Kvinner styrer sosiale medier
Kvinner er de største brukerne av sosiale medier, eller nye medier om du vil. Det er overskrifter jeg liker og ikke minst skjønner hvorfor stemmer overens med vikeligheten. Kvinner er de største brukerne av Twitter, Facebook, Pintarest og ikke minst Instagram, og det er vel bare Youtube vi ikke "vinner" om dette var en krig. Heldigvis er det ikke det. Det er bare virkeligheten, men hvorfor er det slik? Det er ganske enkelt.
Kvinner er delaktige. Dialog ligger i deres natur.
Det følger med kvinners personlighet å si hvorfor hun kjøper noe og hvorfor hun liker det. Kvinner elsker å dele nyheter om tilbud eller nye innkjøp de har gjort. De elsker "good deals", og de elsker å snakke om det.
Så enkelt.
Mest av alt elsker kvinner å dele sine opplevelser. Om det er reiser, ny sminke, ny veske, interiør, trening, helse, er det det samme, vi deler gjerne. Og det funker i sosiale medier for det er akkurat det bedrifter som jobber med dette emnet lærer sine kunder; dere må åpne opp for dialog og lære dere å dele informasjon. Og her kommer utfordringen. Den store utfordringen. De fleste som styrer bedrifter er menn i gråe dresser og de liker ikke å dele, de liker ikke å åpne opp, og dialog er jo noe kvinner stort sett driver med!?
Ok, jeg satte det litt på spissen, men jeg tror du skjønner hva jeg mener. Det må tall til. Hvor mye det er å tjene på denne dialogen online. Den berømte ROI (return on investment) må være gjeldende for at gutta i dress skal skjønne hvorfor det skal brukes tid og penger på nye medier.
I artikkelen påpekes det at kvinner er ansvarlige de store beslutningene vedrørende familiens utgifter, selv når det kommer til biler og teknologi. Kvinner er ansvarlig for 75-85% av alle forbrukerkjøp fra bil til helsevesenet. Kvinner utgjør flertallet av mobile brukere av sosiale nettverk, og bruker 30% mer tid på sosiale medier, ifølge comScore. På nettsteder som Gilt og Groupon, utgjør kvinner mer enn 70% av alle kunder. Og de fleste av disse kjøpene deler vi gjerne i sosiale medier.
Dette gir oss makt kvinner, bare så dere vet det, men forenes dette naturlig med den norske væremåte? Over 2 millioner nordmenn sjekker facebook hver dag, det sier vel sitt. Over 230 millioner mennesker spilte spill på Facebook i løpet av de siste 30 dager (dette er minus meg, det har jeg aldri gjort. Har du?) Hvor mange av disse 230 mill som er nordmenn vites ikke, men jeg tror nok vi ligger høyt på listen i forhold til innbyggertall.
Hvor ofte sjekker du Facebook? Er det det første du gjør om morgenen? Hvor mange blogger leser du i løpet av en dag? Før tradisjonelle medier som VG og Aftenposten? Jeg burde lage en liten spørreundersøkelse....men ikke i dag. Nå skal det jogges. Men del gjerne innlegget så ser vi jo responsen i kommentarfeltet. For husk nå medkvinner, vi er flinke til å dele, er vi ikke?