Trine Grung

View Original

Skremmende utvikling BloggNorge

Jeg begynte selv å blogge for over ti år siden og den gangen var vi en gjeng som synes blogging var underholdning, vi fulgte hverandre og laget mye gøy. Vi hadde det morro, fokuset var å ha det morro og det hadde vi. Jeg skilte meg ut fra de andre ved å være voksen, men hadde det ikke mindre morro av den grunn. De yngre synes sikkert jeg var rar, men jeg ønsket inderlig å lære meg dette via de som utførte det. Ergo bloggerne.

Nå skaper bloggere og mediene et sirkus ut av blogging, og jeg blir trist, tidvis sjokkert og ikke minst overrasket over hvor langt enkelte går for å skaffe seg trafikk og lesere. Den ene ekstremvarianten etter den andre, overskrifter som ikke henger sammen med innlegget, innhold hvor de selger sjela si for noen småkroner på hjørnet. Det er ille. Hvor i alle dager ble det av det ekte?

Blogghuset 2012

Når disse nettsidene mine ble opprettet, for over 14 år siden, lo hele medieNorge. Jeg jobbet på den tiden i Radio Norge og TVNorge, og samtlige kollegaer lo. Utenom ei i Tv2, så et varmt takk til deg Mette Akerø, støtten din betydde mye.

Jeg opprettet Youtube-kanal i 2006 og brukte meg selv som forsøkskanin for å lære meg å redigere videoer. Noen videoer ble sett mye, andre ikke. Jeg testet videre og ga meg ikke. VOE imponerte stort på den tiden med opptil 150 000 seere på en video og har i dag 20 millioner avspillinger totalt på sin kanal. Eller  19 980 904 avspillinger for å være helt nøyaktig. Hvor ble det av VOE i mediebildet? Hun blogger forsatt.

I 2012 samlet jeg toppbloggere fra den gangen og dannet et BloggTeam for å bistå de etter beste evne. Samle de for å skape et fellesskap, hjelpe de der de stod fast. Nå gikk ikke det den gangen, som jeg ønsket, mye på grunn av vi var for tidlig ute. Annonsørene var ikke på blogg for fire år siden, men vi skal jammen ha for at vi prøvde iherdig.

Bloggteam 1902.2

En ting skal de ha gjengen fra den gangen. Jeg lærte ufattelig mye av de, som jeg i dag bruker som digital rådgiver og viser videre til bedrifter. For bedrifter har mye å lære av de såkalte rosabloggerne selvom innholdet må endres på en god del hehe. De trenger ikke vise pupper, stille i ekstreme bikinifitnesskonkurranser eller blogglegge sjela si fullstendig, men i bruken av sosiale medier kan de lære alt.

For de "rosa" får det til, uten tvil, selvom jeg er 100% sikker på at dagens influencers snart går nedover på listene. Fordi folk går lei av det samme innholdet hele tiden og de fleste av bloggerne fra den tiden har ikke endret seg mer enn to smuler. Og det må de. Skape nye måter å engasjere på og endre stil. Gleder meg til det skjer for jeg er over snittet lei relativt tomt innhold. En digital dagbok er ikke interessant lenger, selvom den lever en liten stund til.