Trine Grung

View Original

Kommune i sosiale medier

Det er viktig med kommuner som evner å ta i bruk mulighetene som ligger på nettet.

Forrige uke fikk jeg gleden av å inspirere to steder rundt Ålesund, nærmere bestemt Giske kommune og tettstedet Roald.

Engasjert av ildsjeler i Eit levande Roald for å kurse, inspirere, konkretisere hvordan Facebook og nettside skal oppdateres, og vise de muligheter på nett. Perfekt jobb for undertegna og det ga meg masse å være der i to dager. I Roald er to gründere igang med å etablere seg, som trenger en mentor fremover for å bygge fornuftig.

Jeg inntar denne rollen og de er i gang med nettkursene mine for å begynne et sted. Innovasjon Norge bør se på muligheten med å være mentor for flere på en gang nå som det kan gjøres enkelt via nett uten at noen må reise. Men det er et annet innlegg som kommer snart.

Skjermbilde 2014-10-30 kl. 11.32.53

Gründerne skal bruke Facebook for å engasjere og bygge følgere, mens bloggen skal kommunisere det de ønsker å skape i Roald og synliggjøre prosessene. Men først Facebook. Huske på at en må snakke MED og TIL mennesker på Facebook, og hvordan en bør fremme innlegg for å nå følgere i kommunen sin.

Det aller viktigste er kanskje hva de skal oppdatere for å engasjere, noe vi testet på en lokal Jokerbutikk som kun hadde publisert reklametype innslag fram til jeg med humor og humør viste de andre muligheter. MANGE likes og kommentarer...og ikke minst solgte kaffe.

Joker Roald Trine Grung kurs

De har ikke lagt ut noe siden jeg var der sist uke, men de skal igang med Facebookkurset.noog da tenker jeg det blir fart på sakene. Humor funker alltid i sosiale medier, litt personlig og mindre reklame. Da når en ut og folk opplever det ikke som SPAM. Hvor ofte skal en publisere? Et spørsmål som går igjen overalt jeg reiser. Jeg pleier å si at hvis en evner å være litt kreativ, ha det gøy på jobb, vise akkurat det, så gjør det ikke ikke noe om det kommer et innlegg morgen og kveld, hver dag. Ja, hver dag. En til to ganger i uken har nesten NULL verdi.

Mennesker på nett

Det aller viktigste å huske på er at en snakker med mennesker i disse sosiale medier. Være seg Twitter, Instagram eller Facebook. Med det fokuset vil en sakte men sikkert vokse, skape følgere, som deretter blir kunder. Det å bare ha fokus på tradisjonell markedsføring fungerer ikke i det hele tatt. Lek, kos deg og underhold på Facebook. Det funker og er kjekt! Litt hver dag, vis oss hvem du/dere er! Viktig å ta et steg av gangen, øve seg og bare gjøre det. Rom var ikke bygget på en dag.

Det er en overgang når en driver bedrift å tenke i disse baner, og jeg ser lederne her hos Kuddle, hvor jeg er engasjert, synes det er snodig. Bilde av oss, igjen? Seriøst Trine?JA, sier jeg. Det må til, jeg vil se dere smile mot meg, skape troverdighet som de engasjerte gründere bak app'en dere er, de ansatte og alt det hyggelige dere gjør for dem. DET vil jeg se! Blant annet.

Foredrag og workshop

Det å holde foredrag og workshop om disse emnene gir meg så utrolig mye. Jeg fylles av energi når kunnskap deles på denne måten og i Giske holdt jeg på i seks timer den ene dagen. Uten å bli sliten. Jeg blir bare mer gira og derfor blir jeg ekstra glad når det dagen derpå tikker inn mail fra han som engasjerte med mange lovvord. Mente jeg hadde vekket hele kommunen med energien. Lov å bli glad da, for jeg vet jeg har mye energi. Og når de i tillegg føler at de lærer noe som de evner å bruke i hverdagen....da er pakken komplett. Det gledes!

Skjermbilde 2014-10-30 kl. 11.33.06