for meg ikke er ærlig. Det er ikke ekte. Det er en bevisst strategi satt i system for å selge. Ja det funker, men det gjør det ikke bedre.

Trine & Gry 2013

Trine & Gry 2013

Jeg skal ikke håne kunnskapen til Gry om markedsføring på nett, for det kan hun. Men er hun en god coach? Det kan jeg ikke uttale meg om. Jeg har ikke jobbet med en god coach enda og vet derfor ikke hvordan de jobber.

Jeg trodde de mennesker og deres potensiale, og deretter evnet å hjelpe vedkommende til å se det selv? Ergo utvikle et annet menneske til å nå sitt potensiale. Jeg gikk et år i Mastermind hos Gry. Kostet meg 100 000 kroner og mange har spurt meg om det var verdt det. Svaret mitt er nei.

Overhode ikke. Pedagogisk tilnærming til emner evner ikke Gry. Men selve dama og kunnskapen om nettkurs på nettet ville jeg ikke vært foruten. Derfor glasshuset.

Men du Anne Kath har ikke gått noe kurs, du har ikke vært på SDD (som ja er anderledes og Gry kaver mer enn hun trenger) og har ei heller jobbet med denne coachen. Så hvorfor gi henne masse oppmerksomhet?

Jeg har lenge tenkt på dette innlegget, men ville ikke vie Gry sitt univers mer oppmerksom. Jeg som menneske er veldig skuffet på mange måter og følte meg liten etter å ha jobbet med henne. Hun fikk meg tidvis til å føle meg dum , og det er ikke greit.

Gleder meg til å høre hvorfor du valgte henne Anne Kath? Hun får mer oppmerksomhet, får flere kunder. For til syvende å sist er det meste av PR god PR dessverre. Tror du ikke? Du lever jo selv av å skaffe deg oppmerksomhet.