Trine Grung

View Original

Se på "vanlig" TV? HÆ?

Det skjer et megastort skifte for den generasjonen som kommer etter oss, uten tvil. Nettet og mobilen er viktige elementer i barn og ungdoms hverdag enten vi liker det eller ei. Mobilen er fast med i lommen og det sendes gratis sms over en lav sko på den ene appen etter den andre. Eller de sender bilder over mobilen via en app som forsvinner før du og jeg har sagt kake.

Internet har kommet for å bli, det er vi enige om, ikke sant?  Men hvilke endringer medfører dette når ungdom bruker nettet og mobil som de gjøre nå? Nonstop med andre ord.

Etter mitt syn endres alt slik du og jeg kjenner det i dag. Jeg er 99% sikker på at neste generasjon ikke kommer til å lese papiraviser i det hele tatt. De må i så tilfelle være gratis, for hvorfor skal de ellers gidde. Det er trist, men nettet har de fleste nyheter så da må grunnen være veldig mye mer enn nostalgisk om ungdommen skal gidde å papirsverte hendene. Hvem klikker egentlig på bannere lenger? Hvem ser egentlig på annonser i avisen lenger? Det er ihvertfall langt mindre enn tidligere og da står hele den tradisjonelle papirbransje ovenfor en økonomisk utfordring. Når klikket du på en banner sist? Jeg kan garantere at neste generasjon ikke gjør det i noen grad ihvertfall.

Tv-stasjonene våre, hvordan møter de denne hverdagen? Jeg holdt foredrag på Sørum for noen dager siden og spurte 700 elever i salen: Hvem er innom Youtube hver eneste dag? 95% av ungdommene strakte hånden i været. Neste spørsmål var: Hvor mange ser på TV2 hver dag? 2 % strakk hånden i været.

Idag kan vi ta opp de fleste programmer og heldigvis spole fort over reklamen. Dette kommer til å bli mer og mer utbredt og hvordan skal da både tv-stasjonene overlever?  Og ikke minst mediebyråene som tjener seg søkkrike på de annonsene som ruller idag. Mediebyråer er forøvrig saftig oppskrytt. De skryter av en digital kunnskap som lett plukkes fra hverandre. Ikke alle, men veldig mange av de. Jeg flirer godt når jeg sitter og hører på enkelte av de uten at jeg sier jeg har monopol på svarene.

Jeg er superspent og nesten litt yr over denne utviklingen. Mest fordi den byr på så mange muligheter for folk flest. Bare se disse unge bloggjentene som tjener opp mot en million i året på bloggene sine. Respekt!

Mange på Twitter og i andre sosiale nettverk håner og ler av disse jentene. Jeg har kun respekt. De har klart å gjøre forretning ut av noe som var helt utenkelig for noen få år siden. De flytter mer varer i nettbutikker enn andre annonseplasseringer kan drømme om. De har laget sine egne nettmagasiner fylt med sine egne interesser og bilder. Laget sine egne videoer med flere hundretusen seere.

Forrige måned var jeg i møte med en toppsjef i et av verdens største tv-selskap. Jeg spurte hvor mange views vedkommende trodde at  VOE hadde på sin youtube kanal? - Jeg tar vel kanskje i men kanskje 30-40 tusen, var svaret. Jeg ble lettere sjokkert over akkurat dette, at kunnskapen var så lav! Prøv nesten 17 millioner kjære deg. Youtube ruler, det må du vite i din stilling! Jeg sa ikke det, men det fristet!

Jeg skulle av og til ønske jeg vokste opp nå. Tenk så spennende med så mye i endring. Markedsføring slik vi kjenner det i dag endres og totalt og jeg digger det. Rett og slett. Har du tanker å dele om emnet?